Speak Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Bare en liten kommentar: Å gå i banken kommer nok i hvertfall til å bli dyrt. Mener laveste gebyret de tar er 800,-. Har ikke gutten noen sparepenger da? (Konfirmasjonspenger e.l.) Det er i hvertfall disse pengene som burde ryke først. Har du ellers så dårlig råd at du ikke har mulighet til å betale 4000,- burde jo også sosialkontoret kunne bidre. MEN la han gå og snakke med dem (du kan bli med, men hold det i bakgrunn). Da burde jo i hvertfall gutten merke at det er tøft å ta tak i slikt. Så i dette tilfellet: Straff skal han ha, men med måte. Det er ikke superalvorlig det han har gjort. Men dersom straffes er passe kan det fungere prevantivt, og det er vel det du er ute etter vil jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187333-han-stjal/page/2/#findComment-1286764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turbodrive Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Gjør for all del det du kan for å unngå politianmeldelse. Kommer noe inn der vil det komme på en uttømmende politiattest resten av livet, selv hvis anmeldelsen blir trukket tilbake.. Det er for å si det enkelt noe skikkelig dritt å ha! Ikke verdt å risikere trøbbel resten av livet på grunn av en slik bagatell. Ville evt. dekket det av egen lomme bare for å unngå at han blir politianmeldt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187333-han-stjal/page/2/#findComment-1287006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Og til slutt kommer trollet og tar deg :-) Det er helt i orden, men i praksis er det ikke sikkert det stemmer. Jeg vet om tre tilfeller med kriminelt rulleblad som har fått reise til USA, og vet bare om noen få som er intressert i å dra dit osv osv. Ikke alle aktører bryr seg om at du kanskje var med på et sykkeltyveri for 10 år siden når du er 25. Men slik skal man ikke nevne, fordi de unge skal skremmes så mye som mulig, og det er helt greit. En annen ting er hvis vi voksne overdriver og det blir oppdaget, da mister vi tillit. F eks så finner de ut at troll ikke finnes, og at vi har lurt dem. Men vi blir vel tilgitt, hensikten helliger midlene. Jeg har ennå ikke truffet noen med plett på rullebladet som ikke har et eller annet problem med det. Vet om mange som er nektet visum til et land de har ønsket å reise til. Enkelte yrker blir utelukket. Det jeg tror er mest slitsomt for mange er at de hele tiden må ha i bakhodet at det kansje ikke går pga rullebladet. Det er mye som kan bli mer komplisert med et rufsete rulleblad. Den dagen du virkelig ønsker å gjøre noe, og rullebladet sperrer veien, betaler du en skyhøy pris. Alt etter hva man ønsker vil det skape problemer i ulik grad. Men du har mistet råderetten over en større eller mindre del av livet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187333-han-stjal/page/2/#findComment-1287043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrPimmel Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg har ennå ikke truffet noen med plett på rullebladet som ikke har et eller annet problem med det. Vet om mange som er nektet visum til et land de har ønsket å reise til. Enkelte yrker blir utelukket. Det jeg tror er mest slitsomt for mange er at de hele tiden må ha i bakhodet at det kansje ikke går pga rullebladet. Det er mye som kan bli mer komplisert med et rufsete rulleblad. Den dagen du virkelig ønsker å gjøre noe, og rullebladet sperrer veien, betaler du en skyhøy pris. Alt etter hva man ønsker vil det skape problemer i ulik grad. Men du har mistet råderetten over en større eller mindre del av livet. mvh Det er ulemper, men de er overkommelige for mange. Mange vil f eks sitte i fengsel i stedet for å betale bøter. De har ikke penger. For en eldre uføretrygdet er det ikke problem. Underlig at noen forbrytere fensgsles, noen kan forbryte seg et utall ganger uten å bli tatt, mange gjør forbrytelser hver dag hele livet uten å bli tatt. Jeg f eks kjører for fort minst en gang i uka, og burde hatt 6500 i bot. Jeg vet ikke hvor mange dager det er