Gå til innhold

Er datteren vår allergisk (langt) ?

Anbefalte innlegg

Gjest litchi

Vi har nå vært hjemme med vår datter, født i Kina, i ca 2 mnd. Det går veldig bra, og vi er så utrolig glade og takknemlige over det underet vi har fått i hus!!

Datteren vår er nå ett år og to mnd. Da vi fikk henne hadde hun litt eksem i kinnene, kunne minne om atopisk eksem med et par tørre flekker på hvert kinn. Etterhvert har eksemet forsvunnet, og vi har også kartlagt at det ikke variere med matinntak.

Hun har i tillegg hatt noen røde, flate flekker, ca 1x1 cm, med en liten forhøyning i midten, som har dukket opp over hele kroppen med ujevne mellomrom. Vi vet ikke hva det skyldes, har ikke funnet noen sammenheng med mat. Hittil dag har hun hatt max en, og vanligvis kun et par flekker i slengen (og vanligvis ingen). Legen sier det kan være allergi, men umulig å si hva slags.

Til nå har vi gitt henne morsmelkerstatning + vanlig melk i mat (ost, hvit saus, rundstykker osv). Kan ikke sette dette i sammenheng med flekkene.

Og så til poenget:

I dag fikk hun for første gang laktoseredusert melk som drikke. Og nå - ca 8 timer senere - våknet hun med hele ansiktet fullt av disse flekkene. Vi kan ikke skjønne at hun har fått noen annen "ny" mat i dag. Det virker ikke som om flekkene klør.

Har noen erfaring med noe liknende hos små kinajenter, eller andre barn? Er dette en vanlig reaksjon ved melkeallergi? Laktoseintoleranse virker det vel ikke som? Eller ?

Kan vi fortsette med morsmelkerstatning til "evig tid", eller bør vi introdusere rismelk/soyamelk i stedet?

Lurer på om vi bør kutte ut melkeprodukter fullstendig, men dette er som sagt første gang hun har hatt så mange "flekker", og første gang vi tror det kan spores tilbake til melk.

Er det noen som kan opplyse meg her?

(legger dette inn på småbarn også)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185686-er-datteren-v%C3%A5r-allergisk-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chance1365380587

Hei Litchi!

Hyggelig å høre fra deg her igjen!

Jenta vår hadde omtrent det samme. Hun var ekstremt tørr i kinnene som gikk over til å bli sår. En kollega av meg sa "Det er melkeallergi!!!" Jeg snakket med helsesøster og hun sa at melkeintoleranse ikke slår ut før ved 2-3 års alder, så da måtte det evt være melkeproteinet hun reagerer på. Derfor er det ingen nytte med laktoseredusert melk. Jeg begynte med soya- og rismelk bare for å prøve, og huden ble helt fin. Nå prøver jeg å unngå melkeprodukter, men er ikke 100% konsekvent, og det går fint. Hun får litt is innimellom, og litt ost og saus som inneholder melk. Prøv, så ser du for om det hjelper. Jenta vår drikker nå bare en flaske rismelk før hun skal i seng, og ellers drikker hun vann.

Klem

thuva1365380402

Jeg kjenner ikke til dette med utslett i forbindelse med melkeallergi/intoleranse. Men vi har en sønn fra Sør-Korea som hadde litt løs avføring og gikk ned i vekt etter at vi kom hjem med han. Da var han 3,5 mnd ved hjemkomst. Legene trodde han hadde melkeintoleranse, og vi har brukt prosobee (soyamelk) til han siden han var ca. 5 mnd. Det drikker han ennå, og nå er han 2 år og 2 mnd gammel. I begynnelsen var vi veldig nøye med at han ikke skulle spise mat som det var melk i. Men ihvertfall det siste året har han spist mat med melk i, og det går veldig bra. Vi har nå også tenkt å snart prøve vanlig melk til han istedet for prosobee (soyamelk).

Håper dere finner ut av hva det er.

østenmamma

Min lille fra Kina som nå ikke er så lita lengre (3 1/2) har i perioden slike tørre flekker som du bekriver.

Hun var 14 mnd da vi hentet henne og har hatt slik hud hele tiden - melkefri mat - bruk av laktoseredusert melk - uansett hva vi har prøvd. Det eneste som har hjulpet har vært innsmøring av Vitapansalve (den røde tuben) i store mengder flere ganger pr. dag, i hverfall morgen og kveld. Da har alle tørre flekkene med en forhøyning i midten, blemmer, småsår. ol. blitt borte nesten med en gang.

Allergi har slått meg MANGE ganger og vi har prøvd alt - uten å få et klart svar. Trodde det var allergi som gjorde at hun ikke sov og at hun hadde så problemer med å få magen til å fungere, men dette tror jeg ikke lengre. Fortsatt, etter 2 1/2 år hjemme sover hun ELENDIG og hun må bruke lactulose hver dag for at magen skal fungere.

Heller mere til at hun bare må ha mere tid til å bli tryggere, mere tid til at tarmen skal bli "helt kjent med" norsk mat, kort sagt MERE TID.

