Gå til innhold

forskjellig sugeteknikk på begge puppene?

Anbefalte innlegg

Hei, litt langt innlegg igjen men håper inderlig noen kan svare...er så nære på å få ammingen til å gå på skinner (håper jeg da...)...

lurer på en ting, går det an at barnet har forskjellig sugeteknikk på hvert bryst? Har nå i ca to uker ammet henne helt kjempefint (bank under bordet) på høyre pupp, mens jeg har pumpet venstre pga sår...innimellom har jeg forsøkt å amme henne der tre-fire ganger når jeg synes såret har sett bra ut, men fortsatt føler jeg at hun 'drar' i såret der selv om jeg mener det ser helt fint ut...er kjemperedd for at hun skal gjøre det gamle såret enda verre igjen, men hun har da vitterlig "ritkig" ammeteknikk i og med at ammingen går bra på den andre puppen??

Ammet henne igjen idag etter 3-4 dager med kun pumping, første runde gikk kjempefint, merket ingenting galt...andre runde kjente jeg det "dra" i såret de siste 5min, måtte avbryte ammingen....og nå (3dje gang) så merker jeg liksom det er noe galt helt fra begynnelsen av ammingen, ser på henne og synes hun ser bra ut, munnen på vidt gap og det meste av det brune er innenfor munnen og greier....prøver bevege henne litt, avbryte og få henne til å ta puppen igjen etc men kjenner fortsatt en slags sviing jeg er redd for betyr at såret er i ferd med å gå opp igjen.... argh..blir så lei, er så lei av å pumpe og koke utstyr hele tiden.....:( :(

noen lure råd?? og hvor lenge bør en egentlig pumpe før en er helt sikker på at puppen er helt bra igjen, har pumpet i litt over en uke nå med to-tre forsøk ïnnimellom på å få henne til å ta den puppen for å sjekke om alt er ok nå.....

Fortsetter under...

akkurat nå er jeg bare så fryktelig lei meg...blodutredelse på den ene puppen nå...gjør vondt....prøvde å fortsette amme der men burde ikke hagjort det...argh...så dritlei hele greia med den puppen nå...urk....

!!

går det an å bare amme på den ene puppen og gi tillegg?

mariaflyfly

Har du prøvd med brystskjold?

Egentlig har jeg ingen gode råd å komme med, annet enn å bite tenna sammen og be om bedre tider. For det BLIR bedre! *s*

Pass på at babyen din gaper HØYT hver gang du skal amme. Få så mye av brystet inn i munnen som mulig. Og får ikke barnet ordentlig tak, så stikk en liten finger inn i munnviken for å få h*n til å slippe brystet, ikke "dra", det gjør det bare verre.

Og ungå ammeinnlegg av papir på det såre brystet, det gjør vondt verre.

Hold ut! :)

mariaflyfly

akkurat nå er jeg bare så fryktelig lei meg...blodutredelse på den ene puppen nå...gjør vondt....prøvde å fortsette amme der men burde ikke hagjort det...argh...så dritlei hele greia med den puppen nå...urk....

!!

Det går selvfølgelig an, men vil sikkert bli svært ubehagelig for deg...

Stakkars deg, jeg veit at det er HELT jævlig når det står på.

Luft brystet så mye som mulig!

*klem* om du vil ha..

Gjest klem til deg

!!

(Du behøver nesten helt sikkert ikke å gi tillegg. Tvillinger kan fullammes av to pupper, og kreftopererte kan amme med ett bryst, og ha nok melk der. Så tillegg er ganske sikkert ikke nødvendig.)

Jeg ville ikke sluttet å pumpe / la henne die det vonde brystet. Sjansene for at det blir brystbetennelse hvis du stopper å tømme det vonde brystet, er stor! Og det er vondt, hele tiden, ikke bare når du ammer!!

Så tøm det like ofte som det andre, enten ved at hun dier (selv om det gjør vondt) eller at du pumper ofte.

Ring ammehjelpen, eller snakk med noen du kommer overens med på helsestasjon / legekontor / barselavdelingen.

Prøv mange ulike stillinger, jeg måtte ligge (med baby ved siden av meg i sengen) når baby drakk fra det høyre brystet, det varte i flere måneder. Så vi "sparte" det venstre brystet til vi skulle ut, og ikke kunne ligge..

Jeg vet hvor vondt såre bryst er, det er skikkelig vondt. Ikke gi deg før du har fått råd du synes hjelper, samtidig som dere tar tiden til hjelp, biter tennene sammen, og prøver og øver.

For meg ble redningen brystskjold i en periode, dessuten var ammeinnlegg i ull kjempebra mot sårhet. I en periode håndmelket jeg i stedet for å pumpe, det var mer skånsomt.

Jeg oppdaget at det ene brystet var mer tregmelket enn det andre. Kanskje det er tilfelle for deg også? Da vil barnet suge veldig kraftig inntil melken kommer, ikke bra på et sårt bryst! Hva om du forsøker dette:

Legg barnet til på det gode brystet først. Når du kjenner at melken kommer, tar du barnet over på det såre brystet. Da slipper du den første intense sugingen på det såre brystet.

