Gjest Ærlighet varer lengst - eller? Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Heisann. For litt siden spurte jeg dere om råd hvorvidt jeg burde skrive noe om adopsjonen i min søknad på ny jobb, og fikk da råd om å la vær - siden det er så langt frem i tid. Jeg gjorde en test. ) Sendte en søknad UTEN info om adopsjonen og en MED.... Jeg fikk begge jobbene!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187357-har-f%C3%A5tt-ny-jobb-testet-s%C3%B8knad-mu-info-om-adopsjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lanka Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Fikk så lyst til å svare på dette innlegget! Du sier du testet begge deler, men egentlig så blir den testen feil, ikke sant? For du testet jo ikke begge deler på samme arbeidsgiver!? Selvsagt er det noen arbeidsgivere som gjør det som er riktig i en slik situasjon, men det er også mange som ikke gjør det. Spør meg som er kvinnelig sivilingeniør i et mannsdominert yrke, og stod plutselig uten jobb da jeg var rundt 30... Jeg er en ærlig person som hater å skjule noe, men den ene gangen jeg endelig ble kalt inn til intervju hørte jeg på alle som sa at jeg ikke måtte nevne noe. Og jeg fikk jobben. Mine instinkter sier at jeg ikke hadde vært like heldig dersom jeg hadde sagt noe. Det viste seg å stemme da vi fikk tildeling mye før vi ventet, men det er sant det uttrykket som sier at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187357-har-f%C3%A5tt-ny-jobb-testet-s%C3%B8knad-mu-info-om-adopsjon/#findComment-1286279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lanka Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Glemte å si: GRATULERER med to jobber! Hvilken tar du da? Den som vet om adopsjonen, eller den andre? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187357-har-f%C3%A5tt-ny-jobb-testet-s%C3%B8knad-mu-info-om-adopsjon/#findComment-1286420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ærlighet varer lengst - eller? Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Fikk så lyst til å svare på dette innlegget! Du sier du testet begge deler, men egentlig så blir den testen feil, ikke sant? For du testet jo ikke begge deler på samme arbeidsgiver!? Selvsagt er det noen arbeidsgivere som gjør det som er riktig i en slik situasjon, men det er også mange som ikke gjør det. Spør meg som er kvinnelig sivilingeniør i et mannsdominert yrke, og stod plutselig uten jobb da jeg var rundt 30... Jeg er en ærlig person som hater å skjule noe, men den ene gangen jeg endelig ble kalt inn til intervju hørte jeg på alle som sa at jeg ikke måtte nevne noe. Og jeg fikk jobben. Mine instinkter sier at jeg ikke hadde vært like heldig dersom jeg hadde sagt noe. Det viste seg å stemme da vi fikk tildeling mye før vi ventet, men det er sant det uttrykket som sier at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse!! Joda - du har nok veldig rett. Alt avhenger av type jobb. Jeg søkte et kvinnedominert yrke, men nøyaktig samme stilling. Og ja - to forskjellig arbeidsgivere. En privat og en kommunal. Jeg tar naturligvis jobben der jeg informerte i søknaden om adopsjon. ) Det er ikke bare negativt å oppgi at man skal adoptere x-antall mnd frem i tid. Det er meg fortalt at det er en økende tendens til kvinner som er gravide når de begynner i ny jobb - og det er sjelden gøy for en arbeidsgiver å oppdage at den nyansatte forsvinner ut i permisjon 5 mnd etter oppstart - vil jeg tro. Dessuten er sjansen for sykmelding i "svangerskap" vesentlig lavere for oss som skal adoptere - naturlig nok. OG de får et tidsperspektiv å forholde seg til, selv om vi ikke kan si på dagen/uken når det skjer. Dette er forøvrig en småartig diskusjon - men det finnes vel neppe noen fasit. Derfor gøy å høre andres erfaringer, så takk for det. