Gå til innhold

Han stjal!

Gjest sint, men rådløs?

Anbefalte innlegg

Gjest sint, men rådløs?
Skrevet

Scenario: Gutt på vei hjem litt for seint en kveld, etter 2 purringer hjemmefra. Ser en ulåst sykkel han stjeler i farta. Blir oppdaget og slenger den fra seg. Når han så vil gå tilbake for å hente den og sette den tilbake, er den forsvunnet.

Skulker skolen neste dag for å lete etter den - men den forblir borte. Snakker med eieren, som selvfølgelig vil ha sykkelen tilbake! Eller verdien av en tilsvarende.

Ellers blir det politianmeldelse og prikk på rullebladet, han er over 15.

Da foreslår gutten at lillebroren kan ta skylda, for han er under 14, og da må vi ikke betale noe!

Jeg blir selvsagt rasende. Politiet foreslår at vi ordner dette på en måte som ikke kommer på rullebladet til gutten. Faren til gutten sier han gir blaffen, slik går det, han må lære!

Greit det, sier jeg, men hvordan!? Er det noen løsning å la det bli anmeldelse, slik at det kommer på rullebladet og i tillegg koster enda mer?

Verken faren eller jeg har råd til dette, det blir snakk om å ta opp et lån for å få betalt.

Hva ville dere ha gjort?

Jeg vurderer å ringe barnevernet i morgen og søke råd der.

Jeg oppfatter ikke gutten min som direkte uærlig eller slem - men han har ideer om hvordan ting og tang henger sammen i samfunnet, som jeg ikke liker. Bare en slik ting som å be lillebror ta skylda!...

Hva ville dere ha gjort i mitt sted?

Videoannonse
Annonse
Kizza1365380506
Skrevet

Dette er trist for deg. Det er vanskelig for andre å sette seg inn i hva du opplever nå. Men jeg hadde latt gutten ta skylden og de konsekvenser det har. La han jobbe for pengene osv. Se på det som en lærepenge for han, en dyr en men tross alt. Det at han vil skylde på broren stikker kanskje ikke så dypt som du tror, men for all del, det er alikevel alvorlig nok.

Nei, la gutten stå for det han har gjort. Forbrytelser står ikke så mange år på rullebladet før det blir slettet.

Lykke til, du trenger det!

Mvh

Gjest gode dyr er råe
Skrevet

Søk råd hos frustrete fruer....

Gjest MrPimmel
Skrevet

Egentlig er straff og erstatning noe som ikke skal blandes.

Det er begått et tyveri, og sykkelen er ikke kommet tilrette. Selv sykkelen kommer til rette, er det likevel et tyveri som politiet har plikt til å reagere på.

At eier bruker trusler om anmeldelse hvis han ikke får erstatning er feil, det er utpressing. Da kan han f eks kreve dobbel pris for ikke å anmelde, noe som mange prøver seg på.

Skrevet

Barnevernet kan vel ikke hjelpe i en sånn sak? Jeg ville tatt opp lån hvis dere absolutt ikke har penger, og krevd at gutten jobber for å tjene inn pengene.

Gjest sint, men rådløs?
Skrevet

Dette er trist for deg. Det er vanskelig for andre å sette seg inn i hva du opplever nå. Men jeg hadde latt gutten ta skylden og de konsekvenser det har. La han jobbe for pengene osv. Se på det som en lærepenge for han, en dyr en men tross alt. Det at han vil skylde på broren stikker kanskje ikke så dypt som du tror, men for all del, det er alikevel alvorlig nok.

Nei, la gutten stå for det han har gjort. Forbrytelser står ikke så mange år på rullebladet før det blir slettet.

Mvh

Men hva skjer om jeg lar henne anmelde det?

Det jeg tenker på, er om jeg skal betale disse 4000 nå og bli ferdig med den siden av dette. Om det blir enda dyrere, hvordan skal vi klare det, tenker jeg vel også...

Om det kommer på rullebladet - vel, kan det gjøre ham mer fandenivoldsk?

Jeg synes dette er svært vanskelig, og skulle gjerne hatt en voksen å snakke med, faren gir meg hele skylda. Jeg er uenig med ham i det...

Og ikke synes jeg det er tida til å diskutere hvem av oss foreldrene som er skyld i det, heller.

Jeg vil så gjerne finne en konstruktiv måte å takle det på - kanskje er anmeldelse det? Men - har jeg, som enslig mor med flere barn å forsørge, råd?

