Gå til innhold

Redd alt mulig!

Anbefalte innlegg

Gjest er dette vanlig???

Har en sønn som ble tenåring for ikke så lenge siden. Går i ungdomsskolen og det går mye bedre for ham der enn det gjorde i barneskolen.

Men:

Den sist tida har han vært ekstra vrang i situasjoner jeg ikke ventet det, og etter lange diskusjoner har det kommet fram at det egentlig er _redd_ han er!

Det tok en hel ettermiddag å overtale ham til å forsøke smsmaniakort (betale 299,- for opptil 2000 sms i en måned)i stedet for vanlig kontantkort. Han bruker fort et kort i uka - men da bare til sms. Smsmania er mye billigere for oss!

Han ville ikke ha smsmania - fordi - sa han omsider - han ikke visste hva det var for noe! Tenk om det ødela telefonen hans eller inneholdt virus!

Neste: Klassetur til Tusenfryd! Ikke tale om, det koster for mye, brøler han, ikke tale om at han drar. Så får jeg noen ekstra penger og tilbyr ham å gå, rikelig med lommepenger skal han også få, og sannheten kommer for en dag: Jeg vet ikke hva det er, har ikke vært der før - hva skal jeg gjøre der - vil ikke dra!

Og akkurat nå - skal til tannlegen i morgen, men har skiftet tannklinikk fordi han nå er på ungdomsskolen. Vil derfor ikke gå! 1000 gode grunner, men kommer til slutt fram med grunnen - har aldri vært der før, vet ikke hvor det er!

Er det vanlig at barn og unge med adhd har slik frykt for ukjente ting? Handler det om økt innsikt i egne problemer, er dette noe jeg kan hjelpe ham til å snu til personlig vekst - og i så fall - hvordan?

Skulle gjerne ha gått med ham daglig, jeg, og hjulpet ham i møte med alt han aldri har gjort før - men har jo ikke tid...Ikke lar han meg, om jeg tilbyr det, heller. Vurderer å bruke sommerferien til å gjøre nye ting med hele familien, i alle fall, trene dem opp i å være i nye situasjoner - eller bør jeg la det være?

Nei, medisiner bruker han ikke. Det er uaktuelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187967-redd-alt-mulig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

annen adhd-mamma

Det er ganske vanlig, ADHD-barn er tjent med forutsigbarhet og kjente ting. Jeg har selv en sånn gutt som ikke vil noenting som er nytt, ikke smake nye ting, ikke være med på nye ting og i allefall ikke reise på ferie til fremmede steder! Klasseturer er et evig problem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187967-redd-alt-mulig/#findComment-1292253
Del på andre sider

Gjest er dette vanlig???

Det er ganske vanlig, ADHD-barn er tjent med forutsigbarhet og kjente ting. Jeg har selv en sånn gutt som ikke vil noenting som er nytt, ikke smake nye ting, ikke være med på nye ting og i allefall ikke reise på ferie til fremmede steder! Klasseturer er et evig problem.

Det var godt du sa! For også her er klasseturer et evig problem! Der de andre gleder seg, må jeg nesten følge ham til skolen.

_Etterpå_, derimot, er han ofte strålende fornøyd og vil nesten ikke være med på at han egentlig ikke ville avgårde.

Forutsigbarhet, ja - det er vel på tide jeg blir flinkere med akkurat det. Takk for tipset! Trengte påminnelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187967-redd-alt-mulig/#findComment-1292441
Del på andre sider

Gjest Lurer jeg på da

Jeg har ikke adhd-barn selv, men trodde at alle adhd-barn måtte ha medisiner for å holde sykdommen i sjakk.

Har lest og hørt at de blir nesten som "nye" barn når de får medisiner.

Hvorfor er det uaktuelt for sønnen din å ta medisiner? Er det mange bivirkninger?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187967-redd-alt-mulig/#findComment-1294870
Del på andre sider

Jeg tror i alle fall at det er heeeeeeelt vanlig siden jeg har AD/HD selv, og da jeg nettopp hadde begynnt på ungdomsskolen for 2 år siden, husker jeg at jeg ikke tore noen som helst ting.

Alt var så skummelt ville egentlig bare gjøre noe som å se på tv, sove, spise og kanskje sitte på dataen. Syns det var slitsomt og hadde bare vondt i huet.

Men etter hvert kom det seg. Det sosiale ble mye bedre, jeg slutta å komme med utrolige dårlige undskyldninger som at ting kosta for mye hvis det gjalt fornøyelser og sånn. Syns det meste var vanskelig azza.

Men ting ble heldigvis bedre. Det jeg tror du kan gjøre som mor som ikke min mor gjorde var å la mæj tenke selv. Veit det kan være frustrerende å gi slipp på inflytelse og sånn, men det som er bra er å la gutten få tenke selv.

Jeg trengte i alle fall det. Ting ble bare verre og jeg var usosial redd og tore rett og slett ikke gjøre noe som helt av frykt for at jeg skulle drite mæj ut eller noe sånn.

Derfor gikk det som det gikk. Jeg ble ensom fikk ingen venner, gikk aleine. Var trist, innesluttet, før jeg plutselig bestemte mæj for å tore litt.

