Torv Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hei! Jeg har nylig blitt morsmelkgiver (igjen). Sist gang var for 6 år siden. Jeg husker at jeg lurte litt den gang som nå, på når det er best å pumpe ut ekstra melk, dvs. midt mellom to måltid, like etterpå? kveld/dag? Selv om jeg har erfaring med dette, er det greit å vite hva andre gjør. Og hvor mye får du ut når du pumper puppen tom? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188221-amming-og-pumping/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Kan ikke svare på så mye, men jeg har ikke så mye melk at jeg kan pumpe siste timen før et måltid, og så ha nok til tuppa i tillegg. Jeg har ikke pumpa så mye, bare litt for å ha i frysern. Har da pumpet to-fire timer etter hun har sovnet for natta, for da er det lenge til hun skal spise uansett, eller jeg har pumpet høyrepuppen de gangene hun bare har spist fra venstre pupp og omvendt. I perioder spiser hun masse fra begge, og da kommer det ikke så mye etterpå. Har pleid å få ut rundt 60-80 fra hver pupp, altså 120-160 ml. En morgen jeg hadde et helt sinnsykt tilfelle av melkespreng fikk jeg imidlertid ut 200 ml fra EN side... Har du tid ville jeg pumpet litt etter hver gang babyen har spist, og kanskje midt mellom to måltider hvis du vet det er lenge til babyen skal spise igjen, og eventuelt bare fra en pupp dersom babyen bare har spist fra den andre. Men jeg har absolutt ikke mye peiling på dette, det var bare tanker jeg gjorde meg akkurat nuh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188221-amming-og-pumping/#findComment-1294557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Kan ikke svare på så mye, men jeg har ikke så mye melk at jeg kan pumpe siste timen før et måltid, og så ha nok til tuppa i tillegg. Jeg har ikke pumpa så mye, bare litt for å ha i frysern. Har da pumpet to-fire timer etter hun har sovnet for natta, for da er det lenge til hun skal spise uansett, eller jeg har pumpet høyrepuppen de gangene hun bare har spist fra venstre pupp og omvendt. I perioder spiser hun masse fra begge, og da kommer det ikke så mye etterpå. Har pleid å få ut rundt 60-80 fra hver pupp, altså 120-160 ml. En morgen jeg hadde et helt sinnsykt tilfelle av melkespreng fikk jeg imidlertid ut 200 ml fra EN side... Har du tid ville jeg pumpet litt etter hver gang babyen har spist, og kanskje midt mellom to måltider hvis du vet det er lenge til babyen skal spise igjen, og eventuelt bare fra en pupp dersom babyen bare har spist fra den andre. Men jeg har absolutt ikke mye peiling på dette, det var bare tanker jeg gjorde meg akkurat nuh. Takk Åsemor! Tankene dine er fint for meg det :0) Det er greit å kunne "drodle" litt med andre også, og alt er jo så individuellt. Jeg får nok ikke så mye melk ut av gangen, men det "fyller" seg fort. Nå har jeg imidlertid blitt så sår av pumpa, at jeg må roe ned noen dager. God helg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188221-amming-og-pumping/#findComment-1295044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg pumpa ett bryst om morgenen, for da var det nok med det ene til unga mine. Fikk som regel ut 150 - 200 ml da. Pumpa seint på kvelden hvis jeg hadde ork. Da fikk jeg ut ca 170 på begge tilsammen. Rekorden er forøvrig 260 ml på det ene brystet. Hehe! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188221-amming-og-pumping/#findComment-1295047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
