Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jenta vår er tre år (fra Kina) og vi har nettopp blitt godkjent for nr. 2. Hun er særs interesser i venner som har småsøsken, og snakker mye om dem, men når det gjelder seg selv er hun totalt uinterssert. Hun overhører spørsmål (det er jo så lett å gjennomskue hos en 3 åring :-)), og snakker om noe helt annet. Er ikke så veldig bekymra, men lurer på hvor vanlig det er? Må jeg gå til innkjøp av "Emma får en lillebror?"..

Hvordan var det hos dere med nr. 2?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185906-det-%C3%A5-f%C3%A5-sm%C3%A5s%C3%B8sken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har nylig begynt prosessen med adopsjon,og har en datter på 6 år fra før. Hun vil ikke ha noe snakk om søsken!.....Ikke så enkelt å takle for hennes kjære foreldre som gleder seg STORT!! Men det vi har blitt fortalt er at når søster el bror er kommet, da kommer stasen( og kanskje sjalusien...). Så vi prøver å slappe av litt,å ikke mase for mye! Lykke til :)

Ikke alltid så lett å forstå, hva betyr det egentlig å bli storebror/storesøster? Vi voksne har et klart bilde av hva det er, men jeg tror barna rett og slett blir litt usikre.Barna vil jo helst ikke skuffe oss heller, da - når de ser hvor entusiastiske vi er, og da tror jeg noen ganger de velger å overse iveren vår ... Vet ikke altså, men det er sånn jeg har valgt å forstå noen av disse reaksjonene...

Hva er det å være storebror, hva betyr det? .... For 3-4-åringene tror jeg det er et ganske abstrakt begrep; som det er vanskelig å fylle med noe konkret.

Det kan godt hende at "Emma får en Lillebror" ikke er så dumt, det kan kanskje være en hjelpende hånd ift å sette litt ord på (og ikke minst bilder) hva dette lillebror/storebror fenomenet kan være....

Det minner litt om hvordan det var her. Vi har en jente på 3,5 år fra Kina, og vi fortalte til henne før hun var fylt 3 at hun skulle vå en lillesøster (eller -bror). Jeg tror rett og slett ikke hun skjønte hva det var. Men så fikk fetteren en lillebror og kameraten hennes fikk en lillebror et halvt år etter.

Nå har hun møtt begge disse to babyene, og hun snakker ustanselig om at hun skal få en lillesøster (hun vil ikke høre snakk om at det kan bli en lillebror). Hun forteller det med stolthet til alle som gidder å høre på og hun inviterer folk med til Kina, hehe. Neida, men hun spør "skal du være med oss til Kina for å hente lillesøsteren min?" Og en gang måtte jeg tegne lillesøster og hun finner leker og små klær som hun skal gi til henne. Og snakker om ting de skal gjøre sammen. Så hun gleder seg veldig.

Men det første hun snakket om hver gang vi nevnte babyen, var "Jeg skal også være med!" Vi forsikret henne igjen og igjen om at hun skulle få være med til Kina og hente lillesøster. Så nå tror jeg hun har slått seg til ro med at lillesøsken er gøye.

Deres datter trenger kanskje bare å bli vant til tanken og modnes mer. Vi snakket om gøye ting vi alle skulle gjøre sammen og det har kanskje også gjort at det er noe hun ser frem til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...