Vet ikke om du fikk noe ut av dette, men hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om time hos helsesøster, fastlege, barnelege, m.m. for å prøve å finne ut av dette. Det har vi gjort, å spørre om råd av fagfolk kan en ikke gjøre for mye. Mye bedre enn å gå rundt og bekymre seg alene.

I tillegg er min erfaring at man må ofte bare prøve seg frem.

Dette kan være vanskelig å finne ut av, er min erfaring. Allergi er en ting, for da kommer reaksjonen raskt, og det er den samme reaksjonen hver gang. Men matintoleranse av ymse slag kan ta tid før det gir utslag og de trenger ikke reagere hver gang du gir matvaren.

Min lille Kina-jente er også plaget røde prikker/bobler/flekker, hvorav noen utvikler seg til store eksemflekker/sår (gjerne fra den ene dagen til den andre). Har fått konstatert at dette er atopisk eksem. Hun er testet for allergi, men hun slår ikke ut på noen tester. Det er likevel en rekke ting hun reagerer på pga at de er histamin-utløsende og da KLØR det i tillegg til at det spretter ut med røde prikker! Holder henne borte fra: sitrus-frukter, tomat, jordbær, kanel, sjokolade, godterier med mye e-stoffer, for mye sukker, for mye krydder og andre matvarer som utløser histaminer. Dette er ikke nok til å hindre eksemet, men det øker ihvertfall ikke kløen. Ifølge hudlegen står matvarene kun for 5% av de utløsende mekanismene for atoposk eksem. Stort sett starter det uansett hva du gjør, og det stemmer godt i vårt tilfelle.

Vi smører masse masse fuktighetskrem 2-3 ganger om dagen, selv om hun ikke har typisk tørr hud, og det hjelper. Her brukes det rød og blå apobase eller andre fuktighetskremer som er uten parfyme. Gir henne også oljebad titt og ofte. Når eksemet likevel bryter ut, må vi i tillegg bruke sterke kortisonkremer får å holde det under kontroll.

Jeg har en lang periode gitt henne rismelk og begrenset andre melkeprodukter pga mageproblemer også. Blir ikke klok på om det hjelper eller ikke, hverken for magen eller eksemet. Har eksem og mageproblemer en sammenheng, tro? I likhet med Østenmamma bruker vi lactulose hver dag for at magen skal fungere!.

Har desverre ingen gode svar å gi deg. Det kan ta tid å finne ut, så bare begynn med henvendelser til helsestasjon, barnelege mm. Vi har god erfaring med direkte kontakt med hudlege. Masse hjelp å få, og de har vært borte i det meste. Men skulle ønske det fantes gode, enkle svar! Fasitsvar med to streker under!

Gjest chinamom

Jeg kan ikke svare på hvorvidt disse flekkene har noe med melken å gjøre, men noen kan få eksem pga. melk.

Dersom hun har melkeproteinallergi vil hun ikke tåle noen form for melk. Dersom hun har laktoseintolerant er det melkesukkeret hun reagerer på og da behøver hun ikke å tåle den laktosereduserte melken heller.

Vi har to små med laktoseintoleranse og ingen av de kan drikke den laktosereduserte melken. Etter perioder med prosobee på blå resept har vi nå funnet laktosefri melk i Sverige som vi pendler for å kjøpe.

Anbefaler deg å ta barnet med til en spesialist for utredning.

Annonse

Gjest chinamom

Hei Litchi!

Hyggelig å høre fra deg her igjen!

Jenta vår hadde omtrent det samme. Hun var ekstremt tørr i kinnene som gikk over til å bli sår. En kollega av meg sa "Det er melkeallergi!!!" Jeg snakket med helsesøster og hun sa at melkeintoleranse ikke slår ut før ved 2-3 års alder, så da måtte det evt være melkeproteinet hun reagerer på. Derfor er det ingen nytte med laktoseredusert melk. Jeg begynte med soya- og rismelk bare for å prøve, og huden ble helt fin. Nå prøver jeg å unngå melkeprodukter, men er ikke 100% konsekvent, og det går fint. Hun får litt is innimellom, og litt ost og saus som inneholder melk. Prøv, så ser du for om det hjelper. Jenta vår drikker nå bare en flaske rismelk før hun skal i seng, og ellers drikker hun vann.

Klem

Det at melkeintoleranse ikke slår ut før 2-3 års alder er feil. I gjennomsnitt gjør det ikke det, men det kan slå ut så tidlig som 6 måneder. Minstemann her fikk det konstatert ved 1 års alder.

Gjest litchi

Datteren vår reagerer ikke når hun får yoghurt og ost, så melkeallergi kan det da ikke være.

En helsesøster jeg kjenner, sier at det rett og slett kan være at hun er ømfintlig for varme. Hun får eksem i kinn når hun har feber, og var kokvarm den kvelden hun våknet med ansiktet fullt av "prikker". Og etter 15 minutter var det faktisk borte...(men da hadde jeg allerde vært inne her og spurt....ikke så tålmodig, jeg...)

Kanskje er det så enkelt? Det hadde vært fint...

Vi får se det an ei stund til. Takk for svarene, veldig greit å lese om andres erfaringer, uansett!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...