Gjest Det er ikke så enkelt... Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Hei. Vi skal snart til Kina og hente hjem datteren vår. Hun er ca 15 mnd og vi har fått opplyst at hun er over 80 cm og 10 kg. Er så usikker på hvilken klesstr. jeg skal ta med nedover. Er 86 for stort tror dere? (det er jo forskjell på str. også) Tenker på at mål og vekt ofte ikke stemmer.... En annen ting... Laktoseredusert morsmelksmelktillegg, er det mange som tar med dette nedover, eller gir dere barna vanlig NAN, Collett etc?? -Bruker såpass store barn tåteflaske? Håper noen kan dele litt erfaringer med meg ;o) -Og kom gjerne med lure tips..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg har ingen erfaring med Kina-barn, men har en sønn fra Sør-Korea. Han er nå 2 år og 2 mnd, veier rundt 12 kg, er ca 87 cm høy. Han bruker fremdeles str. 86 i bukser (han er litt kort i beina). Gensere bruker han både str. 86 og 92. Så jeg tror kanskje at str. 86 hadde holdt. Har hørt av andre som har adoptert fra Kina, at de har hatt med altfor store klær på hentereisa. Men de har da kjøpt klær dernede. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jiemei Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Det skader ikke å ta med 86. Klær kan brettes opp :-) Kanskje trenger du ikke så mye klær med- det er mye fint å kjøpe i Kina. Vi hadde med Nan, men brukte stort sett melkepulver som vi fikk kjøpt i Kina for at ikke overgangen skulle bli så stor. Jeg vet at mange Kinabarn er vant til velling på flaske - vi hadde med flasker 2-3 stk, men kjøpte også noen i Kina Lykke til med datteren og reisen til Kina!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilja (den opprinnelige) Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg har ingen erfaring med Kina-barn, men har en sønn fra Sør-Korea. Han er nå 2 år og 2 mnd, veier rundt 12 kg, er ca 87 cm høy. Han bruker fremdeles str. 86 i bukser (han er litt kort i beina). Gensere bruker han både str. 86 og 92. Så jeg tror kanskje at str. 86 hadde holdt. Har hørt av andre som har adoptert fra Kina, at de har hatt med altfor store klær på hentereisa. Men de har da kjøpt klær dernede. Lykke til! Første gangen jeg var på hentereise, fikk jeg et lite knøtt. I følge vekten på legeattesten skulle hun ha vært adskillig større, så det ble å brette opp klærne ...som var i størrelse 74. Andre gangen fikk jeg ei jente som etter legeattest skulle være sånn omtrent like stor - og hun måtte jeg PRESSE inn i klærne, hehe. Den eldste var 10 mnd og 5.2 kilo ved overtagelsen, og brukte altså str 74 - lenge etter hjemkomsten også. Den yngste henta jeg akkurat i tide til ettårsdagen, hun var 10.2 kilo, og gikk med et nødskrik inn i str 82 (heter det det? Er kommet litt ut av det..) Jeg har hatt med soyabasert morsmelktillegg begge ganger - du får kjøpt det på super'n i Kina også, men utvalget der er overveldende stort. Jeg sto ved hylla i en halvtime og spekulerte (hadde tatt med for lite) Første gangen var dette lurt, lille-Ping måtte ha laaaaang tilvenningstid før hun kunne spise melkeprodukter. Siste gang kunne jeg spart meg bryet. Du ble vel kanskje ikke så mye klokere av dette her? ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fadi Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg hentet min datter da hun var 12 måneder. 1-åringer er jo ikke akkurat babyer lenger, så jeg prøvde ikke engang tåteflaske, men brukte Avent Magic kopp. Veldig greit - søler ikke og hun kunne holde den selv. Hadde med NAN, men åpnet den ikke, siden hun likte helt vanlig melk. I det hele tatt - hun spiste det vi spiste og drakk melk og vann. Frokostbuffetene på hotellene har alt - både internasjonal og kinesisk mat. Det er bare å prøve alt. Veldig lett! Det eneste min datter ikke likte var congee (en slags kremete, smakløs ris-suppe barn spiser mye i Kina). Jeg antar hun rett og slett var lei det. Fish'n'chips på Hard Rock Cafe i Beijing var derimot meget populært. Ikke stress for mye m.h.t. hva dere skal ta med (selv om jeg skjønner at det får ventetiden til å gå + er litt gøy). Alt er å få kjøpt i Kina. Viser det seg at klærne dere har med er for store, kjøper dere bare noen mindre der. De har masse søte klær og sko og det er ikke dyrt. Ha det gøy! