Gå til innhold

Stimulering av fettceller?


Gjest Valborg

Anbefalte innlegg

Gjest Valborg

Hei igjen.

Jeg ammer barnet mitt hver andre-tredje time (kun om natten går det litt lengre tid), og av og til pumper jeg også i løpet av dagen og gir det ekstra på flaske til kvelds.

Jeg hørte en gang at morsmelkerstatning for det meste bare stimulerte til økning av fettceller i kroppen. Dette hørtes jo ikke videre oppløftende ut, syntes jeg, og jeg vil jo nødig at vekten bare skal stige av den grunn. Det var derfor jeg tenkte at kanskje velling laget på morsmelk var bedre, men der tar jeg altså feil?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsmelkserstatning passer bedre til fordøyelsen til små barn enn velling gjør,og morsmelkserstatning "med måte" (vei på helsestasjonen og pass på at vekta ikke når taket) vil ikke føre til fedme.

Hva med å pumpe morsmelk å gi på flaske hvis det er problematisk å gi nok ved amming?

Det er jo avhengig av at du kan pumpe ut endel da.Hvis du har problemer med pumping kan du jo benytte nesespray som setter i gang utdrivningsrefleksen.

Men til syvende og sist er det jo du som bestemmer hva du skal forsøke på ditt barn!

Om barnet virker som det trives,vokser og har fin vektøkning og ikke får vondt i magen av velling,så gi barnet velling på morsmelk:)

Det finnes nok av eksempler på folk som har fått velling fra 2 måneders alder av som det har blitt folk av,selv om det kanskje ikke er det aller aller beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg har blitt litt "frelst" på vellingen. Datteren min har hatt kolikk, men hun har likevel fått _mindre_ vondt i magen etter at vi begynte med velling.

Frem til hun var syv uker, var det garantert kolikk som var årsaken til at hun skrek. Men etter dette endret skrikemønsteret seg. Fra 2-7 uker skrek hun av full hals fra 17.00-24.00, men spiste normalt. Fra 7 ukers alder ble det i stedet mange kortere skrikeperioder jevnt fordelt over hele døgnet, samtidig om hun begynte å nekte å ta bryst. Jeg forsøkte å gi utpumpet melk på flaske, men hun skjønte ikke hvordan hun skulle spise av den. Naturligvis ble hun veldig tynn av dette.

Etter at vi begynte med velling for fullt, har hun lagt på jeg bra. Hun skriker dessuten nesten aldri mer, er fornøyd og glad. Kanskje hun etter 7 ukers alder skrek fordi hun var sulten, selv om hun nektet å spise? En annen ting er at hun gulper forferdelig når hun bare får morsmelk. Når det er grøtpulver i melka gulper hun mye mindre.

Jeg ammer fortsatt en del. Hun vegrer seg litt, men godtar det bedre nå som hun ikke bare får pupp.

Vi fikk også først råd om erstatning. Men jeg hadde melk, det var ikke der problemet lå. Helsesøster sa vi kunne begynne med velling da hun var tre måneder gammel, fordi hun ikke ville spise av flaske. Og det har som sagt gått helt bra. Barnelegen på sykehuset her har forøvrig jobbet i Sverige. Der har de andre kostholdsveiledninger enn i Norge. Hun sier derfor: "Heller grøt (velling) enn erstatning."

Noen ganger kan en stole mest på sin egen intuisjon. Ris er kjent for å være veldig mild mat for magen. Og morsmelk er jo det beste. Så hva er da problemet med risvelling?

Jeg er forørig også skeptisk til erstatning hvis en ikke må. Det er en kunstig ernæring basert på kumelk og bør bare brukes når det er nødvendig.

Forøvrig begynte vår generasjon på _grøt_ da vi var tre måneder. Det spiste vi til vi var seks måneder, deretter bar det rett på brødskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Nylander, overlege

Morsmelkserstatning passer bedre til fordøyelsen til små barn enn velling gjør,og morsmelkserstatning "med måte" (vei på helsestasjonen og pass på at vekta ikke når taket) vil ikke føre til fedme.

Hva med å pumpe morsmelk å gi på flaske hvis det er problematisk å gi nok ved amming?

Det er jo avhengig av at du kan pumpe ut endel da.Hvis du har problemer med pumping kan du jo benytte nesespray som setter i gang utdrivningsrefleksen.

Men til syvende og sist er det jo du som bestemmer hva du skal forsøke på ditt barn!

Om barnet virker som det trives,vokser og har fin vektøkning og ikke får vondt i magen av velling,så gi barnet velling på morsmelk:)

Det finnes nok av eksempler på folk som har fått velling fra 2 måneders alder av som det har blitt folk av,selv om det kanskje ikke er det aller aller beste.

Nye studier tyder på at morsmelken påvirker barnets stoffskifte på lang sikt, også når det gjelder fedme. En svær tysk studie viste at barn som IKKE var blitt ammet, oftere var overvektige ved skolestart, enn barn som hadde fått brystmelk. Jo lengre ammetid desto lavere risiko for fedme. En annen fersk artikkel forteller at virkningen av morsmelk varer helt opp i voksenlivet, med lavere risiko for hjerte og kar sykdommer. Antagelig har også dette med fettstoffskiftet å gjøre. MEN det er absolutt ingen grunn til å tro at velling er noe bedre enn mormselktillegg! Forhåpentligvis slår ikke velling ani Norge. Den inneholder altfor mye sukker. I Sverige, der vellingbruken er utbredd, er man nå alvorlig bekymret for at det kan føre til tarmsykdommen coeliaki hos en del, siden barnet får i seg kornprodukter for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye studier tyder på at morsmelken påvirker barnets stoffskifte på lang sikt, også når det gjelder fedme. En svær tysk studie viste at barn som IKKE var blitt ammet, oftere var overvektige ved skolestart, enn barn som hadde fått brystmelk. Jo lengre ammetid desto lavere risiko for fedme. En annen fersk artikkel forteller at virkningen av morsmelk varer helt opp i voksenlivet, med lavere risiko for hjerte og kar sykdommer. Antagelig har også dette med fettstoffskiftet å gjøre. MEN det er absolutt ingen grunn til å tro at velling er noe bedre enn mormselktillegg! Forhåpentligvis slår ikke velling ani Norge. Den inneholder altfor mye sukker. I Sverige, der vellingbruken er utbredd, er man nå alvorlig bekymret for at det kan føre til tarmsykdommen coeliaki hos en del, siden barnet får i seg kornprodukter for tidlig.

Inneholder velling for mye sukker ? Fireåringen min elsker svensk velling, og vi kjøper Semper velling for større barn, "usukret" står det på pakken, er det noe jeg har oversett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...