Gå til innhold

Ok, dere har selv bedt om det.... LANGT!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått høre fra Colombia at AF mottar et første forslag til en "uformell" tildelingsliste som AF kan gjøre endringsforslag til. AF sender sitt endringsforslag som ender med den formelle tildelingslisten. Dermed anser man i Colombia at "matching" har funnet sted.

Dette tar ca. 2 uker. På den måten er det egentlig AF som avgjør hvem som får hvem av gruppen tildelte barn uten noen innblanding fra de som venter på tildelingen. Man kan lure på hvem som blir tildelt de mest ettertraktede barna av AF, men utad ser det ut som tildelingen har skjedd fra colombiansk side alene.

Mvh

Beklager, men det har jeg veldig vanskelig for å tro.

Beste hilsen fra

Fortsetter under...

Gjest girasol

Hei.

Jeg har fått høre fra Colombia at AF mottar et første forslag til en "uformell" tildelingsliste som AF kan gjøre endringsforslag til. AF sender sitt endringsforslag som ender med den formelle tildelingslisten. Dermed anser man i Colombia at "matching" har funnet sted.

Dette tar ca. 2 uker. På den måten er det egentlig AF som avgjør hvem som får hvem av gruppen tildelte barn uten noen innblanding fra de som venter på tildelingen. Man kan lure på hvem som blir tildelt de mest ettertraktede barna av AF, men utad ser det ut som tildelingen har skjedd fra colombiansk side alene.

Mvh

Jeg syns det høres helt vilt ut!... "Hvem som får de mest ettertraktede barna..."?

Gjest ikke undertegnet - I KVELD

Hei. Vi har hatt både positive og negative opplevelser. Det negative er at vi for en fornemmelse av at vi ikke er i en form for kø-ordning, men at det er AF som bestemmer seg for hvem som skal komme med i prioriteringene for tildeling. Men, må legge til at dette er en fornemmelse.

Det POSITIVE er iallfall at vi har opplevd å få høflige, blide og imøtekommenhet når vi har tatt kontakt. I de siste månedene har det vært neste hver 14. dag - og alltid like "blidt" møte på telefonen, selv om det ikke er noen nyheter å melde. DET SKAL AF HA HONNØR FOR FRA OSS IALLFALL.

Hei, hei! Først og fremst; jeg forstår godt frustrasjonen din/deres, og håper inderlig dere slipper å vente mye lenger!

Vet dere hva? Jeg visste ikke om dette forumet før etter at vi hadde fått tildelingen av sønnen vår!!! I oktober i fjor var første gang jeg fikk nyss om det... Jeg bare tenker med meg sjøl, at hadde jeg hatt dette forumet å kikke på og skrive på i august/september eller før det og, i fjor, tror jeg jeg hadde blitt gal - dvs.galere enn jeg var ;-) Vi var forespeilet 12 mnd.venting, og vi var forespeilet stillhet i ventetida! På en eller annen måte forholdt jeg meg til det. Og derfor var jeg ikke nevneverdigf frustrert under ventinga heller. Men regner med at jeg hadde blitt det hvis det hadde begynt å gå på overtid med tildeling!

Lykke til til snø og alle dere andre som venter! Det blir!!!

M.v.h.

Det blir, ja :-)) Det er det jeg trøster meg med, og det som får meg opp av kjelleren igjen, hver gang jeg er nede og lukter på mugglukta...

Og det er nok sånn at vi som er aktive på nett og har en stor kontaktflate med andre adoptanter i prosessen venter mer enn de som ikke gjør det.

Men det er jo ikke et alternativ å kutte ut, så da må vi nesten tas slik vi er - utålmodige og vitebegjærlige :-)

Jeg tror på mange måter det er en kulturkonflikt mellom oss og AF: vi venter ikke sånn som de synes vi skal, og de informerer oss ikke slik vi synes de skal...

Beste hilsen fra

Vi er egentlig helt enig vi, snø! ;o)

Det som AF bør bite seg merke i, er jo nettopp det at det er mange som er misfornøyd og at de for det meste er misfornøyd med den mottakelsen de får når de henvender seg dit. Skulle være en smal sak og ordne opp i, som du sier har de jo ikke noen innflytelse over behandlingstiden i giverlandet, men de kan selv velge hvordan de vil behandle medlemmene sine.

Foreløpig har vi blitt svært godt tatt i mot når vi har kontaktet AF. Vi venter enda på godkjenning, og vet ikke om vi vil ha samme følelsen for dem etter at vi har "forlatt landet" og starter med den siste ventinga :o))

Men i vårt slit med det lokale barnevernet ga de oss råd, oppmuntring og av sin tid uten at vi følte vi var til bry. Så foreløpig har jeg ikke noe å klage på. Men mulig det kommer....

