Gå til innhold

Colombiajente til idolfinalen!!

Anbefalte innlegg

michel1365380617
Skrevet

For de som ikke har fått med seg at Jorun i Idol er fra Colombia, så vet dere det no. Oppfordrer alle Colombia fans og andre til å stemme på dette sangtallente i morga!!!

hilsen ei som har stemt på ho hele veien.

Skrevet

Tror det er en grunn til at det ikke har vært noe fokus på Jorunns fødeland i media, at hun rett og slett ikke ønsker fokus på det?

Jeg synes det blir helt feil å stemme på noen fordi de er adoptert (evt. adoptert fra et bestemt land), og ikke ut fra prestasjonene...

Når det er sagt, så er hun vel den beste artisten av de to, sånn artistisk sett i alle fall. Sangmessig er hun ikke like suveren som hun var tidligere i finale-rundene. Så vi får se hvem som er best i morgen...! Det vil i alle fall jeg.

Gjest det blir litt feil uansett
Skrevet

Veldig hyggelig med ei så sjarmerende colombiajente i offentligheten - men jeg stemmer altså ikke på noen pga fødelandet deres, uansett.

Gjest farslykke
Skrevet

Tror det er en grunn til at det ikke har vært noe fokus på Jorunns fødeland i media, at hun rett og slett ikke ønsker fokus på det?

Jeg synes det blir helt feil å stemme på noen fordi de er adoptert (evt. adoptert fra et bestemt land), og ikke ut fra prestasjonene...

Når det er sagt, så er hun vel den beste artisten av de to, sånn artistisk sett i alle fall. Sangmessig er hun ikke like suveren som hun var tidligere i finale-rundene. Så vi får se hvem som er best i morgen...! Det vil i alle fall jeg.

Dette føyer seg godt inn i det etablerte mediemønsteret som er kjent fra før. Etnisistet og fødeland brukes nær konsekvent kun i negativ kontekst i norsk presse. Merete Lindstad og Øyvind Fjeldstad viser i boken boken "Av utenlandsk opprinnelse - nye nordmenn i avisspaltene" hvordan det tegner seg et mønster i norsk offentlighet. Der fremår det at på kultur- og sportssidene er innvandrere norske - på krimsidene er de "av utenlandsk opprinnelse".

Det er fortsatt en meget lang vei å gå for en bevisst offentlighet i Norge.

Men at adoptivbarn og andre med mørk hud eller "eksotisk" utseende gjør det bra, kan da bare være positivt.

Skrevet

Dette føyer seg godt inn i det etablerte mediemønsteret som er kjent fra før. Etnisistet og fødeland brukes nær konsekvent kun i negativ kontekst i norsk presse. Merete Lindstad og Øyvind Fjeldstad viser i boken boken "Av utenlandsk opprinnelse - nye nordmenn i avisspaltene" hvordan det tegner seg et mønster i norsk offentlighet. Der fremår det at på kultur- og sportssidene er innvandrere norske - på krimsidene er de "av utenlandsk opprinnelse".

Det er fortsatt en meget lang vei å gå for en bevisst offentlighet i Norge.

Men at adoptivbarn og andre med mørk hud eller "eksotisk" utseende gjør det bra, kan da bare være positivt.

Selvsagt er det bra at adoptivbarn gjør det bra. Men er det noe mer bra at adoptivbarn gjør det bra, enn andre barn? Er det ikke fantastisk at alle barn gjør det så bra som de kan?

Jeg sliter med å forstå de adoptivforeldre som på den ene siden fastholder at barnet ER norsk, og blir fornærmet om man spør hvor barnet kommer fra, men samtidig skal det - når det passer adoptivforeldrene eller andre - trekkes fram at man er født i og adoptert fra det ene eller andre landet.

Det er ikke alltid like enkelt for "oss andre" (som altså ikke har adoptert og ikke er adoptert) å følge tankegangen her...

Skrevet

Selvsagt er det bra at adoptivbarn gjør det bra. Men er det noe mer bra at adoptivbarn gjør det bra, enn andre barn? Er det ikke fantastisk at alle barn gjør det så bra som de kan?

Jeg sliter med å forstå de adoptivforeldre som på den ene siden fastholder at barnet ER norsk, og blir fornærmet om man spør hvor barnet kommer fra, men samtidig skal det - når det passer adoptivforeldrene eller andre - trekkes fram at man er født i og adoptert fra det ene eller andre landet.

Det er ikke alltid like enkelt for "oss andre" (som altså ikke har adoptert og ikke er adoptert) å følge tankegangen her...

"Det er ikke alltid like enkelt for "oss andre" (som altså ikke har adoptert og ikke er adoptert) å følge tankegangen her..."

Det er ikke alltid like lett for oss som er adopterte heller:-)

Gjest farslykke
Skrevet

"Det er ikke alltid like enkelt for "oss andre" (som altså ikke har adoptert og ikke er adoptert) å følge tankegangen her..."

I tilfelle det har oppstått en misforståelse her: jeg er helt på linje med og helt enig med Gemini og MsSophie.

Gjest adoptert i dag
Skrevet

Hei.

Er du også adoptert MsSofie?

Jeg synes ikke noe om at innvandereradopterte skal la seg bruke som mediaklovner i Norge eller at slike kan være noe idol for andre innvandreradopterte.

Enig med Jorunn som på TV sa at dette for henne var "sinnsykt" og "sykt".

Gjest printa
Skrevet

Oiii det har jeg ikke fått med meg.(kanskje fordi det ikke betyr noe for meg)

At hun er Colombiansk av opprinnelse, har overhode ikke streifet tankene mine.

Jeg stemte heller ikke på noen av dem i går kveld. Jeg stemte på Ali så lenge han var med.

Jorunn og Tone er nydelige begge to, uansett opprinnelse.;-)

Grattiss med Jorunn!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...