Gå til innhold

Sopp eller kun startproblemer?


emsen

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som er en uke gammel. Da jeg fikk min førstfødte for 2.5 år siden, hadde jeg store ammeproblemer med ekstremt oppspiste brystvorter, brystvortene så ut som rå kjøttdeig. Denne gangen har det gått mye bedre. Jeg har sprukket opp en del, men mye mindre enn sist. Nå er det kun det ene brystet jeg har igjen sår på. Imidlertid føler jeg litt sårhet i begge brystene. Mellom ammingene føles det noen ganger "stikking". Brysvortene ser veldig fine og friske ut. Kan dette være sopp, eller er det venlig at man kan ha denne type sårhet så tidlig i ammeperioden? Datteren min har for tiden bakteriell halsbetennelse, så jeg må innrømme at jeg er bekymret også for å få inn bakterier i sårene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære emsen. Gratulerer med ny baby. Jeg skjønner du har hatt og har noen utfordringer i forhold til ammingen. Hvis den ene brystknoppen ikke viser bedring i løpet av de nærmeste dagene vil jeg anbefale deg å ta melkeprøve og sårprøve til bakteriologisk undersøkelse. Forbigående sårhet og ømhet i løpet av første uken er normalt, men ikke sprekker og åpne sår. Tenk over hvordan du legger barnet til brystet. Alltid barnet til brystet og ikke brystet til barnet. Mange kan være litt raske med å putte brystet i munnen før barnet gaper høyt nok og er klar for å bli ført til brystet. Det kan være stikkingen avtar når brystene heler. Hvis det vedvarer vil sopp være en årsak å tenke på i tillegg til infeksjon. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...