Jeg krysser fingrene for deg snø (og for resten av "slutt-venterne"). Og så krysser jeg ekstra hardt for at ventetiden i Colombia smur litt brennkvikt og raser nedover!

Klem fra

Hei. Vi har hatt både positive og negative opplevelser. Det negative er at vi for en fornemmelse av at vi ikke er i en form for kø-ordning, men at det er AF som bestemmer seg for hvem som skal komme med i prioriteringene for tildeling. Men, må legge til at dette er en fornemmelse.

Det POSITIVE er iallfall at vi har opplevd å få høflige, blide og imøtekommenhet når vi har tatt kontakt. I de siste månedene har det vært neste hver 14. dag - og alltid like "blidt" møte på telefonen, selv om det ikke er noen nyheter å melde. DET SKAL AF HA HONNØR FOR FRA OSS IALLFALL.

Og det synes jeg at er kjekt at kommer fram også :-)) Jeg har også hatt gode samtaler - og mailer med AF. Men det er de dårlige man husker best, dessverre.

Det er nok langt på vei snakk om personkjemi. Noen er man bare ikke helt på nett med - og det går helt sikkert begge veier.

Men en ting er sikkert, og det er at hvis AF bestemte hvem som skulle få, så hadde de sikkert kvittet seg med oss brysomme masere først - og det gjør de jo ikke, hihihi ;o)

Beste hilsen fra

Annonse

trk1365380645

Jeg skriver litt her, siden nicklisten bare hang for meg i dag!

Nå har jeg lest gjennom det meste her, og jeg kjenner at jeg blir helt kvalm når jeg prøver å forestille meg hvordan det må være å vente så lenge på overtid! Det må være ufattelig frustrerende, til å bli gal av! Og ekstra ille må det være å ikke føle at man blir møtt med godvilje fra adopsjonsforeningen, og at de ikke sier det de vet! Jeg tenker meg på en måte at det blir som med leger: De må ha masse empati og kommunikative evner, samtidig som de faktisk må fortelle det de vet og la oss avgjøre hvordan vi vil forholde oss til det vi får vite, enten det er godt nytt eller dårlig nytt!

Krysser alt jeg har for at ting løsner i Colombia!

Klem,

Gjest ikke noe nick i kveld

Jeg kan bare bekrefte at vi har mye negative erfaringer med AF, og for vår adopsjon nr. 2 valgte vi å bruke VB.

Selvsagt var enkelte samtaler med AF hyggelige, men saksbehandleren vi hadde var skiftende i humøret og upredikerbar. Vedkommende holdt også tilbake viktig informasjon, som vi burde hatt krav på.

Et eksempel var at AF hadde fått vite at Indiske myndigheter regnet med at det sannsynligvis ville komme et rush med tildelinger "om 4-5 måneder" (dette var på et tidspunkt da alt sto bom stille) - men denne informasjonen lot de være å gi oss. Vi fikk vite det ad omveie, i ettertid.

Dette var bare et av flere eksempler, vi grudde ofte for å ringe saksbehandleren, for vi visste aldri hva slags humør vedkommende var i, og følte vi måtte gå på tærne. Det ble vist svært lite innlevelse for den situasjonen vi var i (bortsett fra de gangene saksbehandleren var i godt humør).

Andre personer vi har møtt i AF har vært hyggelige, så det har sikkert med enkeltpersoner å gjøre også. Men vi er veldig glad vi skiftet forening for 2.gangs adopsjon.

Jeg må bare få skrive litt positivt om AF og.

Nå har ikke vi adoptert fra Colombia, så min erfaring gå på Etiopiateamet og de har vært helt fantastiske hele veien. Selv om vår andre adopsjon gikk relativt kjapt så er jeg kjent for å være dårlig på å vente. Men det var aldri noe problem å ringe AF hvis jeg hadde behov for å snakke. Hadde de ikke tid der og da så ringte de opp igjen. De hadde som oftest ikke så mye fornuftig å svare, tildelingene fra Etiopia dumper som oftest ned like plutselig på de som på oss. Men de hadde alltid et øre som lyttet og noen trøstende ord som fikk meg og ventepulsen min ned på jorden igjen for en liten stund.

Kanskje Colombiateamet skulle hatt et lite servicekurs, den kan høres ut som de trenger det:o)

Iallefall så ønsker jeg alle dere Colombiasøkere lykke til. Håper virkelig at situasjonen i Colombia endrer seg snart og at distriktene, og tildelingene begynner å komme i rekordfart!!!!

Klem fra

Gjest Flere i samme båt

Har det siste året vært veldig frusterert over måten adopsjonsforum har behandlet oss.

Har hatt dokumenter i vårt land 24 mnd nå og har vurdert å skifte land flere ganger under veis.

I mai i fjor ble vi anbefalt av AF om ikke å gjøre det.

Om det går 2 mnd eller 5 mellom hver gang vi tar kontakt kan de aldri fortelle noe.