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187357-har-f%C3%A5tt-ny-jobb-testet-s%C3%B8knad-mu-info-om-adopsjon/#findComment-1286464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Themar Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Joda - du har nok veldig rett. Alt avhenger av type jobb. Jeg søkte et kvinnedominert yrke, men nøyaktig samme stilling. Og ja - to forskjellig arbeidsgivere. En privat og en kommunal. Jeg tar naturligvis jobben der jeg informerte i søknaden om adopsjon. ) Det er ikke bare negativt å oppgi at man skal adoptere x-antall mnd frem i tid. Det er meg fortalt at det er en økende tendens til kvinner som er gravide når de begynner i ny jobb - og det er sjelden gøy for en arbeidsgiver å oppdage at den nyansatte forsvinner ut i permisjon 5 mnd etter oppstart - vil jeg tro. Dessuten er sjansen for sykmelding i "svangerskap" vesentlig lavere for oss som skal adoptere - naturlig nok. OG de får et tidsperspektiv å forholde seg til, selv om vi ikke kan si på dagen/uken når det skjer. Dette er forøvrig en småartig diskusjon - men det finnes vel neppe noen fasit. Derfor gøy å høre andres erfaringer, så takk for det. ) Glemte å notere at jeg er 34 år og uten barn. De fleste arb.givere vil vel lure på hvorfor, og tenke sitt ift en evt graviditet, tror du ikke? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187357-har-f%C3%A5tt-ny-jobb-testet-s%C3%B8knad-mu-info-om-adopsjon/#findComment-1286477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kribot Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Joda - du har nok veldig rett. Alt avhenger av type jobb. Jeg søkte et kvinnedominert yrke, men nøyaktig samme stilling. Og ja - to forskjellig arbeidsgivere. En privat og en kommunal. Jeg tar naturligvis jobben der jeg informerte i søknaden om adopsjon. ) Det er ikke bare negativt å oppgi at man skal adoptere x-antall mnd frem i tid. Det er meg fortalt at det er en økende tendens til kvinner som er gravide når de begynner i ny jobb - og det er sjelden gøy for en arbeidsgiver å oppdage at den nyansatte forsvinner ut i permisjon 5 mnd etter oppstart - vil jeg tro. Dessuten er sjansen for sykmelding i "svangerskap" vesentlig lavere for oss som skal adoptere - naturlig nok. OG de får et tidsperspektiv å forholde seg til, selv om vi ikke kan si på dagen/uken når det skjer. Dette er forøvrig en småartig diskusjon - men det finnes vel neppe noen fasit. Derfor gøy å høre andres erfaringer, så takk for det. ) Jeg har en litt pussig erfaring her. I venteprosessen gjør man mye rart av ren desperasjon og jeg valgte av alle ting å søke en jobb som var veldig interessant, men som jeg vel ikke egnet med å få. Søkte for "gøy", mens jeg kjedet meg litt i jobben jeg hadde, sikkert mest fordi ventet på reisebeskjed. Jeg kom til første intervju og lot være å si noe om den forestående adopsjonen. Tenkte at det var kjekt å komme i betraktning, men at jeg nok ikke gikk videre til andre runde. Så kom andre runde og jeg ble nok en gang innkalt til intervju og fikk store kvaler med at jeg ikke hadde sagt noe tidligere og funderte veldig på hva jeg skulle si. I løpet av intervjuet skjønte jeg at de hadde til hensikt å tilby meg jobben og jeg måtte jo si noe. Jeg innledet med å si: "hmm - det er en ting jeg burde ha tatt opp tidligere og jeg håper dere bærer over med at jeg ikke tar det opp før nå. Om en uke reiser vi til Korea for å hente hjem vår datter". Det ble helt stille i rommet og jeg så at rullegardinen gikk ned hos et par av intervjuerne. Men jeg fortsatte: "imidlertd må jeg minne om at jeg er fleksibel mht. starttidspunkt, men ikke før om 5 mndr., og gjerne i kombinasjon med tidskonto. Husk også på at dette er mitt tredje og siste barn, jeg er 34 år og har minst 30 yrkesaktive år foran meg." Rullegardina gikk opp og jeg fikk