Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heia!

Nå er det vel etterhvert ikke så rent få som har vært og hentet barn barn i Hunan. Spesielt de siste månedene har det vært vanvittig mange tildelingsrunder der barna har vært fra Hunan. og altså deriblant vår. :o)) Jeg har noen spørsmål om provinsen som jeg lurer på om dere kan svare på. Bare sånn innledningsvis selvsagt, regner med at det kommer mye mer etterhvert. ;-)

Here we go:

- Er det mest vanlig å få barna på hotellet eller på et offentlig kontor?

- Hvilken ukedag har dere fått barna? (det jeg egentlig spør om, er om noen har fått på søndager)

- Er det noe man bør kjøpe i Changsa?

- Dere som har vært om sommeren, hvordan var det da?

Takktakk! :o)

MVH

Fortsetter under...

Gjest lilja (den opprinnelige)

Vi fikk barna dagen etter vi kom til Changsha. Overtagelsen skjedde stille og rolig i et lekerom på hotellet - og vi gikk direkte til rommet vårt, 20 meter bort i korridoren :o)))

Så fikk vi en ansatt ved barnehjemmet på besøk på rommet(sammen med tolk selvfølgelig) og hadde ro og fred resten av dagen.

Alle formaliteter ble ordnet dagen etter på kontoret til Notarius Publicus.

Vi fikk barna dagen etter vi kom til Changsha. Overtagelsen skjedde stille og rolig i et lekerom på hotellet - og vi gikk direkte til rommet vårt, 20 meter bort i korridoren :o)))

Så fikk vi en ansatt ved barnehjemmet på besøk på rommet(sammen med tolk selvfølgelig) og hadde ro og fred resten av dagen.

Alle formaliteter ble ordnet dagen etter på kontoret til Notarius Publicus.

Ops...du spurte visst om mer :o)

Vi fikk barna på vanlig ukedag, det var i desember og været var ganske mildt (10+ ca) og relativt høy luftfuktighet. Det var litt regn og yr noen av de dagene vi var der, men ikke alle.

Hunan er den store silkeprovinsen (sier de selvihvertfall;) så der skal garantert besøke deriblant broderifabrikk og - museum. Ha lommeboka klar og fylt, der finner du de mest fantastiske bilder og klær.

Jeg er ikke så veeeeldig glad i shopping akkurat, men jeg kjøpte noen silkebroderier og usedvanlig vakre silkekjoler til jentene. Til slutt var jeg sliten og litt lei, og ga lommeboka til niåringen med beskjed om å handle èn litt ordentlig, fin ting som vi skulle ha som felles minne om turen.

Hun kom ut med et silkebroderi på 1 ganger 2.3 meter, hehehehe. Det hadde hun prutet ned til en nærmest uanstendig (også i kinesisk målestokk) spottpris. Var såvidt jeg hadde vegg stor nok hjemme! :o)

Vi fikk barna på vanlig ukedag, det var i desember og været var ganske mildt (10+ ca) og relativt høy luftfuktighet. Det var litt regn og yr noen av de dagene vi var der, men ikke alle.

Hunan er den store silkeprovinsen (sier de selvihvertfall;) så der skal garantert besøke deriblant broderifabrikk og - museum. Ha lommeboka klar og fylt, der finner du de mest fantastiske bilder og klær.

Jeg er ikke så veeeeldig glad i shopping akkurat, men jeg kjøpte noen silkebroderier og usedvanlig vakre silkekjoler til jentene. Til slutt var jeg sliten og litt lei, og ga lommeboka til niåringen med beskjed om å handle èn litt ordentlig, fin ting som vi skulle ha som felles minne om turen.

Hun kom ut med et silkebroderi på 1 ganger 2.3 meter, hehehehe. Det hadde hun prutet ned til en nærmest uanstendig (også i kinesisk målestokk) spottpris. Var såvidt jeg hadde vegg stor nok hjemme! :o)

Jeg kan ikke fordra å prute. Kan jeg få låne niåringen din? ;-)

Jeg hater å prute også!! Men jeg trenger ikke låne 9 åringen din for jeg har en ;-).

Men vet ikke om hun tørr å prute i KINA.

Kanskje jeg må låne din alikevel.

Artig historie :-).Det var jo det jeg skulle si...for jeg har ikke vært i Kina ennå!

Jeg liker å kjøpe ting. Men skikkelig shopping... er slitsomt egentlig.

vennlig hilsen

carla1365380461

Vi fikk barna den kvelden vi kom til Changsha, det var veldig sent på kvelden og de kom som en overraskelse (skulle ikke ha fått dem før neste dag). Det var en søndag.

På hotellet.

Siden har jeg lest på en av de amerikanske listene at Hunan nå overleverer på det offentlige kontoret. Hvorvidt det alltid stemmer, er jeg usikker på...

Hilsen fra

Annonse

Jeg hater å prute også!! Men jeg trenger ikke låne 9 åringen din for jeg har en ;-).

Men vet ikke om hun tørr å prute i KINA.

Kanskje jeg må låne din alikevel.

Artig historie :-).Det var jo det jeg skulle si...for jeg har ikke vært i Kina ennå!

Jeg liker å kjøpe ting. Men skikkelig shopping... er slitsomt egentlig.

vennlig hilsen

Jeg liker heller ikke å prute, men på Silkemarkedet var det faktisk gøy. Dessuten er det mange steder man slipper det.