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carla1365380461 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Hei! Var det meg, så ville jeg tatt med litt 80 og litt 86 - min erfaring er at 86 er veldig stort og holder til langt over indikert størrelse. Og som du sier: Den oppgitte lengden stemmer ikke alltid. Godt dere skal reise i varme tider, så blir det jo uansett ikke så mye å dra på. Når det gjelder melk: Vi hadde ikke med oss noe - guidene skaffet barnehjemmets melkepulver til alle, så vi brukte det. Mine barn har drukket flaske til de er minst 2.5 - 3. Avent har kopper og flasker som kan blandes (tutt på kopp og omvendt), så du kan jo ta med en kopp og noen flasker. Jeg synes personlig det er mye kos i flaska - også mht tilknytning, så jeg hadde gått for flaska hvis jeg hadde kunnet. Lykke til!!!!!!! Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det er ikke så enkelt... Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Første gangen jeg var på hentereise, fikk jeg et lite knøtt. I følge vekten på legeattesten skulle hun ha vært adskillig større, så det ble å brette opp klærne ...som var i størrelse 74. Andre gangen fikk jeg ei jente som etter legeattest skulle være sånn omtrent like stor - og hun måtte jeg PRESSE inn i klærne, hehe. Den eldste var 10 mnd og 5.2 kilo ved overtagelsen, og brukte altså str 74 - lenge etter hjemkomsten også. Den yngste henta jeg akkurat i tide til ettårsdagen, hun var 10.2 kilo, og gikk med et nødskrik inn i str 82 (heter det det? Er kommet litt ut av det..) Jeg har hatt med soyabasert morsmelktillegg begge ganger - du får kjøpt det på super'n i Kina også, men utvalget der er overveldende stort. Jeg sto ved hylla i en halvtime og spekulerte (hadde tatt med for lite) Første gangen var dette lurt, lille-Ping måtte ha laaaaang tilvenningstid før hun kunne spise melkeprodukter. Siste gang kunne jeg spart meg bryet. Du ble vel kanskje ikke så mye klokere av dette her? ) Takk for nyttige svar! Det er så trivelig her inne på forumet! -Alle er så snille og hjelpsomme ) -Vet ikke hvordan jeg klarte meg uten (før) ;o) Ha en fin dag alle sammen, så får jeg fortsette å pakke (men dog litt "roligere" med tanke på hva jeg skal ha med... -Det vanskeligste er dog alle gavene til Notarius, direktører osv. (man klarer alltid og finne "nøtter" å knekke..) Kos og klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Hvis du hadde kunnet stole på at barnet er over 80 cm, er det naturlig å ta med str 86. Foreslår som carla at du tar med litt 80 og litt 86. Og så kan dere kjøpe mer klær mens dere er der, for da vet dere hvor store de skal være. Vi hadde med soyabasert morsmelkserstatning da vi hentet begge våre. Ønsket ikke å ta noen sjanser. Begge våre var vant til tåteflaske. De var 18 og 12 måneder da vi fikk dem. Hvis barnet er vant til flaske, synes jeg det skal få det. Det er forandringer nok som det er ellers! Hvis det er mulig å få tak i samme slags smokk/flaske og melkepulver/evt melk som barnet er vant til, er det en stor fordel. Vi visste ikke nøyaktig hva barna våre var vant til å drikke, og strevde litt med å få jentene til å godta soyamelken. Det gikk bra etter hvert. Et av barna i den ene gruppen vår sultestreiket (i nesten 3 døgn!) inntil barnehjemmet ble krisekontaktet og skaffet henne den flasken og det melkepulveret hun hadde brukt der. Da drakk hun, og hun ville ikke ha noe annet på mange uker. Er dere i tvil, kan dere jo helgardere og ta med både noen tåteflasker og en tutekopp eller to. Det koster ikke allverden og fyller heller ikke hele kofferten. Personlig synes jeg det er kos med flaske, da. Det ga en fin nærhet til barnet å holde det på armen mens jeg ga flaske. Kosestund sammen! Lykke til med innkjøpene og god tur!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
