Gjest furiah Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 I dag mistet jeg besinnelsen, satt og skrek og gråt og skjelte ut skolen til ungene mine. I går ble min sønn beskyldt for noe han ikke hadde gjort. Igjen. Ja, jeg har flere barn. Snille unger - og de forsøker av og til å gripe inn når andre, som oftest mindre, barn lider overlast. Så ender det ikke sjelden med at en lærer - omsider - dukker opp og mine barn får skylda. For mine barn er jo intense og liker ikke avbrudd, og dessuten er blir de sinte på læreren som kommer _så_ seint, enda læreren var i nærheten hele tida. Ja, læreren kan igrunnen bare fortsette å stå passiv der, for _nå_ vil ikke min sønn ha noen innblanding, takk! Så de kan bli forholdsvis umedgjørlige og - sier lærerne - frekke i munnen når en lærer omsider begynner - føler barnet mitt - å blande seg inn. Dermed ender det med at den frekke og lite samarbeidsvillige sønnen min får skylda, mens det som startet det hele, blir helt oversett. I går skjelte gutten min ut sin kamerat fordi kameraten slo et mindre barn. Den som fikk trøbbel med skolen, var selvfølgelig min gutt, fordi han snakket stygt til en annen elev, og det er ikke lov på skolen! At eleven han snakket til, ble skjelt ut fordi han hadde slått en mindre gutt, hadde ikke læreren fått med seg. Nå ville ikke min gutt forklare seg, heller - og ba læreren om å ikke blande seg inn - så dermed ble det slik. Straffen var å ikke få bli med på heldagstur med skolen i dag. Men tror du at noen fra skolen informerte meg om det? Neida, avreise med turen var 15 minutter før ordinær skoletid, min sønn skulle altså bare bli etterlatt i skolegården og måtte finne seg en annen klasse å være i. Men jeg, som mor, fikk ikke beskjed om det engang! I dag skjelte jeg ut denne skolen og dens inspektør for tilsammen 8 år med slike situasjoner i forhold til mine barn. I 8 år har jeg vært "snill pike" og "forstått at alle kan misforstå og gjøre feil" og at lærere også bare er mennesker og at det må jeg forklare barna også. Bla, bla, bla. I dag sa jeg til min sønn - sikkert helt galt - men han har vett nok til å forstå hva jeg mente med det - og jeg sa det til ham foran inspektøren: Fra nå av, snur du ryggen til _hver gang_ noen blir slått eller har problemer i denne skolegården! Og da han var løpt avgårde til klasseturen, likevel - sa jeg det samme til både læreren og inspektøren: På denne skolen er det altså slik at unger kan slå andre uten å bli tatt, men griper man inn, må man regne med trøbbel! Fra nå av skal mine barn bare snu ryggen til alt som skjer i denne skolegården! Dermed ødela jeg kanskje alt, i hvert fall inntrykket av å være en fornuftig mor. Men sannheten er at nå er begeret mitt fullt. Jeg er lei av at mine unger alltid får trøbbel, mens jeg daglig, på turer gjennom skolegården (jeg bor rett ved) ser mye verre ting der lærere står rett i nærheten og ikke reagerer engang. Det som egentlig ligger i bunnen, er naturligvis følelsen av å ha sviktet mine egne unger i alle disse årene der jeg har vist mer forståelse for lærerne og deres situasjon enn mine egne ungers. Jeg angrer at jeg ikke før har tatt til motmæle og vist skolen at mine unger rører de ikke uten meget god grunn. Jeg angrer at jeg ikke har vært en slik mor som har unger som aldri gjør noe galt, men i stedet har innrømmet at her er det problemer. Ja, i dag skjelte jeg også ut skolen for å ha latt min sønn gå der i 6 år uten at noen av dem i det hele tatt klarte å oppdage at han har adhd. ADHD var ikke i mine tanker, engang, før jeg tilfeldigvis møtte et barn med det, fikk høre hva han feilte og kjente igjen sønnen min sin oppførsel. I løpet av 1 måned var diagnosen stilt. Mitt barn er en klassiker - for dem som kan slikt. Med en skole som skilter med så mange spesialpedagoger, er det direkte forsømmelse å ikke ha oppdaget sammenhengen, spør du meg. Så i dag kastet jeg av meg mine "snill-pike-fakter" og ble til en furie! Neppe