Gå til innhold

Kan det være AD/HD e.l?

Anbefalte innlegg

Gjest litt langt men...

Jeg skriver her fordi jeg håper noen her kan gi meg tips om jeg er helt på jordet eller ikke... Saken er at jeg har en gutt på 9,5 år som jeg lurer på om kan ha en eller annen form for ADHD eller ADD eller noe deromkring. Tanken har slått meg i det siste, burde kanskje ha gjort det tidligere?

Gutten er altså 9 år. Fra første klasse har det vært problemer med at han kan slå tilsynelatende uprovosert. Dette har blitt noe bedre med årene, og han kan ha rolige "snille" perioder også. Men han kommer lett i konflikter, og uansett om han er skyldig eller ikke låser han seg helt når han blir konfrontert av lærere. Han er veldig var og har kanskje ikke så høy selvtillitt, og blir han lei seg slår det alltid ut i sinne. Da kan han kaste ting, steiner, pinner hva som helst, han vil aldri fortelle hva som har skjedd heller. Vi har snakket mye og han har lyst og prøver og kontrollere seg, men kommer stadig tilbake og forteller at han ikke vet hvorfor han ble så sint, og at han ikke klarte å kontrollere seg. Og han vet det er galt. Ellers er han en veldig snill gutt, rolig (ikke hyperaktiv!), intelligent og oppegående, sliter med lesing og skriving, men er veldig god i matte. Best i klassen faktisk. Han er også veldig god på tekninske ting som digitale greier, biler og andre typiske "mannsgreier", områder som desverre ikke blir verdsatt i dagens skole. Læreren sier at han er rolig i timene, men velig ofte "ikke på nett", dvs ukonsentrert og i egne tanker.Kan han ha manglende impulskontroll og konsentrasjonsvansker? Han har ikke andre grunner til denne tendensen til stadig å komme i bråk. Vi har i løpet av årene stasig vridd hjerene våre. Han har det fint hjemme, men kommer stadig i klinsj med lillebror da. Han blir ikke mobbet, men det tiskes vel litt rundt disse episodene, og jeg er redd han skremmer de andre barna unna. Han har ikke så veldig mange venner, og ingen "bestevenn". Jeg vil så gjerne hjelpe han. Grunnen til at jeg kom til å tenke på adhd er at tanten på 30 har fått den diagnosen nå etter mange års frustrasjon over egen oppførsel. Hun har alltid sagt at han er så lik henne og hun kjenner seg så godt igjen i han, uten å vite hva som feilte henne.

Er det noen som kan hjelpe? Vil jo så gjerne hjelpe gutten min...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186408-kan-det-v%C3%A6re-adhd-el/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

her er en god side med de vanligste symptomene på adhd. Når de utreder hender det ofte at de konkluderer med at ett av de tre hovedområdene er mer problematisk enn de andre, derav add-diagnose.

Nå viser jo de nye undersøkelsene av jenter med adhd at de også er hyperaktive, men oftest med små bevegelser, slik at de ikke gjør så mye av seg. Det kan sikkert vise seg å gjelde en del gutter også. (I hvert fall vet jeg om jenter med adhd som definitivt er hyperaktive med STORE bevegelser...)

Les mer her: http://www.helsenett.no/Barnepsykiatri/Barnepsykiatri/ADHD---symptomer-6

Og så vil jeg si meg enig med midia; å komme i kontakt med profesjonelle er det beste som har skjedd oss - endelig tatt på alvor, uten at de forhåndsdømte verken oss eller barna. (Er på BUP, vi da.)

Gjest en mamma i nord

Ja han kan ha ADHD, eller en annen utviklingsforstyrrelse. Anbefaler at dere først tar kontakt med PPT, dit kan dere henvise selv. Når han sliter med lesing og skriving, bør vel også dette undersøker nærmere. Håper gutten din får den hjelpen han trenger, for dette er ikke bra for hverken han eller dere.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...