Annonse

For meg ble redningen brystskjold i en periode, dessuten var ammeinnlegg i ull kjempebra mot sårhet. I en periode håndmelket jeg i stedet for å pumpe, det var mer skånsomt.

Jeg oppdaget at det ene brystet var mer tregmelket enn det andre. Kanskje det er tilfelle for deg også? Da vil barnet suge veldig kraftig inntil melken kommer, ikke bra på et sårt bryst! Hva om du forsøker dette:

Legg barnet til på det gode brystet først. Når du kjenner at melken kommer, tar du barnet over på det såre brystet. Da slipper du den første intense sugingen på det såre brystet.

Hei, har forsøkt brystskjold, hjalp meg med forrige barn men denne gangen hjelper det ikke synes jeg, blir bare fokusert på at det gnir og sånn i såret liksom :(

Men takk for tipset ang. tregmelking, synes melken flyter mye raskere/lettere på det brystet enn det som ammes, men...når såret er vekke så skal jeg iallefall være veldig varsom når hun skal amme det, tror det og er mindre herdet enn det andre brystet så må nok ta flere forholdsregler der...:(

Har du prøvd med brystskjold?

Egentlig har jeg ingen gode råd å komme med, annet enn å bite tenna sammen og be om bedre tider. For det BLIR bedre! *s*

Pass på at babyen din gaper HØYT hver gang du skal amme. Få så mye av brystet inn i munnen som mulig. Og får ikke barnet ordentlig tak, så stikk en liten finger inn i munnviken for å få h*n til å slippe brystet, ikke "dra", det gjør det bare verre.

Og ungå ammeinnlegg av papir på det såre brystet, det gjør vondt verre.

Hold ut! :)

Ang det å holde ut, ja, jeg prøver ihvertfall :P Har bestemt meg for å gi det en uke til ihvertfall, til neste gang såret er bra igjen og hun skal amme av den siden....og ta en masse forholdsregler...går ikke det så vet jeg ikke :(

(Du behøver nesten helt sikkert ikke å gi tillegg. Tvillinger kan fullammes av to pupper, og kreftopererte kan amme med ett bryst, og ha nok melk der. Så tillegg er ganske sikkert ikke nødvendig.)

Jeg ville ikke sluttet å pumpe / la henne die det vonde brystet. Sjansene for at det blir brystbetennelse hvis du stopper å tømme det vonde brystet, er stor! Og det er vondt, hele tiden, ikke bare når du ammer!!

Så tøm det like ofte som det andre, enten ved at hun dier (selv om det gjør vondt) eller at du pumper ofte.

Ring ammehjelpen, eller snakk med noen du kommer overens med på helsestasjon / legekontor / barselavdelingen.

Prøv mange ulike stillinger, jeg måtte ligge (med baby ved siden av meg i sengen) når baby drakk fra det høyre brystet, det varte i flere måneder. Så vi "sparte" det venstre brystet til vi skulle ut, og ikke kunne ligge..

Jeg vet hvor vondt såre bryst er, det er skikkelig vondt. Ikke gi deg før du har fått råd du synes hjelper, samtidig som dere tar tiden til hjelp, biter tennene sammen, og prøver og øver.

Hei, ang. tillegg så var det helsesøster som anbefalte dette pga vekttap, sårhet og betennelser... selv håper jeg det bare er midlertidig til jeg greier å amme av begge bryst, men vi får se....mye slit og styr ihvertfall :(

Skal gi det et forsøk til ihvertfall, det *må* og *skal* gå bra, ble bare litt så frustrert og lei igår for hadde sett frem til å begynne på nytt igjen på den puppen :(

Det går selvfølgelig an, men vil sikkert bli svært ubehagelig for deg...

Stakkars deg, jeg veit at det er HELT jævlig når det står på.

Luft brystet så mye som mulig!

*klem* om du vil ha..

Tar imot med takk :) Dette suger noe vannvittig ihvertfall :P

mariaflyfly

Ang det å holde ut, ja, jeg prøver ihvertfall :P Har bestemt meg for å gi det en uke til ihvertfall, til neste gang såret er bra igjen og hun skal amme av den siden....og ta en masse forholdsregler...går ikke det så vet jeg ikke :(

Jeg synes du er kjempeflink. Dersom du må gi deg, kan du ihvertfall si med hånda på hjertet at du har gjort et skikkelig forsøk på å få amminga til å funke!

Krysser fingra for at det blir bedre og at resten av ammeperioden går smertefritt. :)

Annonse

Jeg syns du har vært flink! Jeg vil tro du klarer det, bare du får såret til å gro. Men det går helt fint å fullamme en baby på bare en pupp, så ikke ta sorgene på forskudd! Jeg ser du har fått mange gode råd, her er mine tips:

Har du sjekket at det ikke er trøske som har forårsaket såret? Det kan behandles (både brystet og ungens munn må behandle). Eller om det er en bakterieinfeksjon? Kanskje du kan få noen til å se på det (hvis helsestasjonen har en ammeekspert, ammepoliklinkk på sykehuset, Ammehjelpen eller hvis du er heldig, fastlegen)

Har du prøvd å snu ungen, slik at tungen kommer på motsatt side? Det kan hjelpe hvis såret sitter på den ene siden.