smart - men kanskje tenker de seg bedre om neste gang de griper fatt i en unge i stedet for å ikke tro det barnet sier? Og kanskje har de adhd i bakhodet neste gang et barn de griper fatt i, går helt i vranglås? Og kanskje, neste gang jeg gir rektor innbydelse til kurs om adhd, bevilger de penger til å sende noen av lærerne sine dit? Og kanskje dukker det opp en annen skole innenfor rekkevidde som ungene heller kan gå på - for ærlig talt - denne skolen har ikke lenger min tillit! Dette var en utblåsning - det hjelper å sette ord på det og sende det et sted. Til et forum som forstår - det er det jo så mange andre som ikke gjør... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184111-skjelte-ut-skolen-i-dag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest empatikongen Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Det må være forferdelig at dine barn hele tiden blir utsatt for trøbbel og ubehageligheter når de alltid er snille, vennlige og omsorgsfulle. Forstå, forstå, forstå.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184111-skjelte-ut-skolen-i-dag/#findComment-1252505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Ja, blås det ut! Må bare si at jeg kjenner igjen mye av det du skriver fra vår skole også. Heldigvis har min ADD-gutt begynt på ungdomsskolen, og har en helt annen hverdag der, men mine yngre barn går der fortsatt. Jeg kunne skrevet bøker om alle episodene som har skjedd med min eldste på denne skolen. En yndet syndebukk både for lærere og andre elever. han gjorde jo gale ting av og til, så det var veldig lett å skylde på ham, og få alle til å tro at det var sånn. Og han gikk selvfølgelig i vranglås når han ble beskyldt for noe han ikke hadde gjort. Det er ikke noen god følelse når du ikke stoler på personalet på den skolen som barna dine tilbringer store deler av dagen. Håper du klarer å få noe positivt ut av denne eksplosjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184111-skjelte-ut-skolen-i-dag/#findComment-1252533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest furiah Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Ja, blås det ut! Må bare si at jeg kjenner igjen mye av det du skriver fra vår skole også. Heldigvis har min ADD-gutt begynt på ungdomsskolen, og har en helt annen hverdag der, men mine yngre barn går der fortsatt. Jeg kunne skrevet bøker om alle episodene som har skjedd med min eldste på denne skolen. En yndet syndebukk både for lærere og andre elever. han gjorde jo gale ting av og til, så det var veldig lett å skylde på ham, og få alle til å tro at det var sånn. Og han gikk selvfølgelig i vranglås når han ble beskyldt for noe han ikke hadde gjort. Det er ikke noen god følelse når du ikke stoler på personalet på den skolen som barna dine tilbringer store deler av dagen. Håper du klarer å få noe positivt ut av denne eksplosjonen. Joda - da jeg fikk summet meg, kjente jeg at jeg faktisk ble litt glad. Dette var virkelig noe som har ligget og trykket i mange år - endelig sa jeg det høyt. Så får det bare være, da, at det ikke kom ut i diplomatiske ordelag. Så får det bare være som det ble. Også min sønn har det mye bedre i ungdomsskolen. Men jeg tror _de_ tror at han har "tatt seg sammen" og "blitt mye bedre". Saken er bare den at lærerne der ikke er så firkantet og er mer - menn? - og i tillegg er det nok veldig viktig for sønnen min å ikke gjøre noe som ødelegger for ham blant jentene... Men jeg som har ham her hver dag, hører jo at det er mye, mye av det samme framdeles, da. Det er helst at ting blir tatt på en annen måte av disse voksne, men unge, lærerne han har nå. De er gode forbilder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184111-skjelte-ut-skolen-i-dag/#findComment-1252565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Joda - da jeg fikk summet meg, kjente jeg at jeg faktisk ble litt glad. Dette var virkelig noe som har ligget og trykket i mange år - endelig sa