Rett og slett øvde mæj på holdningen det får ryke og briste tror jeg det ordtaket heter eller no sånn. Husker ikke helt jeg. Og da øvde jeg mæj på å ta ordet. Snakke med folk.

Gjøre ting jeg ikke har gjort før osv. Det var selvsagt veeeeeeeeldig tingt i starten. Men jeg hadde bestemt mæj for å bli normal og være sammen med de andre. Og dermed gikk det som det gikk. Jeg har nå blitt sosial og mye lykkligere. Men opplever ofte små deprisjoner alikevel da.

Videre så ville jeg som gutt med AD/HD sat pris på om du hadde gitt ros til din sønn for å være sosial og ta kontakt med andre. Men for all del ikke press han til det. For da blir det bare verre. Og han protesterer kanskje og du veit tennåringer liker ikke alltiud å høre på foreldre sine, så det at du ikke gir så mye direkte tiltale på hvordan ting skal gjøres, men mer sånn snikende, mystisk, indirekte vinkling på hvordan man bør være.

Så jeg er veldig for kopmunikasjon, husk å bruk så mye sosial inteligens som mulig. Gjør man noe feil kan det ofte bli verre.

Men huf nei nå høres jeg ut som en lege. Så jeg vil ikke være en sånn derre forståsegpåer eller verdensmester, men det er sånn jeg tenker da. He, he. I alle fall lykke til med din sønn.

Ha en utrolig god sommer oxo da. Håper du klarer å gjøre det fristende for han å ta han med på noe nytt og veldig farlig veit u. Men ikke drit ut og si sånne sarkastiske ting da bare sårer du følelsene hans tror jeg og da blir det verre. He, he. Klem... Snx... ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187967-redd-alt-mulig/#findComment-1298894
Del på andre sider

Jeg har ikke adhd-barn selv, men trodde at alle adhd-barn måtte ha medisiner for å holde sykdommen i sjakk.

Har lest og hørt at de blir nesten som "nye" barn når de får medisiner.

Hvorfor er det uaktuelt for sønnen din å ta medisiner? Er det mange bivirkninger?

Jeg tror moren, mener at det er sønnen som syns det er uaktuelt, tror jeg da. Men siden jeg har AD/HD selv da, he, he. Er jeg flink til å oppfatte ting feil da.

Men for mæj så virker ikke ritalin i det hele tatt. Så jeg må nok nøye mæj med andre behandlingsalternativer da. Som for eksempel mosjon, vann og masse annet rart lissom. Klare mæj forde selv om jeg hele tia er hyper og nesten ikke klarer å stå stille da.

Dessuten er jeg utrolig stor i kjeften og sånn oxo så jeg burde nok ha fått noe annet, men jeg veit ikke jeg azza. I alle fall ha en utrolig god sommer folkens da... He, he... LOL azz... Snx... ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187967-redd-alt-mulig/#findComment-1298905
Del på andre sider

Annonse

Det var godt du sa! For også her er klasseturer et evig problem! Der de andre gleder seg, må jeg nesten følge ham til skolen.

_Etterpå_, derimot, er han ofte strålende fornøyd og vil nesten ikke være med på at han egentlig ikke ville avgårde.

Forutsigbarhet, ja - det er vel på tide jeg blir flinkere med akkurat det. Takk for tipset! Trengte påminnelsen.

Tror faktisk ikke alle AD/HD-barn gruer seg til alle fremmede ting azza.

Har AD/HD jeg da. Oxo gleder jeg mæj utrolig mye til klasseturer like mye som de andre tror jeg da. Ække lege eller noe sånn. Men i alle fall, tror kanskje det kan bli annerledes da.

He, he. Savner rutiner selv jeg azza. Har lyst på fast leggetid og sånn, men det blir aldri noe av da. He, he...

Snx... ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187967-redd-alt-mulig/#findComment-1298908
Del på andre sider

annen adhd-mamma

He he - jeg kjøpte nye sokker til han for noen dager siden.

Han sliter på en eller annen merkelig måte hull i sokkene sine, derfor har jeg kjøpt bare like sokker, blir den ene ødelag slipper jeg å kaste begge med en gang.

Men altså - jeg tenkte jeg skulle kjøpe tynnere sokker nå som det er sommer og varmt. Gutten ble helt fortvilet, han ville ha "ordentlige" sokker, ikke de tynne, rare sokkene!! Måtte le litt da ja! ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187967-redd-alt-mulig/#findComment-1300925
Del på andre sider

Gjest adhder og mamma

He he - jeg kjøpte nye sokker til han for noen dager siden.

Han sliter på en eller annen merkelig måte hull i sokkene sine, derfor har jeg kjøpt bare like sokker, blir den ene ødelag slipper jeg å kaste begge med en gang.

Men altså - jeg tenkte jeg skulle kjøpe tynnere sokker nå som det er sommer og varmt. Gutten ble helt fortvilet, han ville ha "ordentlige" sokker, ikke de tynne, rare sokkene!! Måtte le litt da ja! ;-)

Men husk på at endel folk med adhd er overømfintlige når det gjelder klær og stoffer mot huden. Skal ikke mye til før ting irriterer. Det gjelder sokker også.

Så det kan komme av noe sånt og.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187967-redd-alt-mulig/#findComment-1302592
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...