Kan vel ennå kanskje gå månder før det skjer noe, og vi gruer for at den forlengede godkjenninga vår går ut.

Den informasjonen som ligger på sida til AF er i mine øyne så missvisende som det går ann å få det.

Hvis vi skal adoptere et barn til i fremtida skal vi garantert ha en annen forening, selv om det betyr at vi må skifte land.

Jeg unner ingen denne kjempelange ventetida, med NULL informasjon om hva som egentlig skjer.

Har ikke ringt ofte til AF, men har alltid følt at det har vært lite velkomment de gangene vi har tatt kontakt.

Godt å få ut litt frusterasjon!!!!!!!!!

Har ingen erfaring med AF, vi har brukt VB begge gangene med veldig varierende erfaringer... Men jeg vil bare sende deg en stooooooooooooooor venteklem og takke deg for all hjelp med søknaden til velferdspermisjon i fjor (som jeg fikk innvilget forøvrig..)Skulle ønske jeg kunne gjøre noe til gjengjeld ! Krysser ihvertfall alt jeg har for at dere får gledelige nyheter snart!!

Forstår veldig godt at dere er skuffet over info fra AF!! Vi opplevde det samme, og syntes de til tider var sure og direkte nedlatende i telefonen.

Virker som om de ser på oss søkere som en byrde, ikke som noen som har betalt dem for en tjeneste (nei ikke for ett barn).

Når vi fikk TELEFONEN ringte de og sa vi hadde fått en gutt + fødselsdato, noe mer hadde de ikke, men vi fikk bare være tålmodige! Jeg ble helt satt ut og mannen ringte så tilbake til dem. Fikk da beskjed om at vi hørte noe i løpet av uka (fikk tildeling en mandag), og at hun ikke viste noen ting mer. Han prøvde å spørre litt om barnet var friskt, om de manglet papirer fra Colombia++, men nei, hun kunne ikke svare på noe, vent å se!!!

Heldigvis kom telefonen igjen dagen etterpå, men makan til dårlig service altså :-/. Så fikk vi beskjed om at vi skulle få reisedato før ferien, men da vi ikke hadde fått noe så fikk vi beskjed om at nei det har de aldri sagt. Over 6 laaaange uker tok det (og det er lenge i Colombia) tok det før vi fikk hentet hjem gutten vår og da reiste vi på to-tre dagers varsel.

Hadde en av de andre organisasjonene formidlet fra Colombia hadde vi helt klart valgt en av dem neste gang (om det blir en neste gang da ;-) ).

Lykke til alle ventende *klemmer*, kansje vi skal spandere ett "smil over telefonen kurs" til AF sitt Colombiateam?

Ser at jeg virkelig har satt i gang sytingen her på dol ;o)

Altså. Bare for å si det med en gang - jeg står inne for den kritikken jeg har gitt AF i denne tråden. MEN. Det er selvfølgelig et men...

Totalt sett synes jeg at AF har vært profesjonelle og håndtert saken vår bra. Og om det fantes andre foreninger som formidlet fra Colombia, så ville jeg fremdeles valgt AF. Hvorfor? Better the devil u knov! ;o)

For helt ærlig, så tror jeg ikke AF med vilje er vrange og vanskelig med oss søkere. Jeg tror rett og slett at problemet er at de sliter med å følge med i utviklingen som skjer på informasjonsfronten!

Som jeg sa tidligere, så sender de ut et brev som sier "nå inntrer den store stillheten" når papirene går til giverlandet. Og det stemte sikkert for kun få år siden. Da var internett mye "mindre", tilgangen til informasjon var en helt annen. AF (og alle andre organisasjoner) hadde hele og fulle kontrollen med hva vi visste og ikke viste. Og "vi" var sikkert stort sett fornøyd med det - vi visste ikke om noe annet.

Men nå derimot... Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har adopsjonsvenner både her og der. Mange i Norge, men også i Sverige, Danmark, USA og Australia. Vi "snakker" sammen og holder hverandre oppdatert. Alle får hver våre biter av informasjon, og sammen blir det et bilde, men langt fra et fullstendig bilde av hva som skjer.

Jeg snakket en gang med en dame på adopsjonsforum som kunne fortelle at de mange ganger fikk presentert informasjon som var ukjent for dem. Og at de kanskje var litt dårlige til å takle den biten - at de var mottaker og ikke givere av informasjon.

Jeg føler at orgaisasjonene - og jeg snakker ikke bare om AF, for jeg kjenner nok søkere både i andre organisasjoner og i andre land - rett og slett ikke klarer å forholde seg til det at vi ikke lengre er passive ventere - men ganske aktiv, og mye, mye mer krevende enn det vi var før.

