Gå til innhold

Av alle jobber jeg ikke ville ha hatt ...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Russlat

AF gjør en god jobb. AF har iallfall overfor oss sagt at de ikke ønsker epost, men heller en telefon.

Regner med at ADO.søkere har tilstrekkelig med respekt og forståelse for andres arbeidssituasjon/-ansvar som de forventer at andre har for en sjøl.

Ved å VISE GJENSIDIG RESPEKT og IMØTEKOMMENHET når en har kommunikasjon (det være seg på telefon, epost eller på annet vis) er og forventes å være en selvfølgelighet. Selv om våre ADO.hormoner svinger både høyt og lavt i ventetiden.

Jeg vet hva jeg snakker om, vi er i vår 2. runde, og er vel en av de få som topper antall år med venting.

Dere som venter på land med relativt kort ventetid, blir muligens ekstra frustrerte siden dere går å venter denne herlige telefonen så raskt etter at papirene er sendt til utlandet. Det skjer liksom noen steg hele tiden, nesten hver enda måned.

Men, for oss garvede ventere, vi som for ett år siden ble forespeilet at nå skjedde det visst noe og at vi burde være klar til reise (og enda ikke har reist, eller fått dato for reise) - vi har vendt oss til det. Selvfølgelig er det frustrerende også for oss, men det får da være grenser. Vi lar da ikke frustrasjonen gå utover saksbehandlerne på AF.

Likevel - mer og oftere oppdateringer på i.nett.sidene burde vært prioritert.

Gjest May M

Det er sannsynlig at de ville fått mindre trykk på telefon og slike ting med en bedre infotjeneste på nett.

Det kan godt være at det er tilfelle, men da bør den bli betraktelig mindre. De har tross alt mange land de skal rapportere om. Og i de fleste landene skjer det jo ikke veldig mye. Jeg er slett ikke imot mye og god kommunikasjon, men jeg synes ikke AF bør bruke mye ressurser på å informere om at det ikke er noe å informere om. Jo da, jeg har kjørt oppdater på sidene til AF utallige ganger, og jeg har hungret etter informasjon som dessverre ikke finnes.

Denne prosessen har vært lang, men jeg tror ikke AF står for mer enn det postgangen krever.

Hvis jeg skulle ønske at man satte inn ressursene på noe, måtte det være arbeidet internasjonalt. Flere barn bør få muligheten til å vokse opp i en familien framfor på barnehjem. Her er det jo virkelig AF kan gjøre noe forskjell i et menneskers liv.

Synes også det var flott at AF har fått redusert Grunnbeløpet men 12,5 % de siste 4 årene.

Gjest ikke nick i kveld

AF gjør en god jobb. AF har iallfall overfor oss sagt at de ikke ønsker epost, men heller en telefon.

Regner med at ADO.søkere har tilstrekkelig med respekt og forståelse for andres arbeidssituasjon/-ansvar som de forventer at andre har for en sjøl.

Ved å VISE GJENSIDIG RESPEKT og IMØTEKOMMENHET når en har kommunikasjon (det være seg på telefon, epost eller på annet vis) er og forventes å være en selvfølgelighet. Selv om våre ADO.hormoner svinger både høyt og lavt i ventetiden.

Jeg vet hva jeg snakker om, vi er i vår 2. runde, og er vel en av de få som topper antall år med venting.

Dere som venter på land med relativt kort ventetid, blir muligens ekstra frustrerte siden dere går å venter denne herlige telefonen så raskt etter at papirene er sendt til utlandet. Det skjer liksom noen steg hele tiden, nesten hver enda måned.

Men, for oss garvede ventere, vi som for ett år siden ble forespeilet at nå skjedde det visst noe og at vi burde være klar til reise (og enda ikke har reist, eller fått dato for reise) - vi har vendt oss til det. Selvfølgelig er det frustrerende også for oss, men det får da være grenser. Vi lar da ikke frustrasjonen gå utover saksbehandlerne på AF.

Likevel - mer og oftere oppdateringer på i.nett.sidene burde vært prioritert.

"våre ADO.hormoner svinger både høyt og lavt i ventetiden."

Vet du, vi var alltid høflige og imøtekommende mot vår AF-kontakt. Det virket derimot som hennes hormoner svingte høyt og lavt etter vær og vind, så vi visste aldri fra gang til gang hvordan vi ville bli møtt.

Selvsagt gjelder dette sikkert ikke alle saksbehandlerne i AF.

Vet du hix, jeg er helt enig med deg, jeg. Det er på mange måter en sinnsykt vanskelig jobb adopsjonsforeningene har, for de har kontakt med søkere som er i en ekstremt følelsesmessig vanskelig situasjon. Mennesker som har ventet i årevis på å bli foreldre, som ikke bare er klare for å bli foreldre NÅ, men KLOKKEKLARE. Og som helst synes det skulle ha skjedd i forrigår.

Jeg er full av forståelse for at det ikke er lett å forholde seg til oss søkere. Og jeg kan bare snakke for min egen del. Jeg har (med et hederlig, velfortjent unntak) ALLTID vært hyggelig, smilende og forståelsesfull når jeg kontakter AF. Noen ganger så krypende at jeg nesten blir kvalm av meg selv. Full av forståelse for den informasjonen jeg ønsker meg, men som de ikke kan gi meg.