Gjest MrPimmel
Skrevet

Mvh

Jeg trodde det aldri blir slettet?

En bekjent stjal en bil i 1972, og det førte til at han ikke fikk jobb i fjor.

skorpionfisken
Skrevet

Mvh

Forbrytelser blir aldri slettet fra rullebladet.

Men alt som er over 10 år blir ikke med på en forenklet politiattest.

Enkelte instanser forlanger en utvidet politiattest (for eksempel ved adopsjon, og om man skal jobbe med barn) og der framkommer ALT!

Gjest sint, men rådløs?
Skrevet

Egentlig er straff og erstatning noe som ikke skal blandes.

Det er begått et tyveri, og sykkelen er ikke kommet tilrette. Selv sykkelen kommer til rette, er det likevel et tyveri som politiet har plikt til å reagere på.

At eier bruker trusler om anmeldelse hvis han ikke får erstatning er feil, det er utpressing. Da kan han f eks kreve dobbel pris for ikke å anmelde, noe som mange prøver seg på.

Neida, her er det de voksne som forsøker å være reale og ordne det hele i minnelighet.

Og det er jeg som er redd for at kanskje nettopp det blir å la guttungen slippe for lett unna. For målet med å være real, må jo være å gi ham en sjanse. Men om han ikke tar den, bare fortsetter i samme spor i stedet for å forstå hvor heldig han er, ja, da er det jo best å bare la politiet overta.

Skjønner? Så jeg trenger rett og slett tips om hvordan dette kan snus til noe konstruktivt, noe gutten kan bli mann av, om du vil.

Gjest sint, men rådløs?
Skrevet

Barnevernet kan vel ikke hjelpe i en sånn sak? Jeg ville tatt opp lån hvis dere absolutt ikke har penger, og krevd at gutten jobber for å tjene inn pengene.

Ja, det er det jeg også vurderer. Mitt problem er at jeg ikke har noen å snakke med om saken. Derfor er jeg her.

Hver gang en av ungene gjør noe som jeg får melding om blir jeg litt utav meg, fordi jeg er alene om ansvaret for dem, antar jeg.

Far har trukket seg ut, eller bare kritiserer meg. Ikke noe konstruktivt fra den kanten - eller kanskje, i dette tilfellet, julig og å la ham komme i politiets bøker er nettopp det mest konstruktive? Skjønner du mitt dilemma?

Skrevet

Føler med deg.

La han selv betale for sykkelen.

La ham eventuelt selv gå til sosialkontoret og be om et lån så han kan gjøre opp for seg. Og la han betale det tilbake helt selv. Om han ikke har penger eller sommerjobb får han plukke jordbær i sommer. Må han avlyse en planlagt ferie, får han heller gjøre det.

Plett på rullebladet kan få store konsekvenser. Jeg ville gjort alt for å unngå det. Det er også noe som han kanskje ikke tenker så mye på nå. Jeg synes saken er for liten, og gutten for ung, til at det skal følge ham resten av livet. Virker som en ren impulshandling.

Å måtte slite og svette for å ordne opp i det selv lærer han mye av. Sannsynligvis nok til at han ikke gjør noe slikt flere ganger.

Hva dere enn gjør så ikke redd ham ut av dette, ved å ordne opp for ham. Men slå ikke hånden av ham heller. Støtt ham, men ikke bær ham. Vis at dere tror at han klarer å rydde opp i dette.

Synes din umiddelbare reaksjon virker fornuftig. Du virker ikke fullstendig rådløs på meg.

Håper dere finner en god løsning.

mvh

Skrevet

Ja, det er det jeg også vurderer. Mitt problem er at jeg ikke har noen å snakke med om saken. Derfor er jeg her.

Hver gang en av ungene gjør noe som jeg får melding om blir jeg litt utav meg, fordi jeg er alene om ansvaret for dem, antar jeg.

Far har trukket seg ut, eller bare kritiserer meg. Ikke noe konstruktivt fra den kanten - eller kanskje, i dette tilfellet, julig og å la ham komme i politiets bøker er nettopp det mest konstruktive? Skjønner du mitt dilemma?

Barnevernet er et sted å henvende seg.

Plett på rullebladet svir ikke nå, men om noen år når han forlengst har forstått sin dumhet.

Å måtte bla opp pengene selv, ved å ta opp lån, jobbe, selge eiendeler, eller droppe f.eks. planlagte ferier er logsik og føles med en gang.

