Gå til innhold

Hvor mye tid krever det å ha en hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Golder retriever: 2-3 timer mosjon 2-3 dager i uka, med litt andre aktiviteter f eks i helga.

12-15 timer arbeid pr uke med mosjon. Pels, potesjekk, øresjekk, hente 250 pinner, bade! Elsker sølepytter, og lukter deretter ofte. Da må det spyles og børstes når sølegrisen er tørr. Røyter som fy. Heng pelsdotter på et tre med hyssing på et fast sted, og se småfuglene kommer og henter pels til reiret sitt.

Hmmm... er det bikkja som kaster pinnene og du som henter dem?

Labradoren vår går som regel rett på badet etter tur i skogen. Setter seg i dusjen og venter på stell. Og så er det alltid festlig på denne tiden av året for da tror han at han er ku; spiser masse gress og spyr hver kveld. Det varer noen uker, og så er drøvtyggerperioden over for i år...

Det verste med en labrador er allikevel all kranglingen om mat han finner ute. Folk som ser oss må jo tro jeg er sprø der jeg går og kjefter indignert fordi han ikke vil la epleskrottene ligge i fred, for ikke å snakke om det andre han heller ikke vil la ligge i fred...

Fortsetter under...

Skrevet

Vi har en labrador. Når vi oppholder oss på hytta kan han gå løs og da bruker jeg ca 1-2 timer daglig på turgåing mm.

Når han ikke kan gå løs, må han ha flere turer daglig.

Du får masse gratis mosjon med hund (eller masse dårlig samvittighet!).

Gjest Drama putra
Skrevet

Hmmm... er det bikkja som kaster pinnene og du som henter dem?

Labradoren vår går som regel rett på badet etter tur i skogen. Setter seg i dusjen og venter på stell. Og så er det alltid festlig på denne tiden av året for da tror han at han er ku; spiser masse gress og spyr hver kveld. Det varer noen uker, og så er drøvtyggerperioden over for i år...

Det verste med en labrador er allikevel all kranglingen om mat han finner ute. Folk som ser oss må jo tro jeg er sprø der jeg går og kjefter indignert fordi han ikke vil la epleskrottene ligge i fred, for ikke å snakke om det andre han heller ikke vil la ligge i fred...

Pinner og luktesans:

Eksperiment:

En holder hundens hode litt vekk så han ikke ser. En pinne stor som en blyant kastes 20 m ut i det hoftehøye gresset på enga etter at pinnen er blitt gnidd mellom henda. Supernesa med fire bein slippes og vet at pinnen er der ute. Et uhyre systematisk selektivt søk frambringer pinnen på under et minutt, er han heldig: 10 sekunder. Han ser ikke hvor jeg kaster og ikke kan han se den på under 10 cm avstand. Hvis jeg kaster en pinne som ingen har holdt i så finner han den som regeel ikke ikke. Hvis fremmede har holdt i den tar det bare litt lenger tid.

Skrevet

Pinner og luktesans:

Eksperiment:

En holder hundens hode litt vekk så han ikke ser. En pinne stor som en blyant kastes 20 m ut i det hoftehøye gresset på enga etter at pinnen er blitt gnidd mellom henda. Supernesa med fire bein slippes og vet at pinnen er der ute. Et uhyre systematisk selektivt søk frambringer pinnen på under et minutt, er han heldig: 10 sekunder. Han ser ikke hvor jeg kaster og ikke kan han se den på under 10 cm avstand. Hvis jeg kaster en pinne som ingen har holdt i så finner han den som regeel ikke ikke. Hvis fremmede har holdt i den tar det bare litt lenger tid.

Skal prøve det etterpå.

Den brutale varianten; ta det klenodiet han har funnet i skogen (type ekkelt bein som er ganske tungt), kast det ut på dypt vann og han leter og leter og leter... Mosjon, pelsvask og tap av det ekle klenodiet fordi det er grenser hvor dypt ned han dykker....

Skrevet

Jeg mener at hunden er jo der hele tiden, som et barn. Den trenger mat, lufting, lek, omsorg. Du kan ikke bare "skru av" hunden og sette den i et skap når du ikke har tid til den. På den måten synes jeg det er likhetstrekk mellom å ha en hund i huset og et barn.

En stor forskjell består i at småbarnsperioden varer mye kortere.

Vår fem år gamle labrador kan tom være alene hjemme om natten:-)

Skrevet

Pinner og luktesans:

Eksperiment:

Har du prøvd annen type sportrening?

Er innmari gøy å se mannen min ute med hunden vår, går nå spor som er over 1 time gamle, og ca 500 meter. Kan nok klare lengre også.

Fikk bruk for dette "i virkeligheten" også. En gang i fjor som vi var ute og kjørte bil, kom en hund over veien, og ble påkjørt av en møtende bil. Den stakk av, men både den andre sjåføren og mannen min trodde at hunden var blitt hardt skadd, så de løp avsted for å finne hunden, som de antok hadde segnet om like bortenfor. Men da de ikke kunne finne hunden, tok mannen min med vår hund, og ba han søke. Det var jo da et helt ferskt spor, og noen-hundre-meter langt, og de fant den hunden som hadde blitt påkjørt. Den hadde faktisk løpt hjem, og var så å si ikke skadd, bare en overflatisk skramme. :-)

Men tilbake til poenget mitt, både du og hunden vil kanskje ha større glede av skikkelig søkstrening (og evt. konkurranser).

