Gå til innhold

Trenger jeg å ta celleprøver fra livmoren når jeg er jomfru?

Anbefalte innlegg

Gjest fremdeles jomfru

fikk nettopp et brev fra den norske kreftforeningen hvor de oppfordret alle kvinner over 24 år å ta celleprøver av livmoren for å utelukke kreft etc. Jeg lurer på om det er noe vits for meg å gå til slike kontroller før jeg har debutert seksuelt. Kusina mi fikk livmorkreft når hun var 24 år, samme alder som jeg er nå, men hun var seksuelt aktiv da.

bør jeg se bort i fra denne undersøkelsen? Eller ? Vil de synes at jeg er rar hvis jeg ringer og spør og sier at jeg fremdeles er jomfru? Har opplevd en del uforstand blant leger pga dette.

takker på forhånd for svar:)

Fortsetter under...

Livmorhalskreft utvikler seg over lang tid. Det begynner med typiske celleforandringer. Dersom man tar celleprøve fra livmorhalsen regelmessig, vil man kunne oppdage og behandle celleforandringene lenge før de utvikler seg til kreft.

Så ja, at du er jomfru har ikke noe med saken å gjøre.

Livmorhalskreft utvikler seg over lang tid. Det begynner med typiske celleforandringer. Dersom man tar celleprøve fra livmorhalsen regelmessig, vil man kunne oppdage og behandle celleforandringene lenge før de utvikler seg til kreft.

Så ja, at du er jomfru har ikke noe med saken å gjøre.

Det har jo dét, da. Mtp smitte av papillomavirus, altså.

Hei :-)

Tilrådingane frå USA, er at ein begynner å undersøke seg ca 3 år etter at ein vart seksuelt aktiv, men ikkje seinare enn v 21 år. Masseundersøkinga her i Norge rettar seg mot kvinner mellom 25 og 69, derfor har du fått brev no.

Eg valde å ikkje ta celleprøve før eg vart gift, såg ingen grunn til å ta det *kun* fordi eg var blitt 25 og fikk brev. Det går jo ut til alle, uansett. Såg det ikkje som så veldig sannsynleg at eg skulle ha blitt smitta med relevante hpv-virus.

Men dette må jo einkvar avgjere sjølv. Ein dag kan ein jo tenke at det hadde vore betre med ein sjekk for mykje... Ingen i heile verda kan vel garantere at det ikkje oppstår celleforandringar utan slik smitte, og ingen kan garantere at ein ikkje kan ha blitt smitta utan gjennom samleie (jfr nye undersøkingar frå USA).

Det er vel greit for det statistiske materialet, forøvrig, at ein går og lar seg sjekke, så om du ikkje gjer det for di eiga skuld, bit tenna saman for forskinga ;-)

Venleg helsing,

Annonse

Gjest Persille

Kreft er jo ikke en seksuelt overførbar sykdom.

Jeg har fått påvist disse cellene, og har operert dem bort. Over 50% av norske kvinner får påvist disse cellene, og over 50% av de som har dem utvikler kreft. Derfor har de nå bestemt at alle som får dem påvist også får dem fjernet, det er for stor sjanse å bruke "vent og se" metoden.

Jeg synes du skal ta prøven, du har ingenting å tape på det.

Gjest fremdeles jomfru

Kreft er jo ikke en seksuelt overførbar sykdom.

Jeg har fått påvist disse cellene, og har operert dem bort. Over 50% av norske kvinner får påvist disse cellene, og over 50% av de som har dem utvikler kreft. Derfor har de nå bestemt at alle som får dem påvist også får dem fjernet, det er for stor sjanse å bruke "vent og se" metoden.

Jeg synes du skal ta prøven, du har ingenting å tape på det.

Jeg vet at kreft i seg selv ikke er noen seksuell overførbar sykdom.. Men jeg tenkte på denne kreftsykdommen som kom fra et virus som kunne være seksuelt overførbart. Det sier vel litt at nesten ingen nonner har hatt livmorhalskreft?

Gjest Persille

Jeg vet at kreft i seg selv ikke er noen seksuell overførbar sykdom.. Men jeg tenkte på denne kreftsykdommen som kom fra et virus som kunne være seksuelt overførbart. Det sier vel litt at nesten ingen nonner har hatt livmorhalskreft?