gehør for tankene mine. Jeg fikk jobben to dager før vi reiste til Korea og jeg tiltrådte i redusert stilling 5 måneder senere. Det kanskje vittigste med hele historien var at dette var en lederstilling i en konservativ og mannsdominert shippingnæring, men altså lydhør for argumenter;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187357-har-f%C3%A5tt-ny-jobb-testet-s%C3%B8knad-mu-info-om-adopsjon/#findComment-1286660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Themar Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg har en litt pussig erfaring her. I venteprosessen gjør man mye rart av ren desperasjon og jeg valgte av alle ting å søke en jobb som var veldig interessant, men som jeg vel ikke egnet med å få. Søkte for "gøy", mens jeg kjedet meg litt i jobben jeg hadde, sikkert mest fordi ventet på reisebeskjed. Jeg kom til første intervju og lot være å si noe om den forestående adopsjonen. Tenkte at det var kjekt å komme i betraktning, men at jeg nok ikke gikk videre til andre runde. Så kom andre runde og jeg ble nok en gang innkalt til intervju og fikk store kvaler med at jeg ikke hadde sagt noe tidligere og funderte veldig på hva jeg skulle si. I løpet av intervjuet skjønte jeg at de hadde til hensikt å tilby meg jobben og jeg måtte jo si noe. Jeg innledet med å si: "hmm - det er en ting jeg burde ha tatt opp tidligere og jeg håper dere bærer over med at jeg ikke tar det opp før nå. Om en uke reiser vi til Korea for å hente hjem vår datter". Det ble helt stille i rommet og jeg så at rullegardinen gikk ned hos et par av intervjuerne. Men jeg fortsatte: "imidlertd må jeg minne om at jeg er fleksibel mht. starttidspunkt, men ikke før om 5 mndr., og gjerne i kombinasjon med tidskonto. Husk også på at dette er mitt tredje og siste barn, jeg er 34 år og har minst 30 yrkesaktive år foran meg." Rullegardina gikk opp og jeg fikk gehør for tankene mine. Jeg fikk jobben to dager før vi reiste til Korea og jeg tiltrådte i redusert stilling 5 måneder senere. Det kanskje vittigste med hele historien var at dette var en lederstilling i en konservativ og mannsdominert shippingnæring, men altså lydhør for argumenter;-) Utrolig bra - hehe. Veldig godt argumentert!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187357-har-f%C3%A5tt-ny-jobb-testet-s%C3%B8knad-mu-info-om-adopsjon/#findComment-1286773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lanka Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg har en litt pussig erfaring her. I venteprosessen gjør man mye rart av ren desperasjon og jeg valgte av alle ting å søke en jobb som var veldig interessant, men som jeg vel ikke egnet med å få. Søkte for "gøy", mens jeg kjedet meg litt i jobben jeg hadde, sikkert mest fordi ventet på reisebeskjed. Jeg kom til første intervju og lot være å si noe om den forestående adopsjonen. Tenkte at det var kjekt å komme i betraktning, men at jeg nok ikke gikk videre til andre runde. Så kom andre runde og jeg ble nok en gang innkalt til intervju og fikk store kvaler med at jeg ikke hadde sagt noe tidligere og funderte veldig på hva jeg skulle si. I løpet av intervjuet skjønte jeg at de hadde til hensikt å tilby meg jobben og jeg måtte jo si noe. Jeg innledet med å si: "hmm - det er en ting jeg burde ha tatt opp tidligere og jeg håper dere bærer over med at jeg ikke tar det opp før nå. Om en uke reiser vi til Korea for å hente hjem vår datter". Det ble helt stille i rommet og jeg så at rullegardinen gikk ned hos et par av intervjuerne. Men jeg fortsatte: "imidlertd må jeg minne om at jeg er fleksibel mht. starttidspunkt, men ikke før om 5 mndr., og gjerne i kombinasjon med tidskonto. Husk også på at dette er mitt tredje og siste barn, jeg er 34 år og har minst 30 yrkesaktive år foran meg." Rullegardina gikk opp og jeg fikk gehør