Gå til innhold

Jenter og internett-bekjentskaper...

Anbefalte innlegg

Gjest no nick today

Ja, det er ikke lett med disse tenåringene!

Min datter er åpen om mange ting og forteller meg mye. Hun er en fornuftig og grei jente. Hun fortalte meg at hennes to venninner skulle reise til Fredrikstad (vi bor nord for Oslo) og møte to gutter de hadde chattet med på internett! Jentene er 15 år, og guttene skulle visst være 18 og 20 år! Jeg fikk helt sjokk, og tenkte på alt som kunne skje. Datteren min sa jeg måtte love henne og ikke si noe til noen. Vi har et veldig bra forhold, og jeg vil ikke bryte den tilliten vi har. Jeg prøvde alt, og prate med jenta mi, for å få henne til å fortelle videre alt som kunne skje. At de kunne bli kjørt langt av sted av voksne menn som absolutt ikke er noe hyggelige. Og om skjenking og voldtekt og alt jeg var redd for. Men jentene dro! De ble fulle, påsto de hadde det kjempegøy, og hadde sex for første gang begge to! De hadde fortalt hjemme at de skulle sove hos hverandre, og kom hjem på søndagen som ikke noe hadde skjedd. Uff, jeg får helt vondt i magen bare jeg skriver om det nå.

Dilemmaet mitt nå, er at jeg kjenner moren til den ene jenta ganske godt. Og jeg har lovet å ikke si noe. Og denne mammaen legger så vekt på at de stoler sååå på henne, og er så sikker på at hun aldri ville gjort noe sånt. Jeg har bare lyst til å rope ut: DET ER IKKE SOM DERE TROR!! De har også latt henne være hjemme alene en hel uke mens de var i syden. Det hadde nå aldri jeg ville gjort. Uff, det er ikke lett det her...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187124-jenter-og-internett-bekjentskaper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kvitsymra

Mange mødre kan misunne deg som har så flott kontakt med tenåringsdatteren din. Den tilliten hun viser deg er unik. Mister du den, kan det være hun holder hemlligheter tilbake om seg selv den dagen det skjer noe rundt henne. Det er derfor UTRLOLIG viktig at du er lojal mot datteren din. Denne hendelsen mååå du ikke videreformidle til moren du kjenner.

Eg råder deg heller å ta en kaffe prat med moren, hvor du kommer med utspill at dere mødre ikke bør være naive ang tenåringsbarna. Nå er det sommer og lengre kvelder og netter... Fortell en lignende historie som er svært slik som datteren din fortale, og om moren som trodde det alle beste om engelen sin. Kanskje moren tenker seg litt om? Tenåringer har voksne kropper og et barns hjerne.

Hvis du høre om mer sprell denne jenta gjør, ville eg tatt en alvorlig samtale med denne jenta og vist din bekymring. Dilemmaet er at datteren din kan miste ei eller flere venniner. (noe som ikke er bra)

mvh

Annonse

Kizza1365380506

Dersom det hadde vært venner av min datter hadde jeg fortalt det til foreldrene til de andre jentene.

Jeg har også ett godt forhold til mine barn men en plass går grensen. Jeg skjønner godt at du vil skjerme din datter for det som evt. kunne komme i ettertid, som sikkert hadde komt. Men i enkelte situasjoner må man vise at man er den voksne i situasjonen. Vise ungene at man skal ta ansvar når noen kanskje er i fare.

Sorry, men det er min mening.

Mor til to voksne tenåringer.

Gjest MrPimmel

At de to guttene har gjort noe straffbart er helt sikkert. Så lenge de er over 18, og jentene under 16, så blir nok ikke det noe særlig hyggelig for dem om noen anmelder det. Hadde guttene vært under 18 og ikke noe annet galt ha skjedd, så hadde det nok gått bra. En over 18 må være meget forsiktig med å røre småunger, det kan koste måneder og år bak gitter.

Men en etterforskning og staff blir veldig lite hyggelig for jentene og/eller foreldrene også, det er nesten sikkert, så kanskje det er lurt å la det hele falle?

Og satt vårt forhold på spill? Da hadde hun aldri fortalt meg noe igjen. For meg er denne tilliten GULL verdt!

Men jeg har vært i samme situasjon og har angret etterpå - - jeg tror min datter fortalte meg det hun visste for at jeg skulle gjøre noe....det vet jeg nå - noen år etter.

Gjest no nick today

Fint å høre andres mening. Det er veldig lett å si hva som er riktig og galt i en hypotetisk sak. Men for meg er den veldig virkelig. For jentenes skyld burde jeg selvfølgelig ha sagt ifra! Men for meg er datteren min og vårt forhold viktigst, mye står på spill med en tenåring i huset synes jeg. Hun sier rett ut; mamma du LOVER å ikke si noe ikke sant!!!

Gjest cherise

Fint å høre andres mening. Det er veldig lett å si hva som er riktig og galt i en hypotetisk sak. Men for meg er den veldig virkelig. For jentenes skyld burde jeg selvfølgelig ha sagt ifra! Men for meg er datteren min og vårt forhold viktigst, mye står på spill med en tenåring i huset synes jeg. Hun sier rett ut; mamma du LOVER å ikke si noe ikke sant!!!

Noen ganger må man si til barna at det de har fortalt er så alvorlig at man ikke kan la være å fortelle det videre. Hvordan det skal fortelles videre og til hvem kan jo diskuteres. Barna må også få vite at nå går man videre med det. Men man kan ikke _alltid_ holde et løfte.

Om denne saken er alvorlig nok til at du skal gå videre med den må du selv vurdere. Det finnes det ingen fasit på.

Hvis ditt forhold til din datter er så pass godt som du gir uttrykk for, så burde hun forstå at du vil hennes venninner vel, og at av og til så må voksne ta upopulære avgjørelser og ta ansvar. Jeg ville satt pris på at min venninne hadde sagt til meg hvis hennes datter visste at min datter skulle gjøre noe som kan få svært uheldige konsekvenser, ja, som kan ødelegge resten av livet. Foreldre må ta ansvar. Så mitt råd er snakket med din datter og prøve å få henne til å forstå konsekvensene av hva som kan hende hennes venninner, hvis de da er så gode venninner. Lykke til.

Annonse

Gjest også tenåringsmor

Og satt vårt forhold på spill? Da hadde hun aldri fortalt meg noe igjen. For meg er denne tilliten GULL verdt!

Sitter her og lurer på om ikke du kunne ha fått _datteren_ din til å snakke med venninnene sine? Kanskje hun kunne ha advart dem, som god venninne?

Men jeg tror også det er veldig viktig at du beholder forholdet til din egen datter, først og fremst.

Forslaget om å ta en kopp kaffe med din voksne venninne og ymte frampå, er jo også et alternativ.

Uansett, skjedd er skjedd - det kan du ikke endre på. Men om lærdommen for din datter kunne være at hun i hvert fall protesterer overfor venninnene sine neste gang de tar av, tror jeg _hun_ har vokst på erfaringen, også.

Dernest kan jo kanskje læreren få et hint, under taushetsplikt og uten å vite konkret hvem det dreier seg om, og muligens ta dette opp på generelt grunnlag i klassen, på skolen, også. Ikke minst dette at de faktisk er mindreårige og - om ikke for sin egen del - men av hensyn til guttenes rulleblad - takker nei til sex og alkohol, neste gang? For det er jo ikke til å komme unna, at mange jenter føler at har de sagt a, så må de også si b... Ikke all sex kommer som følge av egen beslutning og lyst!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...