østenmamma Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Lillemor var 14 mnd da vi kom til Kina. Vi hadde etter målene som ble oppgitt med klær i 74 og 80, men de to bodyene i 68 var de eneste som passet. Vi vasket og vasket til vi fikk kjøpt passelige klær siden alt var så altor stort. Det er jo så veldig ulik størrelse på disse små damene våre fra Kina, men som andre her også har sagt - ta med 80-str.86 er veldig stort! Vet ikke hvor dere skal, men uansett får dere kjøpt det meste - noe jeg ikke var helt klar over. Stresset fryktelig med pakkingen - var så viktig å følge pakkelister som jeg hadde fått fra andre osv. Det som viste seg var at jeg hadde ikke trengt å ta med halvparten..... Uansett er pakking, forberedelsene, forventningne i forkant av reisen uforglemmelige! Kos deg med dette og god tur når dere reiser!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snart tilbake. Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Takk for nyttige svar! Det er så trivelig her inne på forumet! -Alle er så snille og hjelpsomme ) -Vet ikke hvordan jeg klarte meg uten (før) ;o) Ha en fin dag alle sammen, så får jeg fortsette å pakke (men dog litt "roligere" med tanke på hva jeg skal ha med... -Det vanskeligste er dog alle gavene til Notarius, direktører osv. (man klarer alltid og finne "nøtter" å knekke..) Kos og klem Når det gjelder gaver til de voksne har jeg alltid hørt at damene liker sminke. Men selv kjøpte jeg ikke noe av dette da jeg trodde de fikk masse av det. Det jeg sitter igjen med av erfaring er at man faktisk trygt kan kjøpe masse sminke og kremer/såper for damene elsker å pynte seg. Jo rødere leppestift jo bedre er det tror jeg. Så neste gang skal jeg ta med noe av dette i hvertfall. Ellers så vil jeg bare si at hvis du tar med spes. pulver/melk så legg det i kofferten. Vi hadde en metallboks fra apoteket i håndbagasjen og vi ble stoppet i kontroll hver gang! Så da vi skjønte tegninga kom den fort i kofferten senere. Det samme gjelder også for termoser, kan bli stoppet selvom de disse ligger i kofferten. Det opplevde vi også. Litt kjipt fordi det tar lang tid å bli kontrollert, samtidig deilig å vite at man er forsiktig!!!! Også hos oss var barnet mye mindre enn opprinnelige mål og våre klær for store... lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carla1365380461 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Hvis du hadde kunnet stole på at barnet er over 80 cm, er det naturlig å ta med str 86. Foreslår som carla at du tar med litt 80 og litt 86. Og så kan dere kjøpe mer klær mens dere er der, for da vet dere hvor store de skal være. Vi hadde med soyabasert morsmelkserstatning da vi hentet begge våre. Ønsket ikke å ta noen sjanser. Begge våre var vant til tåteflaske. De var 18 og 12 måneder da vi fikk dem. Hvis barnet er vant til flaske, synes jeg det skal få det. Det er forandringer nok som det er ellers! Hvis det er mulig å få tak i samme slags smokk/flaske og melkepulver/evt melk som barnet er vant til, er det en stor fordel. Vi visste ikke nøyaktig hva barna våre var vant til å drikke, og strevde litt med å få jentene til å godta soyamelken. Det gikk bra etter hvert. Et av barna i den ene gruppen vår sultestreiket (i nesten 3 døgn!) inntil barnehjemmet ble krisekontaktet og skaffet henne den flasken og det melkepulveret hun hadde brukt der. Da drakk hun, og hun ville ikke ha noe annet på mange uker. Er dere i tvil, kan dere jo helgardere og ta med både noen tåteflasker