Li Mingli Skrevet 7. februar 2001 Del Skrevet 7. februar 2001 Min mor på 74 år begynte for vel 2 uker siden med Cipramil, 20 mg. pr. dag. Hun plages fortsatt etter 2 uker med sterk svetting særlig om natten og om morgenen. hun sier at hun må vaske seg litt og skifte hver natt pga. svetten. Tidligere brukte hun 25 - 50 mg. Sinequan daglig og fikk meget god effekt av 50 mg., men var plaget av munntørrhet. Hun har nok mild demens i følge kriteriene for dette. Det jeg lurer på er om det kunne fungere bedre med 10 mg. pr. dag, kan en eldre person trenge mindre dose? Hun mistet mannen sin for 1 år siden og har etter det hatt problemer med engstelighet ("generalisert angst") og tidvis nedstemthet (skiftende). også noe problemer med dette før, stort behov for støtte. Hun er klart bedre mht dette følelsesmessige nå med Cipramil, men har fortsatt like dårlig hukommelse og behov for endel støtte og hjelp med praktiske ting. Hvis jeg kan få en kommentar ang. dosen ville det vært fint, er redd hun slutter med medisinen hvis bivirkningene varer ved. Og vi pårørende føler klart behov for at hun tar "noe". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18459-lavere-dose-av-lykkepille/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bente Thommessen, Lege Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Kjære Li Mingli. Dessverre er angst og depressive symptomer ganske vanlig, særlig i tidlig fase av en demenssykdom. Svetting om natten er en kjent bivirkning ved bruk av Cipramil og lignende preparater, men vanligvis er dette mest fremtredende de første ukene av behandlingen, for deretter å avta. Selve effekten av Cipramil kommer gjerne først etter noen ukers behandling. Så mest sannsynlig vil den sterke svettingen som moren din opplever forsvinne eller bli mindre uttalt etterhvert. Gjør den ikke det, bør hun kontakte legen sin igjen med tanke på evt å redusere dosen eller prøve et annet medikament. Man antar at pasienter med en demenssykdom nok bør unngå Sinequan og lignende preparater pga økt fare for forvirring. Håper moren din snart får det bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18459-lavere-dose-av-lykkepille/#findComment-82734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.