Gå til innhold

Når starte på ny adopsjon??

Anbefalte innlegg

Gjest Colombiaigjen

Dette er hentet fra bufdir sine sider:"Adoptivbarnet bør være det yngste i familien, og bør ha vært i familien i minst ett år før en eventuell ny søknad om adopsjon fremmes. Denne ettårsregelen gjelder også når søkerne har fått et egetfødt barn !eller et fosterbarn."

Betyr dette at vi kan kontakte kommunen(barnevernet) etter 1 år eller kan søknaden sendes til regionene etter 1 år?

Og menes det 1 år fra overtakelsen? Hører noen sier det er hjemkomst. Hva stemmer?

Hvor finner jeg evt lover7paragrafer ang dette??

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186623-n%C3%A5r-starte-p%C3%A5-ny-adopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her varierer det visst etter hvordan bv i kommunen tolker reglene.. Noen lar deg vente til det har gått 1 år fra hjemkomst før du får startet med sosialrapporten, andre alr deg sende inn ny rapport på ettårsdagen. Antar de har vært i kontakt med BUFetat, sånn at det faktisk varierer, der og! Nå er de jo kurset/samkjørt (?), hele gjengen, så kanskje det ikke er variasjoner lengre? Hm.. Trodde jeg visste svaret, helt til jeg faktisk begynte å skrive.. ;-))) Ble visst ikke mye hjelp i meg, ikveld...

Colombiamamma

1 års regelen gjelder fra hjemkomst....ja jeg synest også det virker litt rart da man kanskje har hatt ferie i etterkant.

Når det gjelder når man kan sende søknaden, så kontakt deres kommune. Her praktiseres det veldig forskjellig fra kommune til kommune. Det som står i loven er at man ikke kan få ny forhåndsgodkjenning før siste barnet har vært et år i familien.

Gjest colombiaigjen

1 års regelen gjelder fra hjemkomst....ja jeg synest også det virker litt rart da man kanskje har hatt ferie i etterkant.

Når det gjelder når man kan sende søknaden, så kontakt deres kommune. Her praktiseres det veldig forskjellig fra kommune til kommune. Det som står i loven er at man ikke kan få ny forhåndsgodkjenning før siste barnet har vært et år i familien.

takk til begge for svar!

Jeg bare lurer på hvor man kan se at "et år i familien" betyr etter hjemkomst. vi var vekk i fem uker, andre sikkert mer.hvorfor teller ikke de fem første ukene med? er ikke det "å være i familien" når man endelig overtar barnet?

bare lurer jeg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...