Det er mulig at vi hadde hatt det bedre selv i ventetiden om vi ikke var så aktive. At vi girer hverandre opp og gjør ventetiden mer anstrengende enn den hadde vært om "den store stillheten" hadde omsluttet oss. Og det er mulig at organisasjonene ønsker seg tilbake til den tiden det var sånn.

Men det er ikke sånn, og kommer neppe til å bli sånn igjen. Vi er en del av informasjonssamfunnet, også på adopsjonsfronten. Og selv om ventetiden blir mer frustrerende av alt jeg vet - og ikke vet, men skulle ønske jeg visste, så vil jeg likevel ikke ha det annerledes.

Enkelt og greit fordi jeg har fått veldig mange gode venner gjennom prosessen - venner jeg har fått gjennom adopsjonskanalene på internett. Og Selv om ventetiden til tider føles tung, så er det en tid jeg kommer til å se tilbake på med glede og savn når siste prosess er landet.

Og i denne tråden er det AF som har vært hoggestabben. Jeg tror ikke det betyr at AF er så mye verre enn VB og Inor. Jeg kjenner folk som har byttet _til_ AF også, av de samme grunnene som folk har byttet bort fra AF.

Mye er personkjemiavhengig, rett og slett.

Som sagt, jeg står for kritikken jeg har gitt AF, og det er virkelig områder jeg synes de bør ta en titt på seg selv og gjøre noe med. Rett og slett innse at ting har endret seg og at de må følge med i den utviklingen som er, ikke motarbeide det. Danske AC har fått til en veldig bra informasjon på nettet - det er mulig :-)

Det jeg altså ville si er at på tross av pepperen jeg har gitt AF, så tror jeg ikke at AF er vanskelige med vilje. Tror bare rett og slett vi er uenige i hvor informasjonsnivået bør ligge...

Sånn, nå får jeg kanskje sove i natt også ;o)

Beste hilsen fra

Annonse

Gjest alegre

...og har ingen motforestillinger mot å anbefale AF.

Når det er sagt så må jeg si at jeg synes utrooolig synd på alle som venter "på overtid".

Tenker på dere og krysser fingrer og tær for at det løsner i Colombia (og alle andre steder) SNART!!!

Personlig synes jeg vi har større grunn til å klage over de store forskjellene som finnes mellom kommuner og regioner innenlands. Ønsker en kort, forutsigbar og lik behandlingstid i Norge. Ulik ventetid i utlandet er noe en må forholde seg til ettersom vi skal "matches" med barnet.

Hilsen en som var kjempefrustrert av ventinga under prosessene våre, men det var på grunn av ELENDIG behandling i kommunen.

(Men nå blander jeg kanskje to forskjellige saker, eller?? Venting er jo pyton uansett årsak!)

Gjest alegre

...og har ingen motforestillinger mot å anbefale AF.

Når det er sagt så må jeg si at jeg synes utrooolig synd på alle som venter "på overtid".

Tenker på dere og krysser fingrer og tær for at det løsner i Colombia (og alle andre steder) SNART!!!

Personlig synes jeg vi har større grunn til å klage over de store forskjellene som finnes mellom kommuner og regioner innenlands. Ønsker en kort, forutsigbar og lik behandlingstid i Norge. Ulik ventetid i utlandet er noe en må forholde seg til ettersom vi skal "matches" med barnet.

Hilsen en som var kjempefrustrert av ventinga under prosessene våre, men det var på grunn av ELENDIG behandling i kommunen.

(Men nå blander jeg kanskje to forskjellige saker, eller?? Venting er jo pyton uansett årsak!)

...var kanskje ikke tydelig nok, men jeg reagerer IKKE på at folk klager over lang ventetid i utlandet altså.

Er meget sikker på at jeg hadde vært en av de aller mest utålmodige om det hadde vært jeg som hadde "blitt utsatt" for en uforklarelig forlengelse av venting på tildeling;-)

Mvh

Du har min fulle støtte, snø, og jeg er fullstendig enig i det du skriver.

Ventetiden, med uklar informasjon fra AF, eller for å si det korrekt, manglende informasjon, gjør ikke ventetiden lett. Noen kan utvikle depresjoner når ting blir veldig uforutsigbar, og særlig når man venter på det som man ønsker seg mest her i livet. At Af holder tilbake eller undervurderer vårt behov for informasjon, bidrar i hvertfall ikke til å lindre en slik depresjon.

Jeg er enig i at AF har på en måte ikke fulgt med i utviklingen av informasjonssamfunnet, og jeg håper den nye lederen vil sette fokus på å utvikle AF i forhold til å takle den rollen vi vi søkere etterspør bedre. Jeg tror det gjelder å få til en holdningsendring og en forståelse for at vi søkere ikke trenger å beskyttes mot oss selv.

Egentlig trenger jeg ikke å skrive noe mer, for det meste er sagt, og jeg stiller meg bak kritikken av AF.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...