Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har opplevd å få både adopsjonspenger og kontantstøtte samtidlig? Noen påstod at en kan få begge deler, men jeg mener at dette ikke stemmer.

Skrevet

Joda, kontantstøtte kan fås etter 39 uker med adopsjonspenger, selvsagt avhengig av at vilkårene ellers er tilstede.

Mvh

Skrevet

Egentlig er det vel ikke helt i henhold til reglene, men jeg har hørt om folk som har fått det. Utover det vet jeg ikke noe om dette - bortsett fra at det sannsynligvis blir en forbedring av kontantstøttereglene for adoptivforeldre/-barn.

Skrevet

Joda, dette er HELT mulig og HELT lovlig.

I regelverket står det at man etter 39 uker med adopsjonspenger er berettiget til kontantstøtte. Dette gjelder også om man velger 80% lønnsdekning.

Mener at det er fra kalendermnd. etter at man har hatt 39 uker permisjon.

Vi fikk i alle fall dette ved vår første adopsjon - og kommer til åsøke igjen denne gangen!

fra

Skrevet

Jeg fikk adopsjonspenger og kontantstøtte samtidig. Som andre sier her så får du dette etter 39 uker permisjon. Rakk dermed å få med meg noen måneder med kontantstøtte før gutten begynte i barnehage:-)

Skrevet

Joda, dette er HELT mulig og HELT lovlig.

I regelverket står det at man etter 39 uker med adopsjonspenger er berettiget til kontantstøtte. Dette gjelder også om man velger 80% lønnsdekning.

Mener at det er fra kalendermnd. etter at man har hatt 39 uker permisjon.

Vi fikk i alle fall dette ved vår første adopsjon - og kommer til åsøke igjen denne gangen!

fra

Var visst litt uklar: Etter de 39 ukene er det vel greit, ja, men det er altså noen som har fått det parallelt tidligere enn det, fordi barnet har vært over 1 år, og det er vel ikke helt etter intensjonen? Men jeg misforsto kanskje også spørsmålet fra cesare.

Skrevet

Hei

Vi søkte om kontantstøtte i august 2004 for vi kunne få fra ca oktober. Jeg opplyste at barnet var adoptert og skrev når barnet kom til Norge. De hadde opplysninger om at jeg var i permisjon og mottok adopsjonspenger. Vedtaket kom og da fikk vi kontantstøtte fra mai måned, måneden etter barnet fylte 1 år.

Skrevet

Var visst litt uklar: Etter de 39 ukene er det vel greit, ja, men det er altså noen som har fått det parallelt tidligere enn det, fordi barnet har vært over 1 år, og det er vel ikke helt etter intensjonen? Men jeg misforsto kanskje også spørsmålet fra cesare.

Takk for svar. Jeg var kanskje litt uklar. Det jeg mente var om noen hadde fått kontantstøtte før uke 39 så lenge barnet har fylt 1 år. At en kan få både adopsjonpenger og kontantstøtte fra en får barnet dersom barnet har fylt 1 år.

Skrevet

Når det er innvilget kontantstøtte til adoptivbarn, før permisjonen har vart 39 uker, er det nok trygdekontoret som har gjort en feil.

Jeg vet om flere tilfeller der det har skjedd.

Det er ikke alle trygdekontor som er like oppdaterte når det gjelder adopsjon.

Skrevet

Til orientering er det nå fremmet et forslag om at adoptivbarn under skolealder skal få kontantstøtte etter at de 39 ukene er over - og to år frem i tid (stopper ikke ved 3 år). Skal evt. gjelde fra 1.7.05 og tilbakevirkende 2 år (det vil si at de 39 ukene var over 1.7.03 eller senere). I tillegg skal far få en ekstra uke pappapermisjon (etter 1.7.05). Håper dette ga mening. Vi får håpe at forslaget går gjennom. Veldig bra for de som adopterer litt eldre barn.

Skrevet

Til orientering er det nå fremmet et forslag om at adoptivbarn under skolealder skal få kontantstøtte etter at de 39 ukene er over - og to år frem i tid (stopper ikke ved 3 år). Skal evt. gjelde fra 1.7.05 og tilbakevirkende 2 år (det vil si at de 39 ukene var over 1.7.03 eller senere). I tillegg skal far få en ekstra uke pappapermisjon (etter 1.7.05). Håper dette ga mening. Vi får håpe at forslaget går gjennom. Veldig bra for de som adopterer litt eldre barn.

Er vel ikke sånn at permisjonen blir lengre, det er "bare" at en uke til av den nåværende permisjonen forbeholdes far!? Ikke dumt, det da, men..

Skrevet

Er vel ikke sånn at permisjonen blir lengre, det er "bare" at en uke til av den nåværende permisjonen forbeholdes far!? Ikke dumt, det da, men..

Joda - det er sånn at den totale permisjonstiden økes med en uke til 50 (40) uker. Og at mor (eller far) må ta minst fem uker.

Skrevet

Joda - det er sånn at den totale permisjonstiden økes med en uke til 50 (40) uker. Og at mor (eller far) må ta minst fem uker.

Er det et krav at mor skal ta en del av permisjonen ved adopsjon?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...