isbe Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Hvordan var disse barna da de var små? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188432-asperger-noen-som-har-barn-her-med-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Har en gutt på 12 som har asperger syndrom. Han kunne ikke snakke før han var over fire år. (det passer foresten ikke med diagnosen, da de med asperger skal ha normal språkutvikling fram til tre års alder, forsinket språk betyr egentlig at diagnosen autisme er den riktige) Han kunne ikke leke med andre barn på en vanlig måte, tok kontakt med å lugge eller slå, for eksempel. lekte på siden og ikke med de andre (kopierte det han så at de gjorde) lekte med leker ved å stille på en rekke, istedefor å kjøre med biler for eks. var generelt passiv når han var bitteliten, fram til ca 18 måneder ihvertfall. Han virket svært usikker og var kontaktsvak etter to årsalderen, reagerte lite på det vi sa til han. Vi trodde jo lenge at det var hørselen det var noe i veien med. Det er lenge siden og jeg husker nok ikke alt, ante jo ikke da at ahn ikke var som alle andre så jeg noterte ikke noe. Men jeg husker at han skreik fra han var to til han hadde lært å snakke som fireogethalvtåring. noe helt forferdelig. Den lyden sitter enda i øra mine ) Er det en grunn til at du spør eller er du bare generelt intressert? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188432-asperger-noen-som-har-barn-her-med-det/#findComment-1296961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cuti Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Hei Isbe, har nesten venta på deg her ;-) Vår seksåring er utredet for AS, ikke fått diagnosen ennå - de har så langt nøyd seg med adhd, men det kommer... Som liten var han mest av alt fryktelig mye syk. Øreverk, bronkitt, magevondt/diaré, atopisk eksem osv. Det første halve året var unntaket, da sov han nesten kontinuerlig. Det er fortsatt vanskelig å si hva som var hva - så lenge han var så syk virket det naturlig, mye av det som nå plutselig er AS. Han ville ikke bli tatt på, ga ingen god blikkontakt, snakket ikke før han var 3, (men leste til gjengjeld da han var 4...), var livredd leker og aktiviteter som brakte ham ut av balanse (bli kastet i lufta, rutsjebane mm), men fryktløs overfor store gutter, fremmede menn og biler i fart... Han var alltid i bevegelse, men ikke med det typiske hyperaktive tempoet. Og så la han alltid alt mulig på golvet (stønn!) - duker, bøker, cd'er, papirer, vannmugger(!) - alt som sto i passe høyde. Nå har han det mye, mye bedre, og det har vi også. Det er ikke ett tiltak som har hjulpet, men flere, og trolig er vi fortsatt ikke i mål med å finne ut hva som hjelper. - Diett. Det var det første vi gjorde, og etter noen år er det ingen fagfolk rundt gutten som lenger er i tvil om at gluten- og melkefri diett har stor betydning for både den fysiske og psykiske helsen til gutten. - Tilskudd av fettsyrer. Vi gir nå dobbel dose Eye-q, og det trengs. - Adhd-medisiner. Har nylig startet med Concerta, og hvis bare bivirkningene gir seg er det til god hjelp med mye. Så er vi usikre på veien videre, har flere alternativer vi vil prøve, men vil uansett drøye det til medisinene er stabile. Jeg vet at du ikke spør om det, men jeg kan nesten ikke la være å skrive det likevel: Med det sykdomsbildet du har fortalt om på gutten din, vil jeg sterkt anbefale dere å teste ham for melk og gluten. Dette gjøres nå forholdsvis enkelt, og i samarbeid med deres lege via www.neurozym.com. Diettbehandling er svært effektfullt når matintoleranse er en del av problematikken, og det utelukker ikke annen behandling. Tvert om forsterker det oftest effekten av både medisiner og pedagogiske tiltak. (Beklager at jeg blir litt engasjert, har bare tenkt det så utrolig mange ganger etter å ha lest innlegg du har skrevet.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188432-asperger-noen-som-har-barn-her-med-det/#findComment-1296981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Har en gutt på 12 som har asperger syndrom. Han kunne ikke snakke før han var over fire år. (det passer foresten ikke med diagnosen, da de med asperger skal ha normal språkutvikling fram til tre års alder, forsinket språk betyr egentlig at diagnosen autisme er den riktige) Han kunne ikke leke med andre barn på en vanlig måte, tok kontakt med å lugge eller slå, for eksempel. lekte på siden og ikke med de andre (kopierte det han så at de gjorde) lekte med leker ved å stille på en rekke, istedefor å kjøre med biler for eks. var generelt passiv når han var bitteliten, fram til ca 18 måneder ihvertfall. Han virket svært usikker og var kontaktsvak etter to årsalderen, reagerte lite på det vi sa til han. Vi trodde jo lenge at det var hørselen det var noe i veien med. Det er lenge siden og jeg husker nok ikke alt, ante jo ikke da at ahn ikke var som alle andre så jeg noterte ikke noe. Men jeg husker at han skreik fra han var to til han hadde lært å snakke som fireogethalvtåring. noe helt forferdelig. Den lyden sitter enda i øra mine ) Er det en grunn til at du spør eller er du bare generelt intressert? Spør fordi vi nå har tatt en avgjørelse for å utrede gutten vår. Han er 3 år. Det har vært mye med han - sykdom, hørsel, m.m. Men selvom vi luker ut alt vi tror kommer av andre ting, ender vi opp med noen pussige trekk som vi reagerer på - men det TRENGER jo ikke være noe, men vi skal iallfall får det utredet. * han leker ikke med andre barn dersom han ikke lærer hvordan han skal gjøre det - da klarer han å følge med en stund, men dersom "reglene" forandrer seg klarer han det ikke * han er god å prate med dersom det ikke er "her og nå" prat så faller han lett ut. Lærer seg svar på diverse spørsmål slik at for en utenforstående virker han helt "fin". * kaster og slår mye - han er aldri kommet over kaste-stadiet, så leker flyr rundt omkring * dersom han får velge, velger han leker der han kan være alene evt. går rundt med 1 bil i hver hånd og kjører med de dersom han "treffer" sofane eller noe sånt, men kan også gå for å gå * når han er ute (og inne) må han passes på konstant - ved den minste sjanse løper han - uten å se seg tilbake - langt og raskt * det virker ikke som han intr seg for noen spesielle leker eller personer eller pålegg eller liknende - han kan f.eks. si at han vil ha Nugatti på brødskiva fordi søsteren nettopp har sagt det, men dersom han får kaviar er han like fornøyd. * virker ikke som han skjønner at det er galt å kaste m.m. - "straff" (ved å sitte på en stol ,eller i trappa) - har ingen virkning på han hmm - er litt flere ting også, men ble langt dette her.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188432-asperger-noen-som-har-barn-her-med-det/#findComment-1297100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niam Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Veldig sytrete, lite søvn, forsinket språkutvikling, likte ikke kroppskontakt noe særlig, kresen i matveien og svært kresen hvem han ville være sammen med. Samtidig svært tidlig ute med tekniske ting som puslespill, lego osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188432-asperger-noen-som-har-barn-her-med-det/#findComment-1303488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.