Å selv gå på f.eks. sosialkontoret for å be om lån vil bli en uforglemmelig opplevelse.

mvh

Skrevet

Men hva skjer om jeg lar henne anmelde det?

Det jeg tenker på, er om jeg skal betale disse 4000 nå og bli ferdig med den siden av dette. Om det blir enda dyrere, hvordan skal vi klare det, tenker jeg vel også...

Om det kommer på rullebladet - vel, kan det gjøre ham mer fandenivoldsk?

Jeg synes dette er svært vanskelig, og skulle gjerne hatt en voksen å snakke med, faren gir meg hele skylda. Jeg er uenig med ham i det...

Og ikke synes jeg det er tida til å diskutere hvem av oss foreldrene som er skyld i det, heller.

Jeg vil så gjerne finne en konstruktiv måte å takle det på - kanskje er anmeldelse det? Men - har jeg, som enslig mor med flere barn å forsørge, råd?

Hvis det er en voksen dame som vil ordne dette i minnelighet kan han kanskje også be henne om en avbetalingsordning (evt. med renter).

Om han hver måned det kommende året må gå bort til henne å personlig betale en fast sum av egne penger, vil han lære noe. Det forutsetter at dere er knallharde på at det gjennomføres.

Kanskje bedre at han låner fra sosialen.

Men IKKE la han låne fra deg.

mvh

Gjest sint, men rådløs?
Skrevet

Hvis det er en voksen dame som vil ordne dette i minnelighet kan han kanskje også be henne om en avbetalingsordning (evt. med renter).

Om han hver måned det kommende året må gå bort til henne å personlig betale en fast sum av egne penger, vil han lære noe. Det forutsetter at dere er knallharde på at det gjennomføres.

Kanskje bedre at han låner fra sosialen.

Men IKKE la han låne fra deg.

mvh

Tusen takk for gode råd! Jeg tenkte jeg skulle be banken om et lån til skattepengene mine kommer - og forsvinner rett ut igjen - men kanskje er sosialen et smartere sted å gå for slikt. Jeg skal ringe dem og høre om de kan gå med på dette.

Har vel valgt å i alle fall unngå plett på rullebladet hans. Kanskje han ønsker være utvekslingsstudent om etpar år - da vil det slå tilbake, det han gjorde i går.

God sommer til dere alle!

Gjest sint, men rådløs?
Skrevet

Barnevernet er et sted å henvende seg.

Plett på rullebladet svir ikke nå, men om noen år når han forlengst har forstått sin dumhet.

Å måtte bla opp pengene selv, ved å ta opp lån, jobbe, selge eiendeler, eller droppe f.eks. planlagte ferier er logsik og føles med en gang.

Å selv gå på f.eks. sosialkontoret for å be om lån vil bli en uforglemmelig opplevelse.

mvh

Bare en kommentar til dette med sosialkontor...forsøkte ringe dit - første forsøk - en telefonsvarer, andre forsøk en sentralborddame av den belærende sorten, som helst ikke vil sette meg til noen i det hele tatt, har jeg forsøkt banken?, tredje forsøk, vakta, som satt i et møte, kunne jeg ringe seinere.

Ta med sønnen min bort dit? Han kommer bare til å oppleve mor rasende og få enda mer vann på mølla om urettferdighet og at her i verden er vi alene så her er det bare å sørge for seg selv, selv om det er på bekostning av andre. Det er jo det han forsøker - sno seg unna, klare seg selv. Mens jeg helst vil lære ham noe om ansvar for seg selv og dem rundt seg. Og hvor er det blitt av kunnskap om rett og galt?

Vet du hva, når man hadde trengt rask reaksjon og smarte løsninger slår byråkratiet til som aldri før! Særlig på sosialkontoret!

Og - her har jeg en gutt som identifiserer seg litt utenfor samfunnet - jeg sitter her og tror nok at banken er et smartere sted å henvende seg?

Jeg har sett Supernanny på tv - det tenåringer hadde behøvd nå i vår tid, er et kontor som sender ut Superpappaer! Vi er såpass mange enslige mødre her i verden som hadde trengt at et skikkelig mannfolk kunne komme innom heimen og slå litt i bordet og støtte mor. Det hadde vært supert! En skikkelig rollemodellmann, som er tøff og klar på rett og galt og som viser respekt for barnas mor, det tror jeg hadde vært av uvurderlig nytte!

