Gå til innhold

Tilrettelegging i skolen for flinke raringer

Anbefalte innlegg

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Mulig dette ikke er det rette forumet for denne tråden, men jeg fant ingen som passet bedre.

Først vil jeg bare si det er strålende at det jobbes mer og mer for tilrettelegging av "svake" (adhd, dysleksi, etc) i skolen.

Men hva med alle de andre raringene i skolen, som ikke oppfyller kriteriene for noen adhd-diagnose, dysleksi eller liknenede?

Barn som gjør det GLIMRENDE - faglig.

Men som ender opp med å måtte avbryte de glimrende akademiske karrierene sine fordi de har pådratt seg personlige defekter av å ikke passe inn i fra tidlig alder av.

Skolen har blitt slik at den hele tiden skal hjelpe de svakeste. De som er faglig svake. Det er jo selvsagt bra.

Hva med å begynne å hjelpe de som er lovende faglig, men svake sosialt, også?

Er ikke samfunnet tjent med å stoppe ødeleggelsen av de beste av oss?

Gjest Drama putra
Skrevet

Det har vært debattert i vårt venstrevridde samfunn i årtier.

En som vil bli bilmekaniker får ikke lov å bli det før han har vært tre år for lenge på en skole som ikke er laget for bilmekanikere. Han rekker å ødelegge for ganske mange andre elever og kommer ut av skolen uten å ha lært en dritt de siste tre åra, og er blitt fullstendig skakkjørt.

En som har store evner innen ledelse, forretninger og menneskekunnskap får ikke utviklet seg riktig, og tyr til kriminalitet, narkosalg og en gryende norsk mafia.

En som har store kunstneriske evner får ikke være sammen med andre med samme interesser, og blir mobbeoffer nr 1.

Flere eksempler?

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Det har vært debattert i vårt venstrevridde samfunn i årtier.

En som vil bli bilmekaniker får ikke lov å bli det før han har vært tre år for lenge på en skole som ikke er laget for bilmekanikere. Han rekker å ødelegge for ganske mange andre elever og kommer ut av skolen uten å ha lært en dritt de siste tre åra, og er blitt fullstendig skakkjørt.

En som har store evner innen ledelse, forretninger og menneskekunnskap får ikke utviklet seg riktig, og tyr til kriminalitet, narkosalg og en gryende norsk mafia.

En som har store kunstneriske evner får ikke være sammen med andre med samme interesser, og blir mobbeoffer nr 1.

Flere eksempler?

Nå snakker du om mennesker som er så spesielle at de ikke passer faglig inn i skolen. Og jeg er enig med deg i det, det er et problem. Men antageligvis vanskelig å gjøre noe med.

Det jeg snakket om derimot, var faglig sterke elever med sosiale problemer. Ingen ser problemene deres, fordi de er vant til å tenke at "så lenge de får gode karakterer, så kan det vel ikke være noe stort problem, eller de klarer sikkert å løse problemene selv, siden de er så smarte/flinke".

Jeg snakker om de flinke mobbeofrene, nerdene.

Skrevet

Jeg tror du har misforstått litt.

Et barn med en bokstavdiagnose kan godt være en av de "flinke raringene" du beskriver.

Skolen er pliktig å tilby tilrettelagt undervisning til alle sine elever. Det gjelder uavhengig om de er faglig "sterke" eller "svake".

At det syndes mot dette handler om at noen ikke gjør jobben sin.

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Jeg tror du har misforstått litt.

Et barn med en bokstavdiagnose kan godt være en av de "flinke raringene" du beskriver.

Skolen er pliktig å tilby tilrettelagt undervisning til alle sine elever. Det gjelder uavhengig om de er faglig "sterke" eller "svake".

At det syndes mot dette handler om at noen ikke gjør jobben sin.

Ja, det er vel sant det.

Men det er likevel mange slike "flinke raringer" som ikke oppfyller noen diagnose av noe slag, og dermed ikke får noe hjelp, men som likevel kan hende trenger det like mye som en hvilken som helst annen.

Gjest Drama putra
Skrevet

Nå snakker du om mennesker som er så spesielle at de ikke passer faglig inn i skolen. Og jeg er enig med deg i det, det er et problem. Men antageligvis vanskelig å gjøre noe med.

Det jeg snakket om derimot, var faglig sterke elever med sosiale problemer. Ingen ser problemene deres, fordi de er vant til å tenke at "så lenge de får gode karakterer, så kan det vel ikke være noe stort problem, eller de klarer sikkert å løse problemene selv, siden de er så smarte/flinke".

Så elever med f eks kunstneriske, tekniske, og sosiale evner er ikke "smarte"?

Nå skjønner jeg ikke helt.

Jeg vet om flere tilfeller som ikke var gode i matte som ble mer "vellykkede" i økonomi og logistikk enn matematiske genier, men det er vel skolens skyld?

Skrevet

Ja, det er vel sant det.

Men det er likevel mange slike "flinke raringer" som ikke oppfyller noen diagnose av noe slag, og dermed ikke får noe hjelp, men som likevel kan hende trenger det like mye som en hvilken som helst annen.

Det har du rett i.

Gjest Drama putra
Skrevet

Dine eksempler passer heller ikke faglig inn i skolen.

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Ja, det er vel sant det.

Desverre så er det mange som ikke får den tilrettelagte undervisningen som faktisk ALLE elever i norsk skole har krav på.

Det skal heller ikke være diagnoseavhengig om en elev får spesialundervisning, det sier ihvertfall ikke opplæringsloven noe om.

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Så elever med f eks kunstneriske, tekniske, og sosiale evner er ikke "smarte"?