Jeg kan ikke fordra å prute. Kan jeg få låne niåringen din? ;-)

Klart du kan!

Riktignok har hun rukket å bli tolv nå, men spør stadig om vi ikke kan reise til Kina igjen snart :o)

På silkemarkedet kjøpte hun seg perleveske. Utropspris: 500, ungen sto på sitt - og fikk den for 15.

;-)

Sommeren er VARM i Hunan. Vi var der i 2003 og hadde snitt på 38 varme med høy luftfuktighet.

Vi fikk barna på hotellet, men har hørt fra noen som var der i des. i fjor at man nå fikk barna på off. kontor. Vi kom til Changsha på en mandag og fikk barna to timer etter ankomst.

Som du har fått svar fra andre så er silkebroderier Hunans spesialitet - ikke alt som var helt min smak, men i alle fall mulighet til å kjøpe både store og små ting til en overkommelig pris.

God tur!!

Jeg liker heller ikke å prute, men på Silkemarkedet var det faktisk gøy. Dessuten er det mange steder man slipper det.

Jeg gruer faktisk til den prutingen. Mannen min hater det. Han kommer til å gi det de forlanger.

Hva kjøpte du f. eks på silkemarkedet?

vennlig hilsen

Hei!

Vi var i Changsha i Desember 04 med AF og fikk barnet på en mandag på det lokale kontoret til CCAA. (kom ned dagen før). Alle formaliteter med notarius publicus ble ordnet der senere samme dag. Dvs vi reiste tilbake. Jeg har forstått det slik hen at de nå alltid overleverer barna på de offisielle kontorene og ikke på hotellet. I Changsha er overleveringene alltid på mandag, i flg vår guide. Dvs det var proppfullt av forvirrede kommende foreldre av mange nasjonaliteter, samt gråtende barn og pleiere. Et sant kaos.

Men du verden så deilig...:-))

Lykke til!

-Vi fikk jenta vår på hotellet, en søndag ettermiddag for snart ett år siden. Har også hørt at alle overtakelsene skjer nå på registreringskontoret.

- Foruten silkebroderier, fant vi mye fint porselen, utskårne trearbeider, emaljerte saker etc i en antikk-butikk (med både nye og antikke ting). Handlet MYE der. Det er også mange fine te-sett og ikke minst mye deilig te i Changsha.

Det var varmt og fuktig! Men ikke så ille som fryktet. Det var faktisk en god del varmere i Beijing.

Jeg gruer faktisk til den prutingen. Mannen min hater det. Han kommer til å gi det de forlanger.

vennlig hilsen

Da er mannen min den rake motsetning. Han pruter på alt! Det blir nok et eldorado for ham i Kina.

Jeg synes også det er morro å prute, men flink? nei!

Annonse

vennlig hilsen

Prut med et smil - det var da det var morsomst. Jeg kjøpte sko - 2 par

"Nike" for 120 kr tilsammen. Tror noen andre kjøpte et par for ca 300. Kinakjole og diverse annet tøy, drage, pynt til rommet til lilletulla (dyrene fra kalenderen), pokemonkort og sikkert mye mer. Mange kjøpte vesker og kofferter da det ble mye bagasje på hjemturen.

Jeg hadde lyst til å kjøpe noe til tulla som hun også kunne ha glede av når hun ble voksen. Jeg kjøpte et fint smykkeskrin på Friendship Store (der er det ikke pruting). Jeg kjøpte også litt til smykkeskrinet. Vi har begge to perlekjeder. Jeg har også et lite tesett i porselen som hun skal få om ikke lenge.

Det var masse fint å få kjøpt både med og uten pruting- og når jeg kan prute, så kan alle!

Kan bare bekrefte det de andre sier: Overtakelsen skjer på det lokale adopsjonskontoret i Changsha - i 3. etg!!

... og alltid på en mandag!

Opplevelsen vår var at det var et kaos uten like ..... Den dagen vi fikk lillesøster var det 150 barn (!!) som ble adoptert bort.

Vi fikk lillesøster ca. kl. 10.30 - dro tilbake til hotellet - og kl. 14.00 dro vi tilbake til adopsjonskontoret for å gjennomføre adopsjonsprosedyren.

Det var en slitsom dag - men du verden så godt det var å bli ferdig med alt på samme dag.

Dere har spennende dager i vente!

klemmer fra

Kan bare bekrefte det de andre sier: Overtakelsen skjer på det lokale adopsjonskontoret i Changsha - i 3. etg!!

... og alltid på en mandag!

Opplevelsen vår var at det var et kaos uten like ..... Den dagen vi fikk lillesøster var det 150 barn (!!) som ble adoptert bort.

Vi fikk lillesøster ca. kl. 10.30 - dro tilbake til hotellet - og kl. 14.00 dro vi tilbake til adopsjonskontoret for å gjennomføre adopsjonsprosedyren.

Det var en slitsom dag - men du verden så godt det var å bli ferdig med alt på samme dag.

Dere har spennende dager i vente!

klemmer fra

Hei!

Er deres lillesøster også fra Yongzhou?

Hvordan var barna da de kom da, virket det som de hadde hatt det bra? Stemte det som stod i papirene deres, om helse, høyde og vekt, personlighet mm?

Vi er så veldig veldig spent på hva det er for slags liten person det er vi skal ha med oss hjem!!

Beste hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...