Kreft i livmorhalsen skyldes ikke et virus som er seksuelt overførbart.

Dette er en helt vanlig kreftart - og mange kvinner har det. Problemet med denne krefttypen er at den er så aggresiv, at har den først fått utvikle seg, så er det vanskelig å gjøre noe med den - uten å fjerne hele livmoren.

Som jeg skrev tidligere fikk jeg påvist disse celleforandringene, tok ny og utvidet prøve, fikk påvist grove og alvorlige forandringer, og måtte fjerne deler av livmorhalsen.

Den første prøven _kan_ vises positiv pga av bakterier, og trenger dermed ikke være noen grunn til bekymring. Denne kan dermed også påvirkes av bakterier fra en evnt. partner.

Derfor har man en andre prøve, dersom denne også er positiv - er det faktisk celler som i 50% av tilfellene utvikler seg til kreft.

Du velger selvfølgelig selv om du vil ta prøvene eller ikke, men jeg kan ikke skjønne hvorfor noen i dag ville la være å ta i mot dette tilbudet?

Gjest fremdeles jomfru

Dette er en helt vanlig kreftart - og mange kvinner har det. Problemet med denne krefttypen er at den er så aggresiv, at har den først fått utvikle seg, så er det vanskelig å gjøre noe med den - uten å fjerne hele livmoren.

Som jeg skrev tidligere fikk jeg påvist disse celleforandringene, tok ny og utvidet prøve, fikk påvist grove og alvorlige forandringer, og måtte fjerne deler av livmorhalsen.

Den første prøven _kan_ vises positiv pga av bakterier, og trenger dermed ikke være noen grunn til bekymring. Denne kan dermed også påvirkes av bakterier fra en evnt. partner.

Derfor har man en andre prøve, dersom denne også er positiv - er det faktisk celler som i 50% av tilfellene utvikler seg til kreft.

Du velger selvfølgelig selv om du vil ta prøvene eller ikke, men jeg kan ikke skjønne hvorfor noen i dag ville la være å ta i mot dette tilbudet?

Det var ikke snakk om å ikke ville la seg sjekke, jeg sier ja takk til alt mulig sånt noe. Men jeg lurte rett og slett på om denne sykdommen bare forekom blant de som hadde debutert seksuelt og at det derfor var helt uaktuelt for meg å teste meg.

Gjest M.Angelica

Ble litt nysgjerrig når jeg leste innlegget ditt. Søkte litt på nettet og fant dette:

"Undersøkelser tyder på at det er et virus som medvirker til at normale celler i livmorhalsen utvikler seg til forstadiet til livmorhalskreft. Dette viruset ligner på herpesvirus og smitter ved seksuell kontakt"

Her er hele artikkelen:

http://www.helsenytt.no/artikler/celleforandringer.htm

Vet ikke om du ble klokere av dette men =)

• 11 år senere...
Den 23.5.2005 at 8.37, Sofline skrev:

Kreft bør ikke ha noe med seksuell aktivitet å gjøre. Siden kusina di ble syk, bør du ta testen, ettersom det kan være arvelig.

I følge Norsk Helseinformatikk: 'Den eneste kjente årsaken til livmorhalskreft er infeksjon med humant papillomavirus (HPV).' Noe som overføres via seksuell aktivitet. Videre står det at kun 'ca 1% av infeksjonene utvikler seg til livmorhaslkreft', men... 'det tar minst 10-15 år fra smitte til utvikling av kreft'... Ergo, ikke en arvelig kreftform!! Livmorhalskreft - nhi.no

Annonse

Den 23.5.2005 at 0.15, Gjest Persille skrev:

Den eneste kjente årsaken til livmorhalskreft er, i følge Norsk Helseinformatikk, infeksjon med humant papillomavirus (HPV). Et virus som oveføres via seksuell aktivitet. Jeg kan ta feil, men jeg har ikke hørt om noen som har blitt infisert med HPV på andre måter. Det skader jo absolutt ikke å sjekke seg, men for en jomfru ville jeg anta at sjansen for smitte er ekstrem liten.

Endret av malitana
legge til link

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...