Gå til innhold

er atypisk autisme det samme som Asperger syndrom?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

leste i psykisk helse (nyeste utgave) en artikkel om en ung jente og hennes hverdag med Asperger syndrom. Men i artikkelen sto det også at hun var diagnostisert med atypisk autisme

Slik jeg har forstått det så får man diagnosen Atypisk autisme når man ikke helt tilfredstiller kravene til Autisme. Men har man da AS når noen kriterier mangler?

er atypisk autisme det samme som PDD NOS ? Kan man også ha en uspesifisert AS?

kan noen hjelpe meg å rydde opp i forvirringen her.

Er det riktig å si at denne jenta har AS?

Fortsetter under...

Gjest en mamma i nord

Det er ikke det samme, men mange blander begrepene. Helt riktig som du sier at a-typisk autisme brukes når ikke alle kriteriene for autisme er oppfylt, eller når det ikke har vært utviklingsavvik før fylte tre år. Ved asperger syndrom er alle kriteriene oppfylt, men der skal ikke ha vært forsinket språkutvikling, og der skal ikke være utviklingshemming.

nei hun har ikke AS. ved as er det fullt utviklet språk og kognitive evner på samme nivå som jevnaldrene slik jeg har forstått det.

Har de fullt utviklet språk? Jeg mener å ha lest at de kan ha problemer med humor og ironi, i tillegg til billedbruk, slik at de kan ta ting svært bokstavelig.

Gjest en mamma i nord

Har de fullt utviklet språk? Jeg mener å ha lest at de kan ha problemer med humor og ironi, i tillegg til billedbruk, slik at de kan ta ting svært bokstavelig.

Det er helt korekt, de har manglende språkforståelse. men mange har et godt utviklet talespråk, og de manglende språkforståelsen er ikke så lett for andre å oppdage

Annonse

Gjest lizz izz

"Har de fullt utviklet språk? Jeg mener å ha lest at de kan ha problemer med humor og ironi, i tillegg til billedbruk, slik at de kan ta ting svært bokstavelig. "

JA, det stemmer! men du skjønner vel hva jeg mener?

"Har de fullt utviklet språk? Jeg mener å ha lest at de kan ha problemer med humor og ironi, i tillegg til billedbruk, slik at de kan ta ting svært bokstavelig. "

JA, det stemmer! men du skjønner vel hva jeg mener?

Nei, jeg gjorde ikke det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...