i fengsel. Jeg bare gjør som 50% av alle andre bilførere; litt uoppmerksom til tider. Noen har fått 5000 kr i bot for ran, andre får 2000 kr for å rappe en pastilleske til 5 kr. Noen har fått 5000 kr i bot for sykkeltyveri, eieren av sykkelen fikk ikkeno. Osv osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187333-han-stjal/page/2/#findComment-1287052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Men hva skjer om jeg lar henne anmelde det? Det jeg tenker på, er om jeg skal betale disse 4000 nå og bli ferdig med den siden av dette. Om det blir enda dyrere, hvordan skal vi klare det, tenker jeg vel også... Om det kommer på rullebladet - vel, kan det gjøre ham mer fandenivoldsk? Jeg synes dette er svært vanskelig, og skulle gjerne hatt en voksen å snakke med, faren gir meg hele skylda. Jeg er uenig med ham i det... Og ikke synes jeg det er tida til å diskutere hvem av oss foreldrene som er skyld i det, heller. Jeg vil så gjerne finne en konstruktiv måte å takle det på - kanskje er anmeldelse det? Men - har jeg, som enslig mor med flere barn å forsørge, råd? Å legge skylden på den ene eller den andre er selvfølgelig helt feil. Antagelig er det en kombinasjon av forskjellige faktorer. Men at han skal stå for det han har gjort er jeg ikke i tvil om, hadde det vært en av mine unger. Men den økonomiske belastningen skjønner jeg du har problemer med. Det blir jo en vurderingssak dette da. Det er jo snakk om mye penger. Kanskje du kan klare å få dem til å la være å anmelde saken. Jeg går ut fra at det er egenandelen du skal betale. Jeg har en bekjent som er i mye samme situasjon som deg. Hun er alene med tre barn, alle voksne nå. Sønnen hennes var med på å knuse alle rutene i nærskolen, samt at han og kameraten hadde drukket litt. Han var 16 år. Hun lot ham ta det som kom, anmeldelse og straff. Han ble nødt for å betale selv med at han gikk med aviser hver måned til beløpet var betalt. Jeg har ingen konkrete råd og gi deg. Slike ting er veldig komplekse og veldig forskjellige alt etter hvem det rammer. Jeg håper virkelig at dere finner en god løsning. Jeg føler virkelig med deg. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187333-han-stjal/page/2/#findComment-1287098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg trodde det aldri blir slettet? En bekjent stjal en bil i 1972, og det førte til at han ikke fikk jobb i fjor. Jeg trodde også det. Men ifølge en jeg kjenner som ble tatt i å kjøre for fort så ble et slettet etter en viss tid. Men for all del, han kan ta feil evt. slått en plate i meg, selvfølgelig. I så fall ligger han gansek svett an ) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187333-han-stjal/page/2/#findComment-1287103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Forbrytelser blir aldri slettet fra rullebladet. Men alt som er over 10 år blir ikke med på en forenklet politiattest. Enkelte instanser forlanger en utvidet politiattest (for eksempel ved adopsjon, og om man skal jobbe med barn) og der framkommer ALT! Ok, du vet det sikkert bedre enn meg, og jeg vet en som skal få høre hva jeg synes om en del ting. Men vær du sikker han har lært en lekse om det var dyrt. Jeg skal høre med min venninne, hun har vært igjennom noe liknende. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187333-han-stjal/page/2/#findComment-1287107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørkenvandreren Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Vanskelig sak... Jeg har store problemer med å skjerme en 15-åring fra konsekvensene av en slik handling, han bør være stor nok til å ta dem (dvs erstatte sykkelen på en eller annen måte). Samtidig er det svært uheldig hvis han er umoden/dum og ikke tar ansvar, med det resultat at han får det på rullebladet. Det kan ødelegge for "ting" han ikke har oversikt over. Hva med å ringe konfliktrådet i kommunen dere bor? (Alle kommuner skal ha et slikt). De kan megle i slike mindre lovbrudd/forseelser, og den avgjørelse partene kommer frem til kommer ikke på rullebladet, hvis løsningen etterleves av partene. Hvis sønnen din ikke har penger å erstatte sykkelen med, kanskje han kan gjøre en form for samfunnstjeneste for eieren av sykkelen, som han kan akseptere, osv? Som sagt - ring konfliktrådet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187333-han-stjal/page/2/#findComment-1287916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sint, men rådløs? Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Vanskelig sak... Jeg har store problemer med å skjerme en 15-åring fra konsekvensene av en slik handling, han bør være stor nok til å ta dem (dvs erstatte sykkelen på en eller annen måte). Samtidig er det svært uheldig hvis han er umoden/dum og ikke tar ansvar, med det resultat at han får det på rullebladet. Det kan ødelegge for "ting" han ikke har oversikt over. Hva med å ringe konfliktrådet i kommunen dere bor? (Alle kommuner skal ha et slikt). De kan megle i slike mindre lovbrudd/forseelser, og den avgjørelse partene kommer frem til kommer ikke på rullebladet, hvis løsningen etterleves av partene. Hvis sønnen din ikke har penger å erstatte sykkelen med, kanskje han kan gjøre en form for samfunnstjeneste for eieren av sykkelen, som han kan akseptere, osv? Som sagt - ring konfliktrådet. Det er ingen vits i å ringe konfliktrådet - der sitter vi bare og snakker sammen om det vi allerede vet - at det var galt gjort, dumt gjort og at damen må få erstatning. Det har vi gjort på egenhånd allerede, også med hun som mistet sykkelen. Det jeg er redd for kan komme ut av et møte i konfliktrådet, er at han kanskje kan få medhold i at beløpet vi betaler er for høyt? Og slikt medhold tror jeg ikke skal få på det nåværende tidspunkt. Jeg vil ikke han skal få noe forhandlingsmonn her. Han er tale- og forhandlingsdyktig, jeg vil ikke at han skal få vri seg unna konsekvenser som svir skikkelig. Resultatet av en slik samtale blir jo uansett at sykkelen må erstattes. Det eneste det fører til, er at saken treneres for henne som har mistet sin sykkel, og med den korte sykkelsesongen vi har her i landet, synes jeg ikke det er fair overfor eieren av sykkelen, rett og slett. Som bruker sykkel til og fra jobb. Så jeg har tatt opp lån for å betale, vi har vært der og bedt om unnskyldning og betalt. Men - etter den søte kløe, kommer den sure svie - sommeren for oss andre går jo nå rett i dass, for å si det som det er...for ikke å snakke om min egen sårt tiltrengte kiropraktorbehandling... Nei, han skal få betale for seg og gjøre opp for seg - overfor resten av familien, også. Men fortsettelse følger - ... se nytt innlegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187333-han-stjal/page/2/#findComment-1291291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caines Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Tusen takk for gode råd! Jeg tenkte jeg skulle be banken om et lån til skattepengene mine kommer - og forsvinner rett ut igjen - men kanskje er sosialen et smartere sted å gå for slikt. Jeg skal ringe dem og høre om de kan gå med på dette. Har vel valgt å i alle fall unngå plett på rullebladet hans. Kanskje han ønsker være utvekslingsstudent om etpar år - da vil det slå tilbake, det han gjorde i går. God sommer til dere alle! Legger merke til at ingen har nevnt dette. Sett deg ned med ham og ta en samtale og forklar ham at det han har gjort er galt.Samfunnet tillater ham ikke å foreta slike handlinger og at myndighetene svarer med bøter event. fengsel. Om ting kommer på rulleblad eller ikke / event når de fjernes skal ikke jeg spekulere i. Forklar ham at han ikke kan gjøre slikt mer fordi han vil få problemer av det senere. Jeg ville hjulpet ham med å betalt deler eller hele beløpet. Det er tross alt din sønn. Kombinasjon av konstruktiv samtale og at han betaler litt for seg vil være en effektiv måte å sette en stopper for flere slike hendelser. Du forklarer ham at neste gang stiller ikke du opp og hjelper ham. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187333-han-stjal/page/2/#findComment-1346257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.