Bare et tips altså :-)

Annonse

Skrevet

Jeg vet at mange Weimaranerne feks har problemer med å være alene. Men alle hunder er flokkdyr, og er disponert for å få problemer med å være alene, særlig hvis de opplever andre "traumer" som flytting, miste en av de nærmeste osv.

Når det er sagt har jeg selv hatt tre hunder, hvor alle etter de ble voksne, har taklet fint å være alene en (kort) arbeidsdag.

Men vet at separasjonsangst er et hyppig problem for mange hunder og deres eiere. (og naboer, som hører på en hylende hund i åtte timer..)

Weimaraner...litt sånn stor glatthåret litt smplik Ridge Back og Dobberman? *tusle inn på Canis*

Om hundene venner seg til å være alene eller ikke kan man jo i alle fall gjøre en grundig innsats i i løpet av pregingsperioden! Det kan jo gjøre det litt lettere!

Våre to hunder er kjempeflinke til å være alene hjemme. De øvet vi med fra de var 10-11 uker. Og er helt enig i at det er viktig å ha hunder er kan reise fra litt!

Skrevet

Jeg også, men jeg tror eier bestemmer det selv i stor grad de første 6 mnd. Noen kan ikke la være å dulle og dalle med bikkja, så overtar unga og resten av familien slik at hunden aldri får ro og være alene. Dermed kommer angsten og usikkerheten når den blir nødt til å være alene.

Jeg mener hunder skal vennes til å være i ro og alene til faste tider på fast plass. Våre hadde alltid et sted de kunne være helt i fred, spise mat i ro og fordøye mat og dagens inntrykk. Når de blir eldre blir dette fast vane og en mer harmonisk hund.

Vi lot også være å herje med hvalpen eller hisse den opp for mye over tid. Heller ikke voksne hunder har godt av å ha det "hysterisk morsomt". Stress.

Enig :-)

Mye en kan gjøre selv, i alle fall hvis en har valpene i pregingsperioden :-)

Gjest Drama putra
Skrevet

Enig :-)

Mye en kan gjøre selv, i alle fall hvis en har valpene i pregingsperioden :-)

Er det fra 3 -9 mnd?

Gjest cruelladeville
Skrevet

Weimaraner...litt sånn stor glatthåret litt smplik Ridge Back og Dobberman? *tusle inn på Canis*

Om hundene venner seg til å være alene eller ikke kan man jo i alle fall gjøre en grundig innsats i i løpet av pregingsperioden! Det kan jo gjøre det litt lettere!

Våre to hunder er kjempeflinke til å være alene hjemme. De øvet vi med fra de var 10-11 uker. Og er helt enig i at det er viktig å ha hunder er kan reise fra litt!

http://www.wegmanworld.com/

Nydelige hunder! Hadde jeg vært Cruella de Ville, ville alle dalmatiner-valper være trygge, men Weimaranerne derimot.. Fantastisk pels med en helt utrolig gråfarge.

Gjest Drama putra
Skrevet

En dyrevenn var i tvil om hunden vår kunne stå ute alene en mørk kveld utenfor huset deres. Hun gikk ut med lommelykt for å finne en livredd hund i mørket, og fant en som snorka i en løvhaug med labbene oppetter et tre. :-)

Skrevet

Er det fra 3 -9 mnd?

Tre til seksten _uker_.

Da er de supermottagelige for det meste...både godt og vondt!

Skrevet

Skal prøve det etterpå.

Den brutale varianten; ta det klenodiet han har funnet i skogen (type ekkelt bein som er ganske tungt), kast det ut på dypt vann og han leter og leter og leter... Mosjon, pelsvask og tap av det ekle klenodiet fordi det er grenser hvor dypt ned han dykker....

...og watertail hvis dere er uheldig ;-)

Annonse

Gjest Drama putra
Skrevet

Tre til seksten _uker_.

Da er de supermottagelige for det meste...både godt og vondt!

Uten å ha særlig peiling, så har jeg kunnet si i et par tilfeller hva slags adferd en hvalp vil få. I en familie med små og litt større unger som herja med bikkja "døgnet rundt" og ikke ble holdt øye med, fikk de en angstbiter. Den beit meg også, men etter noen dager hos meg i ro, fred og forutsigbarhet, ble den en helt annen.

Men da den skulle tilbake hjem, var det fire stive bein i porten, og halsbåndet glapp av. Som et olja lyn hjem til meg og under trappa. Nektet å komme fram.

Skrevet

...og watertail hvis dere er uheldig ;-)

Vi har ikke hatt uflaks mht watertail foreløpig.

Men i dag hadde jeg med meg naboens hund i tillegg i skogen, og da løp de to udyrene på meg bakfra i knehøyde, noe som medførte baklengs saltomortale (eller hva det nå heter) ned i nærmeste grøft... DET var uflaks det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...