og en tutekopp eller to. Det koster ikke allverden og fyller heller ikke hele kofferten. Personlig synes jeg det er kos med flaske, da. Det ga en fin nærhet til barnet å holde det på armen mens jeg ga flaske. Kosestund sammen! Lykke til med innkjøpene og god tur!!! Ville bare skrive under på det du sier med "sultestreiking". Enkelte barn (hjemmelagede som adopterte) er utrolig nøbne (som vi sier i Stavanger) med tutter og melkesmak o.l. (vanedyr!) Jenta vår nektet også i 2 dager å drikke av flaska. Jeg kjøpte alle mulige tutter, og stresset fælt, for hun fikk ikke i seg nok væske, og det var veldig varmt. Men til slutt gikk det: Det var en morgen ved frokostbordet hvor jeg hadde latt storebror sitte alene med lillesøster mens jeg hentet mat. Da jeg kom tilbake til bordet satt han der, 4-åringen, og matet lillesøster med flaske. Jeg ble så lettet at jeg _grein_ av glede. *snufs* Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Ville bare skrive under på det du sier med "sultestreiking". Enkelte barn (hjemmelagede som adopterte) er utrolig nøbne (som vi sier i Stavanger) med tutter og melkesmak o.l. (vanedyr!) Jenta vår nektet også i 2 dager å drikke av flaska. Jeg kjøpte alle mulige tutter, og stresset fælt, for hun fikk ikke i seg nok væske, og det var veldig varmt. Men til slutt gikk det: Det var en morgen ved frokostbordet hvor jeg hadde latt storebror sitte alene med lillesøster mens jeg hentet mat. Da jeg kom tilbake til bordet satt han der, 4-åringen, og matet lillesøster med flaske. Jeg ble så lettet at jeg _grein_ av glede. *snufs* Hilsen Å, gjett om jeg forstår deg! Vår eldste fikk også i seg for lite væske i varmen (ikke noe stas med den nye soyabaserte melken), og etter et par døgn våknet vi grytidlig om morgenen av at hun hadde diaré og høy feber. Hun var så uttørket at huden skrukket seg. Vi var livredde! Men gudskjelov og takk - da tok tørsten overhånd. Hun slukte i seg to store flasker melk, og etter 2-3 timer var både feberen og den skrukkete huden borte. Magen ordnet seg også, og lillegullet ble pigg igjen. Etter dette hadde vi ikke problemer med drikkingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kina5 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Kle str. er jeg usikker på, vår jente var 11 mnd og ho skulle være 8 kg og 74 cm men ho var ikke mer enn 7 kg og 72 cm ,så jeg tok med str.68,74 og litt 80.Og melk tok jeg med soyamelk som jeg kjøpte på apoteket.Vi fikk ikke problem med magen. Ta med lus og skabb middel også, kan få bruk for det, vår og andre hadde skabb 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litchi Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg er temmelig sikker på at str. 80 passer uansett. Min erfaring er at ungene kan bruke den størrelsen lenge. Datteren vår er nå ca 77 cm, og 86-størrelse er altfor stort til henne. Da vi hentet henne for to mnd. siden, hadde vi med litt 74 og litt 80 - klær, og da "svømte" hun i 80-klærne også. Vi gav barnet vårt flaske på hele Kina-turen. Da var hun akkurat ett år. Jeg tror hun var vant til flaske fra fosterhjem og barnehjem. Her hjemme får hun fremdeles flaske om kvelden , og noen ganger om morgenen. Ellers drikker hun av kopp. Både hun og vi koser oss med å få/gi flaske i armkroken, og jeg tror det har en god effekt på tilknytning og det å venne seg til nærhet, for barn som har problemer med det. Vi hadde med NAN2 nedover. Tror ikke at noen hadde med pulver uten kumelk, og det gikk bra med alle. Men - skulle jeg reist på nytt, tror jeg vi ville tatt med ikke-kumelkbasert pulver, for sikkerhets skyld. NAN osv får dere tak i i Kina, mindre sikker på spesialting for allergikere, og det er kjedelig og trist for både barn og foreldre dersom vanlig morsmelkerstatning viser seg å være et problem. Datteren vår sultestreiket første dagen. Morgenen etter drakk hun 1/2 liter lunket vann "på styrten" Så hun holdt ikke ut streiken så lenge, heldigvis ! Lykke til ! Dere har noe fantastisk i vente! