Gå til innhold

Er det for sent........


Gjest Airin

Anbefalte innlegg

...eller er det fortsatt mulig for meg å få opp melkeproduksjonen.

Jeg har tvillingjenter på 2.5 måneder. I begynnelsen hadde jeg masse melk, og var ganske stolt av det. Men, ved juletider begynte produksjonen å bli dårligere. Jeg begynte så smått med tillegg for at de skulle få i seg nok mat. I julen var det mange glade hjelpere noe som resulterte i at de nok fikk litt mer tillegg enn jeg først hadde tenkt. Etter jul gråt jentene fortvilt i tre-fire døgn. Ingen skjønte hva det var, for de fikk jo både pupp og tillegg og ingen tenkte derfor på at det kunne være at de var sultne. For ca 1 mnd siden, når kolikk var utelukket foreslo legen at det kanskje var det som var problemet likevel. Vu begynte dermed å gi dem mat så ofte de ønsket, også om det bare hadde gått en time siden sist. Og ganske snart ble jentene fornøyde igjen. Men, det endte med at det ble mye tillegg og lite pupp idenne perioden for å være sikker på at de fikk i seg det de trengte, selvfølgelig med det resultat at melkeproduksjonen ble enda dårligere. Etterhvert skjønte jeg at jeg ikke engang klarte å mette en av jentene med begge brystene.

Etter dette har jeg gitt jentene pupp hver gang en av dem har villet ha mat, og så flaske etterpå. Når begge har hylt etter mat har jeg gitt dem flaske med en gang, fordi jeg vet at brystene på langt nær har vært tilstrekkelig. JEg synes at det er trist at det har blitt slik, men har trøstet meg med at de i allefall får noen dråper morsmelk i løpet av et døgn og at det er bedre en ingenting. JEg bestemte meg imidlertid for å forsøke å gjøre en innsats for å øke produksjonen. MEN når jeg begynte å pumpe viste det seg at jeg hadde enda mye mindre melk enn jeg hadde fryktet, jeg klarte å presse ut en 30-40 ml av bege brystene. Mitt spørsmål er derfor; er det noen vits for meg å ta jobben med å øke produksjonen, eller er løpet kjørt?

Jeg er takknemlig for svar for jeg synes det vill være veldig trist å måtte gi opp ammingen helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valborg

Hei

Jeg er ingen ammeekspert - ei heller har jeg erfaring med tvillinger, men jeg har strevd en del med amming til mine egne barn. Akkurat nå strever jeg med å øke produskjonen til mitt tredje barn som nå er 3 md. Jeg vil ikke gi opp ammingen, for jeg har egentlig lyst til å fortsette selv om det er stritt. Det er ikke for sent slik jeg ser det. Du sier selv at litt morsmelk er bedre enn ingenting, og det er jeg så enig i. Hvis du klarer å opprettholde en viss produksjon tror jeg at både du og barna dine har god nytte av det. Jeg tenker ikke bare på grunn av antistoffene barna dine får i seg, men det er skikkelig koselig for både mor og barn med ammesituasjonen. Det gjelder å ha tro på seg selv, og det gjelder å ikke gi opp helt med en gang. Råd som jeg har fulgt og som har virket bra:

1. Mye hvile (prøv å få litt avlastning slik at du kan hvile mye).

2. Alkoholfritt øl

3. Ammete

4. Legge barnet til så ofte det vil, og da mener jeg ved ethvert ønske om mat fra barnet.

5. Pumpe litt etter hvert måltid - da kan du få ut rester som kan samles og gis på flaske til kvelden. Det er også med på å øke produksjonen. Det er lurt å få i gang drivrefleksen først.

6. Massere brystet FORSIKTIG når du ammer. Spesielt fra armhulen og innover mot brystvorten. Evt. massere brystvortene for å få i gang drivrefleksen først. Man kan også bruke nesespray (fås på resept) for å stimulere drivrefleksen.

7. Tilby bryst til barna før de blir så veldig sultne.

8. Alltid tilby bryst før flaske.

Kanskje kan ett eller flere av disse rådene hjelpe deg. Ikke bli fortvilet selv om du ikke klarer å pumpe ut så mye. Jeg lot meg skremme av det, men det er ikke noe som sier at du ikke har nok melk selv om du ikke klarer å pumpe ut mer. Det tok meg en stund å tro på det, men jeg gjør det nå.

For å få med det meste av melken (og den feteste som kommer på slutten av måltidet) kan det være lurt å bytte bryst mens du ammer - veksle side mens du ammer.

Helt til slutt vil jeg ønske deg en masse lykke til. Husk at du ikke må slite deg ut på dette - ta det litt som det kommer hvis du klarer det. Jeg snakker av erfaring - det hjelper å ta det masse med ro - ikke lage masse avtaler i hverdagen - drikke masse vann og spise godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har snudd

Jeg har vært på tur ned erstatningsveien,fikk mindre og mindre melk,gav mer erstatning..det er en ond sirkel det der!