noami Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 hei, litt nysgjerrig hva du gjør som morsmelkgiver... hvor leverer du inn melken, og hvordan oppbevarer du den/hvilke kriterier er det til givere og melken (er det feks ok at den har vært i kjøleskap en hel dag før den fryses, eller må det være fersk melk som fryses med en gang)? Har fylt opp et par isterningsposer med morsmelk, men det er jo lenge til babyen min kommer til å bruke det i grøt etc, og tviler på at hun kommer til å bruke melken jeg har spart opp til nå (bruker butikkjøpte engangskartonger når vi er ute og hun skal ha ekstra melk) Hater tanken på å måtte kaste bort melken som er pumpet...men bor samtidig langt unna sykehus og er ikke på de kanter sånn vanligvis, dyrt å måtte kjøre inn bare for å levere litt melk...? Kan den leveres på helsestasjon for eksempel? Pumper forøvrig morgen og kveld som avlastning for har fortsatt tendenser til sår brystvorte på den ene puppen...og selv om hun får dagens melk om kvelden så blir det gjerne litt igjen til overs som da fryses ned... hpoer du kan svare...hater som sagt å kaste bort melk, for vet jeg ikke kommer til å bruke det som er fryst ned... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188221-amming-og-pumping/#findComment-1297562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 hei, litt nysgjerrig hva du gjør som morsmelkgiver... hvor leverer du inn melken, og hvordan oppbevarer du den/hvilke kriterier er det til givere og melken (er det feks ok at den har vært i kjøleskap en hel dag før den fryses, eller må det være fersk melk som fryses med en gang)? Har fylt opp et par isterningsposer med morsmelk, men det er jo lenge til babyen min kommer til å bruke det i grøt etc, og tviler på at hun kommer til å bruke melken jeg har spart opp til nå (bruker butikkjøpte engangskartonger når vi er ute og hun skal ha ekstra melk) Hater tanken på å måtte kaste bort melken som er pumpet...men bor samtidig langt unna sykehus og er ikke på de kanter sånn vanligvis, dyrt å måtte kjøre inn bare for å levere litt melk...? Kan den leveres på helsestasjon for eksempel? Pumper forøvrig morgen og kveld som avlastning for har fortsatt tendenser til sår brystvorte på den ene puppen...og selv om hun får dagens melk om kvelden så blir det gjerne litt igjen til overs som da fryses ned... hpoer du kan svare...hater som sagt å kaste bort melk, for vet jeg ikke kommer til å bruke det som er fryst ned... Hei Noami! Her er hva som gjøres. Kontakt ditt lokale sykehus. Her vil du få samtale med en sykepleier som er dedikert på "morsmelk"området. Du må ta blodprøve for å avklare et spesiellt virus(husket ikke hva det var) men hadde du viruset kunne man ikke gi, har du _hatt_ det kan du gi til barn over 1500 gr, og har du ikke hatt det kan du gi til barna under 1500 gr. Du får utlevert tørkepapir til puppen, hendene,pumpeutstyr og beholdere til melken. Hygiene er et stikkord her, og de måler bakterieinnhold i all levert melk. Pumpeutstyret må vaskes, skylles i kaldt vann og steriliseres. Når du så har pumpet deg, fyller du beholderne. Her må du notere startdato (den første melkepåfyllingen) og sluttdato (den siste melkepåfyllingen) Oppbevares i fryser og taes med til barneklinikken på sykehuset i en kjølebag. Tror ikke du kan levere til helsestasjonen, men det går jo an å spørre. På denne kanten av landet jeg bor, er det knapt med givere, og hvis det er det der du bor, bør man sette pris på leveranse og evnt. legge ting til rette. Ellers må du jo godkjennes som morsmelkgiver, både ut i fra virusprøven og spørsmålskjema. Min erfaring er at det er mye "styr" med å sterilisere, pumpe og levere. For meg så er det likevel en glede å kunne hjelpe andre med det jeg selv har endel overskudd av. Ja,ja, er det noe jeg har glemt å svare på, så varsle meg, og husk at å ha litt ekstra i fryseren selv er jo bare fint, i tilfelle du skal reise bort, blir syk og må ta medisiner etc.etc....... Og vet du hva, jeg har blitt sår i puppene etter pumpingen jeg..... Og så tror jeg også at ammeinnleggene til Natusan også har gjort det verre (dårlige saker ja) Lykke til og bare spør mer om jeg ikke har klart å svart deg på alt eller svart tydelig nok! :0) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188221-amming-og-pumping/#findComment-1299839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.