Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bente Thommessen, Lege

Kjære hen.

Dette er et spørsmål som er litt vanskelig å svare på, delvis fordi det finnes flere typer stomier, bl.a. kunstig åpning fra tynntarmen (ileostomi) og kunstig åpning fra tykktarmen (kolostomi). Noen stomier er midlertidig og noen er permanente, og det er også forskjell på om man snakker om utlagt tarm eller såkalt intern stomi. Ved en permanent stomi hvor den delen av tarmen som er igjen nedenfor stomien (der tarmen er lagt ut på maven) er blindt lukket, skal det ikke komme noen avføring. Imidlertid kan det av og til forekomme noe slimproduksjon i den resterende del av tarmen som medfører at det kan danne seg et belegg og dette sekretet kan så komme ut fra endetarmen. Tynt slim er videre vanskelig å "holde på", noe som igjen kan fremme sivingen fra endetarmen. Jeg vet ikke om det var dette du tenkte på, siden jeg ikke vet hva slags stomi det er snakk om. Dersom dette imidlertid oppleves som et problem, synes jeg du skal ta det opp med legen som behandler deg. Man kan også kontakte Norilco som er en støtteforening for stomi opererte og som sikkert kan gi gode råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18479-stomi/#findComment-83148
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...