Gjest fresh(wo)man Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Dette høres ut som et spennende forum for oss! Har en sønn på 14 og en på 10. I alle år har han på 14 pådradd seg læreres oppmerksomhet og det er blitt mange telefoner hjem til mor og far. Han leker for voldsomt med mindre barn og bagatelliserer at de får vondt - "vil de være med på leken, får de tåle steken!" - sier han, eller "De ville det selv!" Protesterer læreren eller andre voksne, får e klar beskjed - "Ikke bland dere inn i noe dere ikke har noe med!" Gir ikke den voksne seg, ender det i katastrofe med kjønnsord og det som verre er! Endelig var det noen som for ett år siden foreslo muligheten for at dette er adhd. Og nylig fikk vi diagnosen! Deilig! Vel - for meg - far har jeg ikke klart å samarbeide med gjennom disse årene, så han er over alle hauger, men diagnosen, den er han dypt uenig med. Lillebror har ikke de samme problemene - bare deler av dem. Han kan bli forferdelig sint og frekk overfor voksne som f.eks. lærere når han kommer i klammeri med venner og voksne "blander seg inn i noe de ikke har noe med!" Da blir han skikkelig sinna og ikke til å få kontakt med. Jeg lurer på to ting: Er det mulig å ha bare deler av adhd-atferd - slik at f.eks. et søsken har hyperaktivitet, det andre oppmerksomhetssvikt, det tredje - om det hadde vært noen - noe helt annet? Kan man altså tenke seg at man strør diagnosekriteriene utover en hel familie og noen får litt, andre noe annet og noen ingen ting eller alt sammen? Eller skal jeg gå ut fra at yngstemann bare har lært seg å oppføre seg slik av storebror? Og spørsmål to - hva gjør dere andre når en svær tenåring låser seg, blir sinna, banner og sverger og forbanner og til og med velter stoler på vei ut av rommet når han blir sinna eller fornærmet fordi noen stopper oppførselen hans? Skal jeg overse eller hva gjør jeg? Jeg er helt fersk på dette her og dessuten enslig mor. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre - ennå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187948-stygt-spr%C3%A5k/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor til gutter med ADHD Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 ADHD kan gi seg forskjellige utslag, to mennesker med ADHD trenger ikke oppføre seg på samme måte for å ha diagnosen. Når det gjelder det at sønnen din blir sinna og banner og blir voldsom (velter stoler og slikt) når du prøver å stanse adferden hans har jeg noen tanker rundt det. For det hjelper ikke å kjefte tilbake, det hjelper ikke å holde ham fast (da vil han bli hysterisk). Grunnen til at han gjør det er nok at han føler du ikke forstår. For ADHD er frustrerende og vanskelig å leve med, og sønnen din vet sannsynligvis ingen annen måte å oppføre seg og reagere på. Han har fått medisiner nå eller? Da vil nok den voldsomme oppførselen gi seg. Noe annet tips har jeg ikke - for når en person med ADHD blir sinna kan de blanke ut og faktisk ikke ha kontroll over det de gjør. Skremmende, men sant. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187948-stygt-spr%C3%A5k/#findComment-1291593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annen adhd-mamma Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg har tre med adhd som er veldig forskjellig og har fått det på ulike vis. En sliter mest med konsentrasjonen, en mest med impulsstyringen og den tredje mest med uro i kroppen. Men de har alle litt av alt likevel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187948-stygt-spr%C3%A5k/#findComment-1292254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niam Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Ja, det er veldig vanlig at de forskjellige ADHD-symptomene forekommer i forskjellig grad. Ikke to personer med ADHD er helt like. Det er veldig vanskelig å sette grenser for tenåringer som oppfører seg som du beskriver, men det er veldig viktig med klare avtaler her, og at slik oppførsel ikke aksepteres. Kanksje kunne du tenke deg å innhente litt råd til dette fra PPT eller BUP. Vi måtte også ha hjelp til noe lignende. Ellers anbefaler jeg deg nettstedet www.bokstavbarna.no. De har et forum der du sikkert kan få mange gode tipps. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187948-stygt-spr%C3%A5k/#findComment-1293691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg tror at hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg søkt så mye kunnskap som mulig om emnet. Det meste blir lettere å forstå og takle med kunnskap. I mitt studie,spesialpedagogikk, har vi en bok som heter "men kan de ikke bare ta seg sammen" Av Lisbet Iglum Rønhovde. Det var en god og informativ bok synes jeg og de andre på kurset. Det finnes også andre bøker selvsagt. Den handler også delvis om Tourette syndrom, men de delene kan du jo hoppe over. Jeg tror du vil få mange gode tips, aha-opplevelser, og kunnskap vil gjøre deg tryggere i din omgang med barna/ungdommene og hjelpeapparatet. Ønsker deg lykke til. vennlig hilsen Bugge 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187948-stygt-spr%C3%A5k/#findComment-1295545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
karlh1802 Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Har AD/HD selv jeg da. Tror jeg kan kontrollere sinnet mitt nå da. Tror det kommer med alderen. Har en yngre søster, hun har ingen problemer da. Ikke er hu hyperaktiv eller noen ting bare helt normal. Så vidt jeg veit er jeg den eneste i hele slekta som har diagnosen AD/HD, men har av og til misstanke om at mine urolige fettere av og til kan ha en tendens som tilsierer at de oxo har AD/HD eller ADD men det er ikke sikkert da. He, he. Måtte finne ut av hele diagnose greia selv da. Og det orka jeg nesten ikke i det hele tatt. Så det var bare så vidt jeg fikk diagnosen da. Men i alle fall, tror egentlig stygt språk og sånn blir bedre etter hvert. Jeg måtte erfare selv at oppførselen min førte til at jeg ikke fikk venner og sånn da. Og derfor tror jeg ikke at jeg har problemet lenger da. Ha en utrolig god sommer da... Snx... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187948-stygt-spr%C3%A5k/#findComment-1298915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
karlh1802 Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Jeg har tre med adhd som er veldig forskjellig og har fått det på ulike vis. En sliter mest med konsentrasjonen, en mest med impulsstyringen og den tredje mest med uro i kroppen. Men de har alle litt av alt likevel. Bra du sa. He, he. Jeg har AD/HD, men kan konsentrere mæj hvis jeg tar mæj sammen. Men derimot det å sitte stille, ha masse uro i kroppen og seff det derre med impulsivitet er jeg utrolig vanskelige områder for mæj. Har egentlig ganske store vansker med å takle en del situvasjoner. Men det kommer seg, jeg lærer heldigvis fort, og klarer nå faktisk å nesten kontrollere en god del av sykdommen helt på egen hånd. Men det er vanskelig av og til kommer det masse og jeg er rastløs hele tia og folk blir irritert på mæj siden de tror jeg ikke gidder å ta mæj sammen og rydde. Dessuten har jeg ikke så mye av det der med temperament, men husker godt en god del episoder fra da jeg var mindre der jeg kom opp i klammerier med både den ene og den andre. Har i alle fall litt selvtillit nå da. Er kjempe kult livet mitt nå. Selv om jeg oxo har tenkt på selvmord da. Takker alle folka i forumet her azza. Dere er til kjempe hjelp for ensomme mæj for tiden. Vil være sosial og sånn, men bare takler det ikke. Kommer ofte med spydigheter siden jeg av og til bare ikke finner på noe annet å si. Ha en utrolig god sommer folkens... Snx... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187948-stygt-spr%C3%A5k/#findComment-1298935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.