Gå til innhold

slutte å amme


Gjest amm

Anbefalte innlegg

Sitter og lurer litt på hvordan jeg skal gå fram når jeg om en mnd skal slutte å amme (Sønnen min blir da ett år gammel). Er det noen som har forslag vedr nedtrapping og ammestopp. Ammer i dag forholdsvis mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok bort ett og ett måltid. Skar først ned til tre om dagen (morgen, etter jobb og kveld), så kuttet jeg gradvis ett og ett av dem ut. Kvaldspuppen holdt lengst. Hele denne nedtrappingen var ikke et ledd i å slutte å amme altså, men jeg brukte kanskje 6 mnd fra jeg skar ned til tre måltider til jeg sluttet helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trebarnsmor

Jeg ammet også mye ved den alderen. I hvert fall til de to siste barna. Ammet før alle måltider frem til 1 årsalder. Da jeg bestemte meg for å slutte, ga jeg mat alltid før pupp. Kosepuppen i tide og utide forsøkte jeg avlede fra. F.eks barnet ga tydelig uttrykk for at han ønsket pupp, og jeg sa "SE!!!" og fant frem et eller annet . Dette gjorde jeg gravdis, slik at antall puppinger pr dag gikk sakte, men sikkert ned. Til sist var det tre puppingen igjen pr. dag, og de tok jeg også gradvis bort, med å utelate et og et av dem. Hastigheten bestemmer du delvis selv. Unngå bare å få spreng. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Nylander, overlege

Du har fått gode tips fra andre mødre her i ammeforum. Jeg vil bare be deg tenke igjennom om du helt sikkert vil slutte å amme når barnet ditt blir ett år. Det er holdepunkter for at en liten skvett morgen og kveld også i annet leveår vil bidra til å holde ham friskere enn han ellers ville ha vært. En ny studie bekrefter at de fleste barn blir mye mere syke når de begynner i barnehage. Barnehagebarna som fortsatt fikk noe morsmelk holdt seg imidlertid friskere enn de andre. Ett års ammetid er kjempeflott, men Verdens helseorganisasjon anbefaler 2 år...

Vennlig hilsen Gro Nylander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått gode tips fra andre mødre her i ammeforum. Jeg vil bare be deg tenke igjennom om du helt sikkert vil slutte å amme når barnet ditt blir ett år. Det er holdepunkter for at en liten skvett morgen og kveld også i annet leveår vil bidra til å holde ham friskere enn han ellers ville ha vært. En ny studie bekrefter at de fleste barn blir mye mere syke når de begynner i barnehage. Barnehagebarna som fortsatt fikk noe morsmelk holdt seg imidlertid friskere enn de andre. Ett års ammetid er kjempeflott, men Verdens helseorganisasjon anbefaler 2 år...

Vennlig hilsen Gro Nylander

Jeg skulle gjerne fortsatt med ammingen utover ett år, men det er andre forhold som spiller inn, som jeg føler jeg må ta litt på alvor. Det ene er manglende sex-lyst. Håper at denne vil komme tilbake etter endt amming(?).

Det andre er at jeg fortsatt ammer om natten; opptil flere ganger(han er snart ett år). Dette går utover nattesøvnen. Burde vel sluttet med det for lengst - men syns det er forferdelig med all skrikingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...