Kanskje noen kan begynne med noe slikt? Gjerne i beste sendetid på tv - så vi andre kunne lære litt, også!

Jaja - jeg får ringe banken, da - men først vente til posten har kommet - det kan jo tenkes skattepengene kommer snart!? Forsøkte ringe likningskontoret mitt om den saken - men der er alle likningskontorene faktisk stengt i dag! Også på telefon, pga. "internt arrangement"! Slå den! Kanskje de sitter på danskebåten og koser seg!? Det er dem vel unt, men akkurat i dag, da! Når jeg ringer til dem og all ting!

Gjest MrPimmel
Skrevet

Neida, her er det de voksne som forsøker å være reale og ordne det hele i minnelighet.

Og det er jeg som er redd for at kanskje nettopp det blir å la guttungen slippe for lett unna. For målet med å være real, må jo være å gi ham en sjanse. Men om han ikke tar den, bare fortsetter i samme spor i stedet for å forstå hvor heldig han er, ja, da er det jo best å bare la politiet overta.

Skjønner? Så jeg trenger rett og slett tips om hvordan dette kan snus til noe konstruktivt, noe gutten kan bli mann av, om du vil.

Ingen kan vel gi deg en komplett løsning med så mange parametre (hvis) inne i bildet, men det blir å samle tips og småtips.

Å få noe på rullebladet er ofte krisemaksimert, antagelig for å skremme så mange som mulig. For vanlige folk er det ikke problem. Ytterst få jobber krever vandelsattest og enda færre aktører får konsesjon til å innhente det fra politiet, veldig ofte sier politiet nei til arbeidsgivere. Noen utro tjenere i politiet (gud forby) hjelper visse grupper med å sniklese strafferegisteret, men det er ytterst få som tør. Jeg tror både etterforskningsregistre og strafferegistre har protokollsystemer som registerer hvem som leser hva. Alle har heller ikke tilgang lenger, så at et vanlig menneske er oppført betyr svært lite.

Vaktselskapene har litt spesielle rutiner, hvor poltitet skal registere alle som jobber, samme med organiserte dørvakter. Der blir det nå vanskelig med gamle dommer.

Skrevet

Bare en kommentar til dette med sosialkontor...forsøkte ringe dit - første forsøk - en telefonsvarer, andre forsøk en sentralborddame av den belærende sorten, som helst ikke vil sette meg til noen i det hele tatt, har jeg forsøkt banken?, tredje forsøk, vakta, som satt i et møte, kunne jeg ringe seinere.

Ta med sønnen min bort dit? Han kommer bare til å oppleve mor rasende og få enda mer vann på mølla om urettferdighet og at her i verden er vi alene så her er det bare å sørge for seg selv, selv om det er på bekostning av andre. Det er jo det han forsøker - sno seg unna, klare seg selv. Mens jeg helst vil lære ham noe om ansvar for seg selv og dem rundt seg. Og hvor er det blitt av kunnskap om rett og galt?

Vet du hva, når man hadde trengt rask reaksjon og smarte løsninger slår byråkratiet til som aldri før! Særlig på sosialkontoret!

Og - her har jeg en gutt som identifiserer seg litt utenfor samfunnet - jeg sitter her og tror nok at banken er et smartere sted å henvende seg?

Jeg har sett Supernanny på tv - det tenåringer hadde behøvd nå i vår tid, er et kontor som sender ut Superpappaer! Vi er såpass mange enslige mødre her i verden som hadde trengt at et skikkelig mannfolk kunne komme innom heimen og slå litt i bordet og støtte mor. Det hadde vært supert! En skikkelig rollemodellmann, som er tøff og klar på rett og galt og som viser respekt for barnas mor, det tror jeg hadde vært av uvurderlig nytte!

Kanskje noen kan begynne med noe slikt? Gjerne i beste sendetid på tv - så vi andre kunne lære litt, også!

Jaja - jeg får ringe banken, da - men først vente til posten har kommet - det kan jo tenkes skattepengene kommer snart!? Forsøkte ringe likningskontoret mitt om den saken - men der er alle likningskontorene faktisk stengt i dag! Også på telefon, pga. "internt arrangement"! Slå den! Kanskje de sitter på danskebåten og koser seg!? Det er dem vel unt, men akkurat i dag, da! Når jeg ringer til dem og all ting!

