Gå til innhold

Ikke godkjent pga overvekt

Gjest ønsker å være anonym i dag

Anbefalte innlegg

Gjest tidligere kinasøker - nå kinamamma

Jeg er ikke enig med deg. Mennesker som røyker og i tillegg er selvforskyldt sterkt overvektige pga usunt kosthold og lite mosjon - dette har noe å si for foreldreskap.

Både med hensyn til at det statistisk er langt større risko for alvorlig sykdom og tidlig død (adoptivforeldre er i snitt allerede eldre enn andre foreldre). Slik at barnet står i fare for å miste foreldre tidlig og/eller få svært syke foreldre.

Men også av hensyn til å ta vare på sitt barns helse. For hvis man ikke klarer å ta vare på eget kosthold og egen helse, hvordan skal man da kunne påvirke barnet sitt til å gjøre det?

Jeg kjenner mange overvektige foreldre som tar meget vel vare på sine barns helse og spisevaner. Det er stigmatiserende og direkte feil å hevde noe annet. Som tidligere overvektig, var jeg fullt klar over hva man "burde" spise, og sørget for at barna mine spiste sunt. Flere av mine venninner gir barna sine mye mer usunn mat enn jeg gjorde og gjør - både da jeg var overvektig og nå. Men verken de eller ungene har tendens til å legge på seg, og da er det jo tilsynelatende greit med nugatti på brødet, og saft som tørstedrikk.

Det er andre risikofaktorer for tidlig død som er minst like "dramatiske" som overvekt. Det er feks dokumentert at isolert røyking er betraktelig farligere enn isolert overvekt, og jeg vil gjerne høre noen som offentlig turde å hevde at røykere ikke skulle få adoptere. DA ville det blitt ramaskrik!

Jeg er lei "naturlig slanke" personers slengkjeft og stigmatiserende utsagn, samt direkte diskriminerende holdning til overvektige. Det virker som om overvekt fremdeles medfører merkelapper som lat, udugelig, ingen selvkontroll osv. Jeg trodde vi var kommet lengre enn det.

Jeg har et lettere liv med 25 kg mindre å bære på, men utover det, er det ikke store forskjellen.

Alle barn har krav på gode foreldre. Overvekt sier veldig lite om en persons omsorgsevne. Men at det kan og bør inngå som faktor i helhetsmessig helsevurdering, er jeg enig i.

Fortsetter under...

Gjest Nemlig sånn det er!

Jeg kjenner mange overvektige foreldre som tar meget vel vare på sine barns helse og spisevaner. Det er stigmatiserende og direkte feil å hevde noe annet. Som tidligere overvektig, var jeg fullt klar over hva man "burde" spise, og sørget for at barna mine spiste sunt. Flere av mine venninner gir barna sine mye mer usunn mat enn jeg gjorde og gjør - både da jeg var overvektig og nå. Men verken de eller ungene har tendens til å legge på seg, og da er det jo tilsynelatende greit med nugatti på brødet, og saft som tørstedrikk.

Det er andre risikofaktorer for tidlig død som er minst like "dramatiske" som overvekt. Det er feks dokumentert at isolert røyking er betraktelig farligere enn isolert overvekt, og jeg vil gjerne høre noen som offentlig turde å hevde at røykere ikke skulle få adoptere. DA ville det blitt ramaskrik!

Jeg er lei "naturlig slanke" personers slengkjeft og stigmatiserende utsagn, samt direkte diskriminerende holdning til overvektige. Det virker som om overvekt fremdeles medfører merkelapper som lat, udugelig, ingen selvkontroll osv. Jeg trodde vi var kommet lengre enn det.

Jeg har et lettere liv med 25 kg mindre å bære på, men utover det, er det ikke store forskjellen.

Alle barn har krav på gode foreldre. Overvekt sier veldig lite om en persons omsorgsevne. Men at det kan og bør inngå som faktor i helhetsmessig helsevurdering, er jeg enig i.

Så godt skrevet!! Og så sant..

Gjest Anonym også

Hei!

Vår sialkurator hente seg opp i min vekt ved vårt første besøk til dem. Min vekt er 74 kg høyde 168 og størelse 40-42 i klær. Skal vi være underernærte for at sosiakontoret skal godkjenne oss. Jeg mener at dette går over all støvleskaft.

Eller kommer all historien om overvekt fra samme kommune?

Hilsen "i dag"

Hei!

Vår sialkurator hente seg opp i min vekt ved vårt første besøk til dem. Min vekt er 74 kg høyde 168 og størelse 40-42 i klær. Skal vi være underernærte for at sosiakontoret skal godkjenne oss. Jeg mener at dette går over all støvleskaft.

Hilsen "i dag"

Helt vanvittig! Da er det tøffe krav, ja!

Gjest tidligere kinasøker - nå kinamamma

Hei!

Hilsen "i dag"

Da har du en BMI på 26, og til og med forsikringsselskaper aksepterer det. Du er vel lett overvektig, da - men det medfører ingen særlig helserisiko.

Er sosialrapporten ferdig? Hvis det er et tema i rapporten, ville jeg bedt om at uttalelse fra egen lege skulle legges ved vedr. helserisiko (dvs manglende sådan). Men vi får tro at saksbehandlere i Bufetat vet bedre enn denne saksbehandleren gjør!

Hei!

Hilsen "i dag"

Hjelpe meg, skal man liksom ha et vektproblem når man veier 74 kilo og er 168 cm høy? Det er det dummeste jeg har hørt.

Jeg kjenner trangen til å kjøpe meg en sjokolade i ren protest mot denslags tøvete utsagn. (Det ville vært en protestaksjon helt etter min smak, hehe).

Barn trenger mødre som er stolte av og fornøyd med den kroppen de har, uavhengig av tyngde, lengde, bredde... Eventuell overvekt trenger da ikke å omtales som et problem før vekten virker hemmende sosialt/bevegelsesmessig.

Myke mager gir jo bedre fang :o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...