Gå til innhold

Når er amming ikke bra for barnet?

Anbefalte innlegg

prøvepappa

Hei, Har hørt at det ikke er sunt for et barn å amme for lenge, pga næringstoffer i morsmelka, stemmer dette? Lurer også på når man bør slutte å amme et barn? Er det sunt for barnet å amme når det er over 2 år og tre måneder? Jeg lurer på dette da det blir brukt som argument for at jeg ikke skal få se barnet mitt i mer enn 4 dager i måneden(lang avstand). Hadde det evt vært en god nok løsning å brukt morsmelk erstatning?Håper veldig på et svar da dette tar veldig på psykisk...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186116-n%C3%A5r-er-amming-ikke-bra-for-barnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan vanskelig skjønne at amming kan brukes som et argument mot å la faren treffe barnet når ungen er over 2 år. For et så stort barn ser jeg på amming mer som kos enn som viktig ernæring. Men, sålenge barnet ikke ammes så mye at det går utover innak av annen næringsrik mat, er det ikke på noen måte skadelig. Barn over 2 år pleier vel heller ikke å få morsmelkerstatning, de drikker vann, kumelk juice osv. Hvis h*n er allergisk mot kumelk fins det andre erstatninger.

I Norge anbefales amming frem til minst 1 års alder, av WHO anbefales amming, såvidt jeg vet, frem til 2 års alder.

(Jeg er ikke utdannet helsepersonell, er bare selvlært etter å ha hatt småbarn selv.)

Synes det høres rart ut å bruke amming av et barn på 2 år og 3 mnd som unnskyldning for å ikke la barnet har samvær med faren sin.

Som Mirabel sier, de offesielle anbefalingene i Norge er amming til barnet er 1 år, og WHO sier 2 år. Men det betyr ikke at morsmelk er det eneste barnet skal spise. Fra barnet er 6 mnd anbefales det å startet med å introdusere vanlig mat (grøt, middag, brødskiver, frukt og grønnsaker). Etterhvert utvides dette. Mine barn spise vanlig mat når de var 1 år, og drakk kumelk, vann, utblandet juice osv.

Anbefaler deg å ta en skikkelig prat med barnemoren.

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære prøvepappa.

Morsmelk er sundt for barn uavhengig av alder. Melken mor lager er spesiellt tilpasset hennes barn og endrer seg i sammensetning etterhvert som barnet vokser. Verdens Helseorganisasjon anbefaler å amme barn i 2 år eller lengre. Dette fordi vi vet at barnet får en daglig dose av sykdomsforebyggende stoffer i melken, som beskytter der og da,men også mange år framover. I Norge er de offentlige anbefalingene å amme i 1 år eller mere så lenge mor og barn ønsker.Flott at barnet ditt har fått morsmelk så lenge! Et stort barn som blir ammet har som oftes ferre måltider om dagen enn et barn under 1 år. Melkeproduksjonen kan opprettholdes ved å pumpe seg hvis mor og barn er adskildt.Barn over 1 år kan drikke vanlig melk,juice og vann og spise vanlig sunn mat.Jeg ville anbefale dere å ta kontakt med et familierådgivningskontor for å få hjelp til å finne en god løsning som er til beste for barnet.

ringerikskringla

Synes det høres rart ut å bruke amming av et barn på 2 år og 3 mnd som unnskyldning for å ikke la barnet har samvær med faren sin.

Som Mirabel sier, de offesielle anbefalingene i Norge er amming til barnet er 1 år, og WHO sier 2 år. Men det betyr ikke at morsmelk er det eneste barnet skal spise. Fra barnet er 6 mnd anbefales det å startet med å introdusere vanlig mat (grøt, middag, brødskiver, frukt og grønnsaker). Etterhvert utvides dette. Mine barn spise vanlig mat når de var 1 år, og drakk kumelk, vann, utblandet juice osv.

Anbefaler deg å ta en skikkelig prat med barnemoren.

tror nok ikke de tar skade av amming om de er over 2 år.jeg har ei tulle på 5 år som fikk pupp til hun var 2,5 år og hun er frisk som en fisk i dag...og lillemor på 18 mnd pupper enda og begge to er sjelden syke.om det har noe med ammingen og gjøre det vet jeg ikke.

men jeg synes det høres helt sykt ut om en mor holder barnet borte fra deg fordi barnet må ha pupp.min på 18 mnd får pupp om jeg er hjemme og er jeg ikke så trenger hun det ikke.

håper det ordner seg for deg...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...