Uansett tok jeg opp kampen,og byttet først ut den ene flasken med erstatning med utpumpet melk fra morgenen (selv om det holdte hardt den morgenen),og fikk da redusert med én flaske..

Etter to dager trappet jeg opp med å erstatte enda en flaske med pupp osv.

Det som er forferdelig viktig er å ikke stresse med puppinga,slapp av..er brystet tomt,ta en spasertur med barna i vogn eller innendørs eller annet som roer dem ned,og legg dem til igjen etterpå.

Kutt erstatninga med så mange ml i gangen som du føler deg fortrolig med,melkemengden i brystene dine vil følge på etterhvert,men det kan ta noen dager.

Husk å spise og drikke nok!Jeg er helt sikker på at havresaft reddet melkeproduksjonen min,kombinert med ammete:)

Og husk for all del at barnet får ut MYE mer enn pumpa.(det kan dog hjelpe med nesespray med hormoner,spør legen..det skal dessuten også finnes noen hormon(?)tabeletter som skal hjelpe på melkemengden..men dette er jeg ikke helt sikker på hva er)Jeg får ut ca 50ml tilsammen med pumpe per gang,men jenta legger på seg gjennomsnittlig 250 gram i uka,sist uke 300 gram,så jeg har definitivt mer melk enn 50 ml.

Når alt sto på som verst tok jenta mi begge puppene,nå er hun tilbake på kun én pupp per måltid.

Så det går an!

Men husk å ta deg tid til deg selv midt oppe i dette.Økeperioder består ikke KUN av å amme flere dager i strekk,ta noen pauser;sørg for at du har et par timer for deg selv om dagen,der du kan slappe av og la noen andre ta barna.

Pass også på sugetaket ungene har,kanskje suger de litt feil sånn at de ikke får tømt brystet helt?

Jenta mi skeiva helt ut på sugetaket etter å ha fått flaske..dvs hun fikk i seg mat,men ikke nok til å tømme brystet,og dermed gikk produksjonen ned.

Dette bedret seg heldigvis mer eller mindre selv når hun ikke fikk flaske lengre.

Jenta mi er forresten 10 uker gammel,så det er ikke så stor forskjell:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Airin. Du har gjort en flott innsats med ammingen til nå. Det er ikke alltid at pumpingen sier noe om hvor mye melk man har. Barnet er det mest effektive til å stimulere brystene til melkeproduksjon så en mulighet er å legge begge barna til brystet samtidig hver 2 time en periode og redusere på tillegget. Husk å stimulere barna til å suge effektivt når de først ligger ved brystet. Stimulering under fotsålene, inni hånden eller forsiktig massering av hodebunnen kan være effektive tiltak. Hvis dette blir for slitsomt eller gir små resultater må du selv finne ut hvor mye du orker å jobbe med dette. Gi deg selv en tidsramme på for eksempel 14 dager. Som du selv nevner er litt morsmelk bedre enn ingenting. Husk at hvile og ro uten for mange avtaler i løpet av dagen er gunstig. Flere mødre har positiv effekt av akupunktur for å få opp produksjonen. Det finnes også medikamenter som stimulerer melkeproduksjonen, men det må du ta opp med legen din. Du har også fått noen gode råd fra andre på forumet som kan være nyttige. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Airin. Du har gjort en flott innsats med ammingen til nå. Det er ikke alltid at pumpingen sier noe om hvor mye melk man har. Barnet er det mest effektive til å stimulere brystene til melkeproduksjon så en mulighet er å legge begge barna til brystet samtidig hver 2 time en periode og redusere på tillegget. Husk å stimulere barna til å suge effektivt når de først ligger ved brystet. Stimulering under fotsålene, inni hånden eller forsiktig massering av hodebunnen kan være effektive tiltak. Hvis dette blir for slitsomt eller gir små resultater må du selv finne ut hvor mye du orker å jobbe med dette. Gi deg selv en tidsramme på for eksempel 14 dager. Som du selv nevner er litt morsmelk bedre enn ingenting. Husk at hvile og ro uten for mange avtaler i løpet av dagen er gunstig. Flere mødre har positiv effekt av akupunktur for å få opp produksjonen. Det finnes også medikamenter som stimulerer melkeproduksjonen, men det må du ta opp med legen din. Du har også fått noen gode råd fra andre på forumet som kan være nyttige. Lykke til.

Vil bare si at det med pumpingen ikke har så mye å si.

Det er som regel mye mer melk enn det man klarer å pumpe ut. Dersom jeg pumper alene, får jeg ikke ut stort. Men dersom jeg ammer datteren min på det ene brystet, og pumper det andre samtidig kommer det MASSE! Det har vel noe med utdrivningsrefleksen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...