Gå til innhold

Fjerning av mandler

Anbefalte innlegg

mortilvesla

Siden det ser ut til å være mer aktivitet her enn på barnemedisin-forumet prøver jeg meg her. Min lille Kina-prinsesse på 4 skal fjerne mandlene(de "ekte") om noen dager.Lurer i den forbindelse på om andre har noen erfaringer å dele. Vi får kun være to timer til observasjon postoperativt så gruer meg litt. Skjønner blødningsfaren er der også uke to da skorpene kan rives av. Men hvor mye i ro må barnet være de første dagene? Fått beskjed om å være hjemme fra barnehagen i to uker, ant for ikke å bli smittet av andre barn før alt er leget i halsen, men er det også veldig viktig ikke å være for aktiv hele den tiden?Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188295-fjerning-av-mandler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

linus1365380366

Hei,

vår gutt, nå 4,5 år, fjernet mandlene (og "polypp") i oktober i fjor. Vi var bekymret på forhånd, men det var helt ubegrunnet. Det hele forløp trygt og rolig. Vi fikk tilogmed sitte med ham i fanget da han fikk kanyle i hånden og anestesi. Pappa la ham selv på operasjonsbordet. 2 timer på postoperativ holder, faktisk. Ungene er nok litt "svimeslåtte" når man skal hjem, men det går helt greit, det! Vår lillegutt var tilogmed sulten da vi kom hjem.. Dere får nok tips om å gi smertestillende med jevne mellomrom. Vi fikk beskjed om å gi med ca. 6 timers intervall (paracet stikkpille). Da skulle han egentlig ikke rekke å få vondt i halsen før neste smertestillende beg. å virke.., men det gjorde han. Så noen dager ga vi ham stikkpille med kortere mellomrom. Sjekket selvfølgelig med lege! Han hadde litt feber de første dagene. Vær forberedt på at smerten tiltar etterhvert. Vi opplevde at vår gutt hadde sterkest smerter ca. 5 - 9 dager etter operasjonen. Når det gjelder mat, blir vel de fleste barn overlykkelige over beskjeden de får fra legen! Det er bare å spise is så mye man orker :o) Kaldt lindrer. Ellers viktig å gi de mat som er myk, så det ikke oppstår blødning. Vår lillegutt liker ikke is noe særlig (!!), så jeg kokte små porsjoner med litt løs havregrøt og risgrøt som jeg satte i kjøleskapet. Han levde på dette og yoghurt i dagevis, og det gikk helt fint. Prøvde også med kald suppe. Her er det vel egentlig bare å prøve seg fram.

Dette går nok fint, skal dere se! Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188295-fjerning-av-mandler/#findComment-1295439
Del på andre sider

linus1365380366

.......glemte noe:

De 2 ukene de skal være hjemme fra bhg., er først og fremst pga. infeksjonsfaren. Vi fikk også beskjed om å ta det litt med ro. Dette regulerer egentlig seg selv, da barna blir litt "slappe". Vår gutt er ganske aktiv ellers, men var "tam" i dagene etter operasjonen. Det ble mye rolig lek med biler og togbane på gulvet samt lesing osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188295-fjerning-av-mandler/#findComment-1295450
Del på andre sider

mortilvesla

.......glemte noe:

De 2 ukene de skal være hjemme fra bhg., er først og fremst pga. infeksjonsfaren. Vi fikk også beskjed om å ta det litt med ro. Dette regulerer egentlig seg selv, da barna blir litt "slappe". Vår gutt er ganske aktiv ellers, men var "tam" i dagene etter operasjonen. Det ble mye rolig lek med biler og togbane på gulvet samt lesing osv.

Takk for fyldig svar og gode tips. Jeg får finne på noen kalde supper for grøt er ikke populært her..Men, det er derimot is så noe næring får hun nok da i seg!! Bra å vite at det kan bli litt feber og også smerter etter såpass lang tid,- så vet jeg det kan skje. Hun er meget aktiv så jeg har lagret litt lyd-bøker, videoer og bøker, ja. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188295-fjerning-av-mandler/#findComment-1295510
Del på andre sider

Gjest alegre

Jenta vår (fra Colombia), fikk fjernet mandler og polypper like før hun var fem.

Ble operert om morgenen, og lå over til neste dag. Var litt groggy den første dagen, men kom seg overraskende fort. Husker det var særelig viktig å være i ro da sårene hadde grodd og skorpene løsnet (etter 9-10 dager???) pga blødningsfaren dette medførte.

Ellers så fikk vi anbefalt å gi smertestillende på faste tidspunkt de første par dagene for å lindre.

Hun ble "ei ny jente" etterpå, minimalt med infeksjoner, sover stille og rolig.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188295-fjerning-av-mandler/#findComment-1295564
Del på andre sider

Gutten vår som nå er 4 år opererte bort mandlene, fjernet polyppen og satte i dren, rett før jul. Det gikk over all forventning! Her var alle bekymringer uten grunn. Han ble lagt inn på sykehuset dagen før operasjonen og var den første som ble operert dagen etter. Jeg fikk følge ham helt til han sovnet av narkosen. To timer etter var han oppe på avdelingen. Han sov mesteparten av dagen, men klokken 17 var han klar til å leke. Da ville han på lekerommet. Jeg hadde et fælt strev med å holde ham i ro. Og personalet på avdelingen var helt sjokka over denne gutten som var så oppegående. Gutten vår hadde ikke mye smerte. Og vi ga han is, lunken middag o.l. De sa på sykehuset at vi måtte bruke sunn fornuft med tanke på mat. Man kan spise ting uten skarpe kanter, og det måtte være kaldt eller lunket. Dagen etter operasjonen fikk vi reise hjem. Vi fikk en helt ny gutt etter operasjonen!

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188295-fjerning-av-mandler/#findComment-1295624
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...