Trygdekontoret og sosialkontoret er ikke gode å ha med å gjøre. Man kan gå av hengslene av mindre. Få ting får meg til å gå så av hengslene som en telefon til Trygdekontoret. Iblant synes jeg det er fullstendig borkastet å sløse bort så mye plass på hodene til enkelte av de som jobber der. De blir jo i alle fall ikke brukt.

Hva med å ringe banken å forsøke å få til en avtale der.

Poenget er at gutten din selv bør låne pengene og betale dem tilbake. Hvis du kjøper ham ut lærer han at dette kan han komme unna med. Å skylde mamma penger blir for lettvindt.

Du kan gjerne gjøre en forhåndsavtale med banken, eller de han låner av. Men la han gå der selv, snakke for seg, måtte høre på hva de har å si, ta ansvar.

Kan godt hende at barnevernet har noe konstruktivt å komme med.

Finnes det en grepa politibetjent som kan vise gutten din respekt og samtidig snakke litt fornuft inn i knotten hans.

En ting til vil jeg anbefale på det varmeste. Allier deg med evt. en grepa politimann og hun han har stjålet fra. Sett som vilkår for å unngå anmeldelse at ham må gå som tilhører i tre rettsaker som dreier seg om tyveri i løpet av f.eks. 2 mndr.

Etterpå må han avgi en vettug muntlig eller skriftlig rapport fra rettsmøtet. Gå evt. sammen med ham og ta med lillebroren.

Da jeg gikk på videregående dro norsklæreren hele klassen med på en rettsak. Gjett om det gjorde inntrykk! En rettsak er noe ingen ønsker å oppleve. For de fleste var det å bli stilt for retten så avskrekkende, at man ikke trengte å nevne noe som helst om fengsel eller rulleblad.

Støtter deg fullt ut på å bevare rullebladet plettfritt. Men sørg for at han må svette! Du må IKKE kjøpe ham ut. Om så du har laget avtalene for ham på forhånd: Ikke la han vite det. Få folk med på et skuespill der han selv må ordne opp.

mvh

Skrevet

Ingen kan vel gi deg en komplett løsning med så mange parametre (hvis) inne i bildet, men det blir å samle tips og småtips.

Å få noe på rullebladet er ofte krisemaksimert, antagelig for å skremme så mange som mulig. For vanlige folk er det ikke problem. Ytterst få jobber krever vandelsattest og enda færre aktører får konsesjon til å innhente det fra politiet, veldig ofte sier politiet nei til arbeidsgivere. Noen utro tjenere i politiet (gud forby) hjelper visse grupper med å sniklese strafferegisteret, men det er ytterst få som tør. Jeg tror både etterforskningsregistre og strafferegistre har protokollsystemer som registerer hvem som leser hva. Alle har heller ikke tilgang lenger, så at et vanlig menneske er oppført betyr svært lite.

Vaktselskapene har litt spesielle rutiner, hvor poltitet skal registere alle som jobber, samme med organiserte dørvakter. Der blir det nå vanskelig med gamle dommer.

Plett på rullebladet er svært alvorlig.

Det vil hindre deg i å få en del jobber.

Du vil bli nektet visum til mange land, f.eks. USA.

Du kan få problemer med å bli godkjent som adoptivforelder.

Plett på rullebladet skaper permanente begrensninger.

20 år etterpå kan du igjen måtte stå til regnskap for noen timers tankeløshet da du var tenåring.

mvh

Gjest MrPimmel
Skrevet

20 år etterpå kan du igjen måtte stå til regnskap for noen timers tankeløshet da du var tenåring.

mvh

Og til slutt kommer trollet og tar deg :-)

Det er helt i orden, men i praksis er det ikke sikkert det stemmer. Jeg vet om tre tilfeller med kriminelt rulleblad som har fått reise til USA, og vet bare om noen få som er intressert i å dra dit osv osv. Ikke alle aktører bryr seg om at du kanskje var med på et sykkeltyveri for 10 år siden når du er 25.

Men slik skal man ikke nevne, fordi de unge skal skremmes så mye som mulig, og det er helt greit. En annen ting er hvis vi voksne overdriver og det blir oppdaget, da mister vi tillit. F eks så finner de ut at troll ikke finnes, og at vi har lurt dem. Men vi blir vel tilgitt, hensikten helliger midlene.

Gjest MrPimmel
Skrevet

mvh

Jeg har hatt jobber med opptil flere årslønner i kontanter pr dag, med og uten uniform. Ingen har sjekka -noe som helst-. Det vet jeg fordi jeg må selv be om og hente attest, og aldri har det vært nevnt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...