Nå skjønner jeg ikke helt.

Jeg vet om flere tilfeller som ikke var gode i matte som ble mer "vellykkede" i økonomi og logistikk enn matematiske genier, men det er vel skolens skyld?

Det du snakker om nå har ingenting med saken å gjøre. Men uansett, jeg er likevel enig i det du sier; om man er flink i f.eks. teknikk så bør man få lov til å forfølge dette uten å tynges ned av enhetsskolens maskineri om det er et problem.

Men snakker derimot om elever som passer perfekt inn i det faglige opplegget, men som får fremtiden ødelagt fordi de ikke klarte å komme seg ut av den situasjonen at de ble plaget jevnlig.

Gjest Drama putra
Skrevet

Det du snakker om nå har ingenting med saken å gjøre. Men uansett, jeg er likevel enig i det du sier; om man er flink i f.eks. teknikk så bør man få lov til å forfølge dette uten å tynges ned av enhetsskolens maskineri om det er et problem.

Men snakker derimot om elever som passer perfekt inn i det faglige opplegget, men som får fremtiden ødelagt fordi de ikke klarte å komme seg ut av den situasjonen at de ble plaget jevnlig.

Ja, jeg vet om tilfeller hvor kunstneriske genier ble psykiske vrak etter mobbing.

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Desverre så er det mange som ikke får den tilrettelagte undervisningen som faktisk ALLE elever i norsk skole har krav på.

Det skal heller ikke være diagnoseavhengig om en elev får spesialundervisning, det sier ihvertfall ikke opplæringsloven noe om.

Jeg snakker ikke om tilrettelagt undervisning, jeg snakker om tiltak som sikrer den psykiske helsen til unger som modnes fortere enn sine jevnaldrede.

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Ja, jeg vet om tilfeller hvor kunstneriske genier ble psykiske vrak etter mobbing.

For å komme seg gjennom et universitetsstudie, uansett hvor smart man er, er det veldig uheldig å bli psykisk syk.

Det kan man lett bli etter mobbing.

Gjest Drama putra
Skrevet

For å komme seg gjennom et universitetsstudie, uansett hvor smart man er, er det veldig uheldig å bli psykisk syk.

Det kan man lett bli etter mobbing.

Jeg bare lurer på om det er matematiske genier du vil fokusere på. Som kjent blant oss andre i denne verden, fins det andre genier også.

Min venn bilmekanikeren er et geni, et lite verdsatt geni før han fikk lov å lære mer om biler. Han kom sent ut, og fikk en skjev start, men han kan lukte hva som er galt før du får sagt noe.

Hadde han fått riktig oppfølging, hadde alle de andre sluppet alt set nytteløse bråket, og han hadde kommet riktig ut.

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Dine eksempler passer heller ikke faglig inn i skolen.

Jeg vet at skolen vektlegger evner til samarbeid, men det er ikke akkurat det jeg tenker på.

Man kan fint ha utviklet evner til samarbeid selv om man er et vrak på innsiden...

Et problem som ligger på lur inntil man plutselig sitter der, ensom, på hybelen...

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Jeg bare lurer på om det er matematiske genier du vil fokusere på. Som kjent blant oss andre i denne verden, fins det andre genier også.

Min venn bilmekanikeren er et geni, et lite verdsatt geni før han fikk lov å lære mer om biler. Han kom sent ut, og fikk en skjev start, men han kan lukte hva som er galt før du får sagt noe.

Hadde han fått riktig oppfølging, hadde alle de andre sluppet alt set nytteløse bråket, og han hadde kommet riktig ut.

Jeg snakker selvsagt om barn med akademiske evner ja...

Man bør selvsagt gjøre noe med tilfellet som din venn bilmekanikeren også, men det er jo noe helt annet, fordi det er et problem som kan løses utenfor skolen, mens barnene med akademiske evner må forbli på skolen.

Gjest Drama putra
Skrevet

Jeg vet at skolen vektlegger evner til samarbeid, men det er ikke akkurat det jeg tenker på.

Man kan fint ha utviklet evner til samarbeid selv om man er et vrak på innsiden...

Et problem som ligger på lur inntil man plutselig sitter der, ensom, på hybelen...

Jeg datt av litt der.

Hvorfor blir de du mener sittende ensom på hybelen?

Vi har to ting:

asosial

geni

Gjest Drama putra
Skrevet

Jeg snakker selvsagt om barn med akademiske evner ja...

Man bør selvsagt gjøre noe med tilfellet som din venn bilmekanikeren også, men det er jo noe helt annet, fordi det er et problem som kan løses utenfor skolen, mens barnene med akademiske evner må forbli på skolen.

Nei, det er samme problem:

skolen behandler alle likt (i teorien)

alle er ulike

derfor får alle ulik behandling.

Like barn leker best, og du kan sikkert tenke deg at blant bilmekanikerspirer er det fruktbart samvær?

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Nei, det er samme problem:

skolen behandler alle likt (i teorien)

alle er ulike

derfor får alle ulik behandling.

Like barn leker best, og du kan sikkert tenke deg at blant bilmekanikerspirer er det fruktbart samvær?

ja, du har rett i det. men hvorfor skal en bilmekanikersmarting gå på skolen i det hele tatt? kan han ikke bare begynne på et verksted?

skolesmartingen, jeg som begynte å snakke om, han må jo selvsagt gå på skolen.

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Jeg datt av litt der.

Hvorfor blir de du mener sittende ensom på hybelen?

Vi har to ting:

asosial

geni

pøh...

vi har jo unnvikende feks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...