jeg det høyt. Så får det bare være, da, at det ikke kom ut i diplomatiske ordelag. Så får det bare være som det ble. Også min sønn har det mye bedre i ungdomsskolen. Men jeg tror _de_ tror at han har "tatt seg sammen" og "blitt mye bedre". Saken er bare den at lærerne der ikke er så firkantet og er mer - menn? - og i tillegg er det nok veldig viktig for sønnen min å ikke gjøre noe som ødelegger for ham blant jentene... Men jeg som har ham her hver dag, hører jo at det er mye, mye av det samme framdeles, da. Det er helst at ting blir tatt på en annen måte av disse voksne, men unge, lærerne han har nå. De er gode forbilder. Jeg kjenner ikke signaturen din fra tidligere, og skjønner ikke helt hvilket av barna dine du forteller om. Er det sånn at du har et barn med ADHD som har begynt på ungdomsskolen og et (også med ADHD) som fortsatt går på barneskolen? Og at det var barneskolegutten du fortalte om i det første innlegget, men at det samme har skjedd med den eldste? Ellers har jeg samme erfaringen som deg med ungdomsskolen. Lærerne der har en helt annen måte å møte elevene på, som passer min sønn MYE bedre. Barneskolelærerne framprovoserte trassen i min eldstegutt, mens de på ungdomsskolen ikke påtar seg en oppdragerrolle overfor elevene, og han slapper mer av. Han fortalte her i forrige uke at de hadde en vikar som begynte å legge seg opp i hva elevene hadde på seg. En gutt fikk beskjed om å ta av seg en hettejakke fordi vikaren mente det var en ytterjakke. Slikt provoserer min sønn veldig. Dagen etter ville han ta på sin hettejakke bare for å irritere den "teite dama". Sånne ting gidder ikke hans vanlige lærere bry seg med i det hele tatt. Heldigvis! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184111-skjelte-ut-skolen-i-dag/#findComment-1252578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Det må være forferdelig at dine barn hele tiden blir utsatt for trøbbel og ubehageligheter når de alltid er snille, vennlige og omsorgsfulle. Forstå, forstå, forstå.... Hvorfor så sarkastisk???? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184111-skjelte-ut-skolen-i-dag/#findComment-1253453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kronprinsessen din Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Det må være forferdelig at dine barn hele tiden blir utsatt for trøbbel og ubehageligheter når de alltid er snille, vennlige og omsorgsfulle. Forstå, forstå, forstå.... Har du fått med deg hvilket forum du er på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184111-skjelte-ut-skolen-i-dag/#findComment-1253459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Det beste hadde nok vært å lært gutten at han ikke skal gripe inn og heller få tak i en lærer. Synes ikke det er greit at din gutt skal gå inn i rollen som konfliktløser,kanskje har den han gikk inn i konflikt med også en diagnose?. Det er lærers ansvar å rydde opp,ikke sønnen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184111-skjelte-ut-skolen-i-dag/#findComment-1253521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjekk og grei mann Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Det beste hadde nok vært å lært gutten at han ikke skal gripe inn og heller få tak i en lærer. Synes ikke det er greit at din gutt skal gå inn i rollen som konfliktløser,kanskje har den han gikk inn i konflikt med også en diagnose?. Det er lærers ansvar å rydde opp,ikke sønnen din. etter min mening er det du sier det reneste sludder har vi ikke allerede et kaldt nok samfunn der vi overlater ansvaret til noen andre enn en selv? skulle vi ikke begynne å heller bry oss mer i stedet for mindre? hvordan vil du jeg skal oppføre meg om du blir voldtatt? skal jeg blande meg inn eller skal jeg bare ringe politiet? det kan jo hende de er i nærheten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/184111-skjelte-ut-skolen-i-dag/#findComment-1266405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.