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carla1365380461 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Å, gjett om jeg forstår deg! Vår eldste fikk også i seg for lite væske i varmen (ikke noe stas med den nye soyabaserte melken), og etter et par døgn våknet vi grytidlig om morgenen av at hun hadde diaré og høy feber. Hun var så uttørket at huden skrukket seg. Vi var livredde! Men gudskjelov og takk - da tok tørsten overhånd. Hun slukte i seg to store flasker melk, og etter 2-3 timer var både feberen og den skrukkete huden borte. Magen ordnet seg også, og lillegullet ble pigg igjen. Etter dette hadde vi ikke problemer med drikkingen. Oi, det hørtes dramatisk ut... Tipper lettelsen var enorm da hun endelig tok flaska... Lykke til med ventinga på tantebarn, forresten!! Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Oi, det hørtes dramatisk ut... Tipper lettelsen var enorm da hun endelig tok flaska... Lykke til med ventinga på tantebarn, forresten!! Klem Takk og takk, jeg ser svært gjerne at tante-ventinga tar slutt allerede i dag! Angående uttørking, ja jeg kan skrive under på at lettelsen var enorm da det gikk bra. Klokka var 04.30, vi oppdaget at vi ikke hadde romnummeret til reiselederen (svært hotell og hun bodde i en helt annen fløy), og i resepsjonen snakket ingen engelsk. Så der satt vi, helt skjelvne i knærne. _Heldigvis_ at gullet begynte å drikke med en gang, og at hun kviknet til igjen så raskt. Puuhhhhhh! Veldig rørende at det var storebror som fikk gullet deres til å drikke! Må nesten snufse litt av det jeg også :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chinamom Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Når vi hentet storesøster var vi så heldige at vi fikk henne samme dag - men dette medførte at de som ikke hadde med seg utstyr måtte låne av oss andre. Vi fikk en time fra vi ankom hotellet til alle barna kom. Derfor anbefaler jeg å ha med et par flasker samt en pk melkeerstatning. Vår jente likte ikke denne norske melka og begynte først å drikke når vi dagen etter fikk tak i kinesisk morsmelkerstatning. Denne hadde vaniljearoma og var søt - så den smakte nok bedre. Vi valgte å ta avveningen fra dette når hun hadde kommet seg godt på plass hjemme - etter noen uker. Vi hadde med risgrøt med banan og den gjorde stor suksess. Deres er jo noen måneder eldre en vår jente, så hun har vel også begynt med middagsmat. Ad.laktoseintolerans hos barn født i asia. De har når de er født laktaseenzym til å spalte melkesukkeret - for dette er nødvendig for å tåle morsmelk. Men etter en såkalt "utvidet ammeperiode" forsvinner dette enzymet i varierende grad og barna kan ikke lenger spalte melkesukkeret. Dette kan skje tidlig - men ofte opp i 2-5 års alder. Minstemann her ble laktoseintolerant før han fylte året - noe som vistnok var svært tidlig. Han tåler heller ikke noen form for melkesukker - ei heller den lille mengden man finner i joghurt eller hvitost. Storesøster ble laktosintolerant ved 5 år - men tåler litt. Kan spise en bolle eller pølse med litt melk i -men ikke noen form for melkeprodukt. Jeg hadde tatt med meg sojabasert morsmelerstatning for sikkerhets skyld. Men det er viktig å ikke gi dette uten grunn - da soja i seg selv kan gi allergi og hun vil få bedre i seg næringsstoffer i melken. Hun er ellers gammel noktil å drikke vanlig melk - ikke morsmelkserstatning - når dere kommer hjem. Tåler hun ikke det kan dere prøve laktoseredusert, evt. gå til lege for å konstatert laktoseintolans og få tilskudd på blå resept. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185704-kan-noen-kina-mammaer-veilede-litt/#findComment-1269606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.