Det ville aldri ramlet meg inn i halvsøvne å kjefte dem huden full fordi det ikke skjer noe i Colombia - jeg vet jo at det ikke er noe de har noen som helst påvirkning på!! Bare så det er sagt - med et eneste hederlig (og velfortjent!!) unntak har jeg vært skarp i tonen overfor AF. Det var etter å ha fått et så vemmelig svar at jeg var nummen i timesvis etterpå. Og det på et helt uskyldig spørsmål om AF hadde fått tilsendt informasjon fra ICBF som jeg har sett at en del andre organisasjoner har fått - og lagt ut på hjemmesiden sin - og hva denne informasjonen betydde for oss søkere. Man kan unnskylde mye med en vanskelig situasjon for teamet i år, men ikke alt.

Mitt ankepunkt er ikke ventetiden, som ikke AF kan gjøre en ting med, men informasjonen ut til oss søkere, som de kan gjøre MYE med. Og jeg har også foreslått at de utbedrer hjemmesiden sin. Bare se hva danske AC har fått til! De har en nyhetsside som oppdateres daglig med alle nyheter. De har laget en egen spørreside, som besvares daglig. De forsøker!! De har sikkert misfornøyde søkere, de også, for vi er helt sikkert omtrent umulige å gjøre 100% fornøyd. Men de forsøker.

Et konkret eksempel. AF sier at de skal oppdatere Colombiainformasjonen 1. og 15. hver mnd - om de har tid. I fjor klarte det det stort sett hele tiden. Og det var et travelt år. I dag er det 3. juni, og hjemmesiden har ikke vært oppdatert siden 9. mai. Det er neppe noen hemmelighet at det er mange som trykker reload mange ganger til dagen. Og det er ikke akkurat som vi har inntrykk av at det er så travelt på Colombiaifronten for tiden. Men det er helt sikkert en grunn til at den ikke er oppdatert enda - MEN DET VET VI SØKERE INGENTING OM!! Vi bare sitter her og venter og lurer og irriterer oss!! Kanskje er noen syke, kanskje er webansvarlig på ferie - et eller annet. Hvorfor da ikke bare legge ut en liten notis om det??

AF har en KJEMPEJOBB å gjøre på informasjonssiden. Jeg betivler ikke Adopsjonsforum sin ekspertise og faglige dyktighet i adopsjonssaker. Jeg stoler 110% på at det gjør en god faglig jobb. Men det er et gap uten sidestykke mellom våre forventninger til informasjon og deres mening om hva vi har behov for å vite. Og det er EKSTREMT frustrerende å se at søkere i andre land får informasjon vi ikke får. Og oftere informasjon enn vi får.

Så må man ta diskusjonen om hvor mye informasjon vi søkere har krav på, og i hvilken form denne skal gis. Det har vært snakket lenge om at AF skal ha ha intranettsider for søkere i prosessen. Med passord. Men det er blitt nedprioritert (bortprioritert?). Synd! Jeg håper den nye direktøren i AF tar tak i denne siden av formidlingen. Søkernes forventninger og hva AF reelt kan gi oss av informasjon. Det er behov for en avklaring her, så mye er sikkert.

Og bare for å gjenta det. Min kritikk går IKKE til at ventetiden i Colombia er økt. Den går til at dette ikke er blitt formidlet til oss søkere på en skikkelig måte. Vi så ALLE i vår at det gikk tregt. Og vi var flere som spurte om ventetiden var på vei opp, om det kom til å skje noe snart. Og fikk som svar "det er tidlig på året, det skjer alltid lite i begynnelsen av året", "de har ikke kommet skikkelig i gang enda" osv, osv. Mens alle som har fulgt med (på AF-oppdateringene og Colombialisten) kunne se at det kom MYE færre tildelinger enn i fjor. Ikke bare litt færre, men veldig mange færre. Men AF insisterte på at "nei, det er helt normalt"....

Så plutselig endres informajonen fra +/- 12 mnd til 12-17 mnd sånn helt over natten... Vi har alle sett det komme, men klamret oss til det AF har sagt om at alt er som før... Som altså var FEIL...

Forstår du hvor jeg vil henn??

Nei, jeg forsvarer ikke dem som ringer inn og kjefter AF huden full for lang ventetid. Men jeg forstår dem som er frustrerte over manglende informasjon om at ventetiden går opp - og hvorfor.

Beste hilsen fra

Intet nytt under solen hos AF hva informasjon angår ser jeg.

Jeg må bare gi en stående applaus til Snø for dette innlegget. Jeg er veldig skjelden innom her lenge siden jeg er ferdig med mine adopsjoner, men stakk tilfeldigvis innom i dag.

Akkurat de tankene og følesene du beskriver her har jeg også hatt mange av i våre tildels kronglete adopsjoner. Jeg har også full tillit til det faglige arbeidet AF gjør, Men informasjonspolitikken deres er høyst kritikkverdig. Spesielt vår andre sak var vesnkelig, hvor de dil slutt anbefalte oss å bytte land, men underveis måtte vi likevel finne all informasjon selv på nettet og via andre adopsjonsvenner i inn og utland. Frustrasjoner, tårer og sinne fulgte ofte i ettarkant av samtaler med til dels arrogante saksbehandlere når du pirket litt i ders overfadiske svar og stilte kritiske men høflige spørsmål.

De har en lang vei å gå for å besdre sine informasjonsrutiner, hadde håpet at de nye tiders informasjonsflyt hadde tvunget de til å bedre seg på dette området, men det har det tydeligvis ikke gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...