Gå til innhold

Mamma til en liten kinajente?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vår eldste datter var snaut 80 cm og veide ca 8 kg da vi fikk henne 18 mndr gammel (hun var ganske tynn).

Nå er hun 8 år. Hun er blant de laveste i klassen, men ikke spesielt liten i mine øyne. Jeg synes heller at noen av klassekameratene hennes er veldig høye for alderen (de har også høye foreldre).

Dette høres ikke ut som så ulikt jenta vår. Hvis du ser på

www.kinaforeningen.no/nyhetsbrev/hoydevekt.html

er det høyde og vektkurve for kinesiske jenter 0-18år, og på

www.fwcc.org/girls_height_low.htm

og

www.fwcc.org/girls_weight_low.htm

er det kurve på henholdsvis høyde og vekt på jenter 0 - 18 mnd. Her ser du at jenta di er godt innenfor normalen. Men i norske kurver som brukes på helsestasjonen,vil de gjerne se veldig små ut!

(Hjelp datafolk: Hva gjør man for at linkene skal bli blå og kunne trykkes på?)

Svært så trett nattevaktshilsen fra

og

er det kurve på henholdsvis høyde og vekt på jenter 0 - 18 mnd. Her ser du at jenta di er godt innenfor normalen. Men i norske kurver som brukes på helsestasjonen,vil de gjerne se veldig små ut!

Linker: Du må kopiere hele adressen. Det som mangler, er

http://

foran www.

Annonse

På samme alder var jenta mi ca 75.5 og veide vel rundt 8,5 kg. Hun har holdt 2.5 percentilen for norske barn (den aller nederste kruven) helt siden vi kom hjem.

Så lenge jenta di vokser og virker frisk (og holder seg innenfor de kinesiske kurvene) tror jeg du kan ta det helt rolig.

østenmamma

Da vesla vår var 18 mnd var hun 72 cm og nesten 9 kilo. Nå, 3 1/2 år gammel er hun 89 cm og nesten 14 kilo. Lita og nett,ja, og sammenlignet med jevnaldrende norskfødte unger er hun et hode lavere enn de fleste. Høyst sannsynlig var hennes biologiske kinesiske foreldre svært små. I ditt tilfelle syntes jeg jenta di hadde en flott vekstutvikling, men jeg forstår hvorfor du spør. Har tenkt tanken mange ganger selv om lillemor er ekstremt lita eller ikke, men har slått meg til ro med at hun er slik hun skal være! Jenta er kvikk, gløgg og frisk og utviklingen har vært helt etter ønsketenkningen. Håper det blir sånn for deg også!

og

Når du tar med "http://", blir linkene klikkbare. :)

Gjest sofie34

Vesla mi var 73 cm. lang og veide 8800 gram da hun var 18 mnd.

Ho er idag litt over 4 år, er ca. 90 cm. lang og veier ca. 12 kg.

Pyttelita er hun i kroppen men ellers er hun superfrisk og svært så klok.

Vi har vært til full undersøkelse på barneklinikken for å finne ut om det feiler henne noe, men neida hun er bare "lita".

østenmamma

Vesla mi var 73 cm. lang og veide 8800 gram da hun var 18 mnd.

Ho er idag litt over 4 år, er ca. 90 cm. lang og veier ca. 12 kg.

Pyttelita er hun i kroppen men ellers er hun superfrisk og svært så klok.

Vi har vært til full undersøkelse på barneklinikken for å finne ut om det feiler henne noe, men neida hun er bare "lita".

Takk for det du skrev - det gjorde godt for mammahjertet som en skjelden gang bekymrer seg bittelitt - til tross for det jeg skrev tidligere. De er jo nette, disse små kinadamene våre - ikke sant??

Annonse

carla1365380461

Hei!

Jenta vår var

18 mnd: ca. 80 - 11.5 kg

24 mnd: 88 - nesten 13 kg

29 mnd: 88.9 - 12 kg

Hun ligger nøyaktig på gjennomsnittet på de franske høgdekurvene (vet ikke lenger med de norske, men forskjellen er nok ikke så veldig stor), og litt over gjennomnsnittet vektmessig.

Jeg synes jenta di høres flott ut.

Hilsen fra

Hei!

Jenta vår var

18 mnd: ca. 80 - 11.5 kg

24 mnd: 88 - nesten 13 kg

29 mnd: 88.9 - 12 kg

Hun ligger nøyaktig på gjennomsnittet på de franske høgdekurvene (vet ikke lenger med de norske, men forskjellen er nok ikke så veldig stor), og litt over gjennomnsnittet vektmessig.

