Gå til innhold

Om tildelte spes.ped timer og IOP

Anbefalte innlegg

Gjest Antisugar
Skrevet

Jenta mi på 4 år har ADD og begynte i barnehage etter jul. Hun har fått anbefalt 4 timer spes.ped/uke, men har fått tildelt 2 timer/uken. I tillegg har hun vedtak på assistent 100%. Var på møte tidligere i uken, hvor jeg fikk fremlagt en IOP. Der står det at den er laget av assistenten i samarbeid med spes.ped, ped.leder og meg. Dette er første gang jeg ser planen. På møtet gikk det også frem at barnet mitt faktisk bare har 40 minutter/uken med spes.ped fordi barnet mitt har behov for å "pause seg". Spes ped har derfor kortere jobbing med henne for at hun ikke skal miste fokus. Jeg synes ikke dette er holdbart og mener at det er spes peds ansvar å legge til rette for at datteren min får tiden hun har krav på. Spes ped har også hatt mye fravær, barnet mitt har mistet 12 timer med spes ped. på grunn av dette. Når jeg har tatt opp dette med assistenten for å finne ut hvordan jeg skal forholde meg, så sier assistenten "jammen jeg jobber jo med det som spes ped gjør likevel, så det kan vel ikke være noe problem". Jeg føler meg rimelig overkjørt, for det første VET jeg at det står i loven at foreldre skal delta i utarbeidelsen av IOP. For det andre SKAL barnet mitt ha den tiden med spes ped hun har krav på. Men hvordan går jeg frem i denne situasjonen, hvem henvender jeg meg til og hva sier jeg? Assistenten har bare vært med barnet mitt noen få uker, og jeg mener derfor at hun ikke har noe grunnlag for å utarbeide IOP. Trodde også at det faktisk var spes.peds ansvar. Hjelp!?!?!

Skrevet

Det viktige er neppe hvor mange minutter hun tilbringer sammen med spes.ped i løpet av uken, men i hvilken grad spes.ped gjør assistenten i stand til å jobbe med det som jenta di trenger å jobbe med.

Dersom spes.ped. mener at datteren din trenger pauser for å kunne jobbe konsentrert med spesifikke oppgaver, så vil jeg anta at dette er korrekt. Ser ikke helt hvorfor du tror det er mer å oppnå ved at de evt. har lengre arbeidsøkter med mindre konsentrert jobbing.

Det er viktig å se på helheten i det som foregår i barnehagen, og ikke bli altfor opphengt i formelle detaljer.

Når det gjelder IOP så har du vel muligheten til fortsatt å foreslå endringer dersom du ønsker det. Igjen er det vesentlige hva som er innholdet i planen, ikke hvorvidt assistenten eller spes.ped har ført den i pennen.

Skrevet

Ang. utarbeidelse av IOP. Det praktiseres forskjellige ting, MEN det som er viktig er at du sier det du mener og at du ikke skriver under den før du er enig i det som står der! Dette er et juridisk bindende dokument og barnehagen MÅ gjøre det som står der.

Skrevet

- Hun har fått anbefalt 4 timer spes.ped/uke, men har fått tildelt 2 timer/uken.

I så fall skal de som tildeler kunne vise helt konkret hvordan hennes behov (i henhold til sakkyndig vurdering) kan oppfylles på to timer i stedet for fire. Hvis ikke de kan det, så skal du klage på tildelingen.

- Der står det at den er laget av assistenten i samarbeid med spes.ped, ped.leder og meg. Dette er første gang jeg ser planen.

Det er vanlig prosedyre, men planen er ikke ferdig før du har godkjent den. Du kan altså få trekke fra og legge til slik at den blir som den skal være, det er du som er ansvarlig for opplæringen og du som vet best. Ta planen med hjem og arbeid med den, om du ønsker det. (Men svært få foreldre engasjerer seg på den måten, så det er kan hende uvant for personalet.)

- På møtet gikk det også frem at barnet mitt faktisk bare har 40 minutter/uken med spes.ped.

Igjen; da må de vise til at de oppfyller kravene i den sakkyndige vurderingen. Det var vel neppe ment at de fire timene skulle gjennomføres i én økt? Så hvis barnet trenger både pause og mer oppfølging, så må spesialpedagogen komme flere ganger i uka.

- Når jeg har tatt opp dette med assistenten for å finne ut hvordan jeg skal forholde meg, så sier assistenten "jammen jeg jobber jo med det som spes ped gjør likevel, så det kan vel ikke være noe problem".

Det er faktisk ganske bra, da. Mange assistenter vegrer seg for å ta i et tak, de vil bare passe på. Denne assistenten bør du oppmuntre, uten at du gir det på det andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...