Jeg hadde sår og betennelse med penicillinkur etc. med den første ungen. Jeg pumpet det vonde brystet til det var en del bedre (1 uke?). Produksjonen gikk ned, men den tok seg opp igjen når brystet kom i bruk igjen.

Hvis ungen suger riktig, behøver ikke såret være HELT grodd før du begynner å bruke det igjen. Du kan f.eks. gi henne fra det vonde brystet morgen og kveld, og ellers pumpe etter behov.

Lykke til!

Jeg syns du har vært flink! Jeg vil tro du klarer det, bare du får såret til å gro. Men det går helt fint å fullamme en baby på bare en pupp, så ikke ta sorgene på forskudd! Jeg ser du har fått mange gode råd, her er mine tips:

Har du sjekket at det ikke er trøske som har forårsaket såret? Det kan behandles (både brystet og ungens munn må behandle). Eller om det er en bakterieinfeksjon? Kanskje du kan få noen til å se på det (hvis helsestasjonen har en ammeekspert, ammepoliklinkk på sykehuset, Ammehjelpen eller hvis du er heldig, fastlegen)

Har du prøvd å snu ungen, slik at tungen kommer på motsatt side? Det kan hjelpe hvis såret sitter på den ene siden.

Jeg hadde sår og betennelse med penicillinkur etc. med den første ungen. Jeg pumpet det vonde brystet til det var en del bedre (1 uke?). Produksjonen gikk ned, men den tok seg opp igjen når brystet kom i bruk igjen.

Hvis ungen suger riktig, behøver ikke såret være HELT grodd før du begynner å bruke det igjen. Du kan f.eks. gi henne fra det vonde brystet morgen og kveld, og ellers pumpe etter behov.

Lykke til!

Hei!

Trøske, hvordan ser det ut, og hva slags sår forårsaker det?

Selve såret har variert litt, tidligere ble huden ble skrapet/sugd vekk og det oppstod dermed et hudløst skille mellom ulike deler av vorten liksom..nå nylig oppstod det "bare" en slags blodutredelse, dvs en rød liten "blank" kul som stakk ut...

ellers så har jeg i midten av brystvorten et slags krater som "alltid" har hatt et hvitt belegg på, kan dette være trøske? Har vært sånn siden begynnelsen, mener det også var sånn med forrigemann så tror det liksom bare er sånn den siden er liksom..trodde en stund det var sopp men helsesøster har sett på det (i forb. med betennelse) og ikke nevnt noe ang. verken sopp eller trøske...

Det å snu ungen høres smart ut, skal forsøke det senere idag (blodkulen har gått nedigjen, er bare et lite, svakt rødt område igjen nå der kulen var)

ellers takk for nye råd :)

Hei!

Selve såret har variert litt, tidligere ble huden ble skrapet/sugd vekk og det oppstod dermed et hudløst skille mellom ulike deler av vorten liksom..nå nylig oppstod det "bare" en slags blodutredelse, dvs en rød liten "blank" kul som stakk ut...

ellers så har jeg i midten av brystvorten et slags krater som "alltid" har hatt et hvitt belegg på, kan dette være trøske? Har vært sånn siden begynnelsen, mener det også var sånn med forrigemann så tror det liksom bare er sånn den siden er liksom..trodde en stund det var sopp men helsesøster har sett på det (i forb. med betennelse) og ikke nevnt noe ang. verken sopp eller trøske...

Det å snu ungen høres smart ut, skal forsøke det senere idag (blodkulen har gått nedigjen, er bare et lite, svakt rødt område igjen nå der kulen var)

Trøske er en soppinfeksjon som spedbarn får i munnen. Lever av melk i fuktig miljø. I munnen ser det ut som hvitt bellegg, f.eks. på innsiden av kinnet. Det kan også smitte over på brystene. Hvet ikke helt hvordan det ser ut, men det skal være vondt, en stikkende sviing (som nåler). Man kan få medikamenter på resept, men det fins også flere reseptfrie løsninger:

-Gni Corsodyl munnvann på en Q-tip i munnen på barnet (ungen hater det nok, ganske sterkt)

-Vask med Farris etter måltid, i barnets munn og brystet.

-Naturell youghurt etter måltid.

-Hold brystvorten tørr.

Du finner sikkert masse mer hvis du søker her på DOL.

• 3 uker senere...

Du kan forsøke å amme ungen liggende samme vei på begge puppene.

Altså "normal stilling" på den puppen det fungerer på - og i stedet for å snu henne flytter du henne bare bort til den andre, slik at du da får beina hennes over/under armen din. Støtt eventuelt opp med puter.

Slik som i tvillingstilling:

http://www.ammehjelpen.no/Infotekster/tvillingstilling.asp

http://www.breastfeeding.com/helpme/helpme_images_positioning.html

Hei!

Akkurat i midten av selve vorten er det hvitt hos meg også mens jeg ammer, men ingen trøske. Men det er bare akkurat i "hullet" i midten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...