for tankene mine. Jeg fikk jobben to dager før vi reiste til Korea og jeg tiltrådte i redusert stilling 5 måneder senere. Det kanskje vittigste med hele historien var at dette var en lederstilling i en konservativ og mannsdominert shippingnæring, men altså lydhør for argumenter;-) Artig historie!! Trekker den konklusjonen at shipping-næringen ikke er fullt så konservativ som elektro-bransjen!! Jeg kunne ikke akkurat slå i bordet med de samme argumentene, og hadde jeg sagt noe om adopsjonen så hadde de fått vite at det var minst 9 mnd frem i tid. Og det ville vist seg å være "løgn", da vi fikk tildeling 1,5 mnd etter at jeg startet i jobben! De tok det veldig fint da, og jeg var "snill" med dem og tok kun 6 mnd permisjon... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187357-har-f%C3%A5tt-ny-jobb-testet-s%C3%B8knad-mu-info-om-adopsjon/#findComment-1287465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg har opplevd for et par måneder siden og ikke få en jobb pga at vi en gang om kanskje 2-3 år skal adoptere et barn til. Jeg var på 2 intervjuer og de spurte meg om vi skulle ha flere barn. Jeg fortalte da (liker egentlig ikke å lyve) at vi hadde planer om å adoptere et barn til. De sa til meg at det var fint jeg var ærlig. Men de sa at dette var det eneste negative ved å ansette meg. Og jeg fikk ikke jobben. Og tror det var pga dette. Dette var et lite firma med kun 5 ansatte. Vi har dessverre vært i en kjedelig situasjon hvor begge har vært arbeidsledige, og derfor må vi vente med å starte vår neste adopsjonsprosess også. Så dette var utrolig kjedelig at jeg ikke fikk denne jobben. Den lå også i gangavstand fra der jeg bor. Neste gang skal jeg ikke si noe om noen adopsjon, og spør de meg om jeg skal ha flere barn skal jeg svare at det kan jeg ikke få. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187357-har-f%C3%A5tt-ny-jobb-testet-s%C3%B8knad-mu-info-om-adopsjon/#findComment-1288309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ærlighet varer lengst ....eller? Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Jeg har opplevd for et par måneder siden og ikke få en jobb pga at vi en gang om kanskje 2-3 år skal adoptere et barn til. Jeg var på 2 intervjuer og de spurte meg om vi skulle ha flere barn. Jeg fortalte da (liker egentlig ikke å lyve) at vi hadde planer om å adoptere et barn til. De sa til meg at det var fint jeg var ærlig. Men de sa at dette var det eneste negative ved å ansette meg. Og jeg fikk ikke jobben. Og tror det var pga dette. Dette var et lite firma med kun 5 ansatte. Vi har dessverre vært i en kjedelig situasjon hvor begge har vært arbeidsledige, og derfor må vi vente med å starte vår neste adopsjonsprosess også. Så dette var utrolig kjedelig at jeg ikke fikk denne jobben. Den lå også i gangavstand fra der jeg bor. Neste gang skal jeg ikke si noe om noen adopsjon, og spør de meg om jeg skal ha flere barn skal jeg svare at det kan jeg ikke få. Oi - det var jo utrolig leit da. Men de har faktisk ikke lov (mener jeg å huske) å ikke ansette deg på grunnlag av at du skal ha barn om 1-2-3 år??! Men jeg forstår godt at du lar vær å oppgi det i din neste søknad. Jeg var også overrasket over at jeg i det hele tatt hørte noe fra stedet - nettopp fordi jeg skrev om det i søknaden. Men de syntes det var veldig greit å ha noe og forholde seg til - og syntes dette var kjempespennende. Også et lite firma. Som noen påpeker lenger ned i tråden - jeg tror nok det avhenger litt av type jobb også. Det aller beste er nok IKKE å oppgi noe om adopsjonen. Man forteller da ikke at man planlegger å bli gravid....;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187357-har-f%C3%A5tt-ny-jobb-testet-s%C3%B8knad-mu-info-om-adopsjon/#findComment-1290430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.