Jeg synes jenta di høres flott ut.

Hilsen fra

Hei

Kan jeg være litt nysjerrig?? Hvilken provins er jenta di født i?

Gjest sofie34

Takk for det du skrev - det gjorde godt for mammahjertet som en skjelden gang bekymrer seg bittelitt - til tross for det jeg skrev tidligere. De er jo nette, disse små kinadamene våre - ikke sant??

Klart man bekymrer seg litt når man ser sin kjære lille frøken som rekker lekekameratene til under armene. Har også brukt litt energi på å bekymre meg for at ho er så lita, men har klart å ta meg sammen og forsikre meg selv om at man kommer langt med et klokt hode og en stor porsjon selvtilllit.

Største problemet her har vært sånne praktiske ting. F.eks. finne høy nok krakk til å bruke på badet, vi har festet tau i alle dørhåndtak så hun kan åpne de selv m.m.

Litt sårt også når andre unger lurer på hvorfor xxx er så flink til å snakke når hun er så liten, andre mødre/barn som snakker til henne som om hun skulle være en ettåring og slikt, men jeg har nå vendt meg til det også.

Vesla selv er helt overbevist om at hun er stoooor jente, og jeg må jo si meg enig i det, for hun er jo det inne i hodet sitt.

Hun har såvidt begynt å legge merke til at hun er mindre i str. enn de andre i bhg. som ikke er "babyer". Vi har snakket masse om at noen mennesker er store og andre er små, noen har svart hår, noen har lyst, noen er født i Kina og noen i Norge osv.

Tror våre små kinajenter vil klare seg helt fint jeg.

fei1365380229

Klart man bekymrer seg litt når man ser sin kjære lille frøken som rekker lekekameratene til under armene. Har også brukt litt energi på å bekymre meg for at ho er så lita, men har klart å ta meg sammen og forsikre meg selv om at man kommer langt med et klokt hode og en stor porsjon selvtilllit.

Største problemet her har vært sånne praktiske ting. F.eks. finne høy nok krakk til å bruke på badet, vi har festet tau i alle dørhåndtak så hun kan åpne de selv m.m.

Litt sårt også når andre unger lurer på hvorfor xxx er så flink til å snakke når hun er så liten, andre mødre/barn som snakker til henne som om hun skulle være en ettåring og slikt, men jeg har nå vendt meg til det også.

Vesla selv er helt overbevist om at hun er stoooor jente, og jeg må jo si meg enig i det, for hun er jo det inne i hodet sitt.

Hun har såvidt begynt å legge merke til at hun er mindre i str. enn de andre i bhg. som ikke er "babyer". Vi har snakket masse om at noen mennesker er store og andre er små, noen har svart hår, noen har lyst, noen er født i Kina og noen i Norge osv.

Tror våre små kinajenter vil klare seg helt fint jeg.

Har selv en bittelitta kinajente, hun er vel på størrelse med din tenker jeg. Har egentlig ikke tenkt så mye over det, for det ligger til familien, alle mine tre egenfødte er minst i klassen og han eldste er "alt for liten" c,")

Tror det er viktig å ikke fokusere noe særlig på den biten som har med høyde å gjøre, dette er liksom noe som ikke er noe å gjøre noe med hvis det ikke skulle være noe galt da selvfølgelig.

En lege sa til meg en gang når jeg bekymret meg over høyden til sønnen min: hos dere nordmenn skal alt være gjennomsnittlig (hun var ikke norsk selv).

Jenta vår på 19 mnd. er 84,5 cm og veier 12,5 kilo. Hun er altså ganske stor for alderen, så kinajenter kommer i alle størrelser de også! :-)

Jeg har både en liten og en stor Kina-jente og begge er aldeles helt perfekte. Eldstejenta (Jiangsu) var ca. 86 cm ved 18 mnd følger 90-persentilen! Minstejenta (Hunan) var 75 cm og følger 2,5 percentilen (tror jeg). Ingen fare for at lillesøster blir høyere enn storesøster! Så lenge de vokser og følger sin egen vekstkurve, er det ingen grunn til uro. Kina er helt helt kontinent med mange folkeslag. Vet at svært mange av barna fra storesøsters barnehjem generelt er veldig høye (90-95% på vekstkurvene).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...