Gå til innhold

"Hvem fikk du meg av mamma?"

Anbefalte innlegg

Gjest anonim

Min lille engel på 2 og et halvt år spurte meg like før hun sovnet i kveld, "hvem fikk du babyen din av mamma?".

Dette kom litt brått på (hadde ikke ventet dette spm. enda). Jeg sa "mener du baby xxxx (hennes navn)?". Hun sa ja, og da sa jeg at før vi var så heldige å bli hennes mamma og pappa, så var det en dame som passet godt på henne (hun var 6 mnd). Vår lille engel sovnet deretter.

Men jeg må si at jeg ikke hadde forventet dette enda, og var nesten litt "redd" for en reaksjon.

Vi har tidligere lest jevnlig i hennes adopsjonsbok, og fortalt om da vi ble mamma og pappan hennes. Disse stundene har hun likt godt. Men i kveld er første gang hun spør om noe mer, enn hva vi har sagt. Er litt redd for å si så mye, da hun kanskje kan bli litt utrygg og usikker. Ikke lett å forstå det her for en liten en. Så jeg tror jeg bare lar det ligge, til neste gang hun spør. Lurer og på om noen i barnehagen har sagt eller spurt om noe, da hun ikke har villet dra dit i det siste.

Kan ikke noen være så snill og fortelle litt om hva dere gjorde. Hvor tidlig spørsmålene kom etc. Trenger gode råd!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186754-hvem-fikk-du-meg-av-mamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du takla et overraskende spørsmål fra ei reflektert lita jente på en fin måte. Jeg tror at når barna spør skal de få et konkret svar - det er min erfaring at da vil de falle til ro med det. Jeg tror også det viktigste er at du - som du gjorde - viste trygghet i situasjonen. Da overførte du på et vis din trygghet til jenta di!

Jeg kan ikke gi deg så mange konkrete tips, men jeg tror du gjør rett i å ta spørsmålene etterhvert som de kommer - særlig nå som jenta di fortsatt er så ung.

Når det gjelder barnehagen ... - snakk med personalet; kanskje vet de om spørsmål barna har vært opptatt av eller hendelser som kan ha påvirket hennes motivasjon til å reise dit. Vær trygg ift jenta di på at barnehagen er et godt og bra sted å være - det du er trygg på vil også hun bli trygg på!

Lykke til!

Jeg synes du takla et overraskende spørsmål fra ei reflektert lita jente på en fin måte. Jeg tror at når barna spør skal de få et konkret svar - det er min erfaring at da vil de falle til ro med det. Jeg tror også det viktigste er at du - som du gjorde - viste trygghet i situasjonen. Da overførte du på et vis din trygghet til jenta di!

Jeg kan ikke gi deg så mange konkrete tips, men jeg tror du gjør rett i å ta spørsmålene etterhvert som de kommer - særlig nå som jenta di fortsatt er så ung.

Når det gjelder barnehagen ... - snakk med personalet; kanskje vet de om spørsmål barna har vært opptatt av eller hendelser som kan ha påvirket hennes motivasjon til å reise dit. Vær trygg ift jenta di på at barnehagen er et godt og bra sted å være - det du er trygg på vil også hun bli trygg på!

Lykke til!

Siden du har vært så flink å lese i adopsjonsboka , så kommer jo informasjonen inn litt etter litt. Men jeg var veldig forsiktig med å fokusere for mye på adopsjonen, tok spørsmålene etterhvert som de kom Svarte ettersom hvor gamle de var å kunne forstå.

Det har ikke vært noe problem her, men blitt "slik er det bare!"her i familien er det like normalt at barna er adoptert som hjemmefødt, så det er jo litt lettere å forstå for alle barna i vår omgangskrets.Du fikk det første spørsmålet nå.. du ga et svar etter banets alder å hva det godtok, sovnet greit å så var det lagret i "hardisken"å kan taes fram ved senere anledninger.forandres å tillegges.etter alderen

Gjest Hiplatipla

Siden du har vært så flink å lese i adopsjonsboka , så kommer jo informasjonen inn litt etter litt. Men jeg var veldig forsiktig med å fokusere for mye på adopsjonen, tok spørsmålene etterhvert som de kom Svarte ettersom hvor gamle de var å kunne forstå.

Det har ikke vært noe problem her, men blitt "slik er det bare!"her i familien er det like normalt at barna er adoptert som hjemmefødt, så det er jo litt lettere å forstå for alle barna i vår omgangskrets.Du fikk det første spørsmålet nå.. du ga et svar etter banets alder å hva det godtok, sovnet greit å så var det lagret i "hardisken"å kan taes fram ved senere anledninger.forandres å tillegges.etter alderen

hihi, du tenker som Piaget. Skjemaer. assimilasjon og akkomodasjon.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...