Gjest adopterefracolombia Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Noen av barna fra Colombia er jo som oss, andre er helt mørke. Hva kan det være at de er såå forskjellige her? Er det tilfeldig hvem som får de mørkeste/lyseste barna? Jeg er ikke veldig glad i oppmerksomhet og føler at skal jeg ha et mørkhudet barn så ville jeg bli veldig synlig... Et par jeg kjenner har barn fra Brasil. De har fått veldig mye uønsket oppmerksomhet fordi barna er brune. Det ene barne er nesten svart. Noen andre som har tanker rundt dette? 0 Siter
snø Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Hei, I Colombia finnes det barn i alle farger, fra "blond og blåøyd" til kullsorte. Det er min oppriktige mening at om man velger å adoptere fra Colombia, ja da må man være åpen for alle hudfarger. Hvis ikke bør dere velge et annet land. Selv om man uansett ikke har noen garantier, det finnes brune barn i feks Russland også... Jeg kan IKKE anbefale Colombia til noen som frykter å få et mørkt barn, for mange av de barna som trenger i Colombia er mørkere enn en gjennomsnittsnordmann. Og hvordan ville du forresten formulert et slikt ønske overfor Colombianske myndigheter?? Du bør kanskje gå et par runder med deg selv mht din skrekk for å skille deg ut. For de fleste adopterte barn, enten de kommer herfra eller derfra, vil sannsynlgvis skille seg fra dere på et vis. Så den oppmerksomheten må du nok lære deg å takle om dere skal adoptere. Men som sagt, hvis du ikke ønsker et mørkt barn, så velg et annet land enn Colombia, hvor du med å si det du sier, vil velge bort mesteparten av de barna som adopteres bort i Colombia... Beste hilsen fra 0 Siter
Wibecke Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Hei. Landet er en stor smeltedigel. Du har alt fra de lyseste lyse til de mørkeste mørke. Og hvis du adopterer fra Colombia bør du være forberedt på å få alt, det er jo det som gjør landet så spennende. Vi har 2 barn fra Colombia, de er midt i mellom, akkurat som jeg forestilte meg en Colombianer skal være ;-) Med andre ord perfekt for oss. Vi har ikke fått ekstra oppmerksomhet pga hudfargen deres, heller fordi (helt objektivt) at de er utrolig nydelige :-D Lykke til med valg av land. Hilsen 0 Siter
veps1365380824 Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Du kan nok ikke påvirke hudfargen, og siden Columbia er et land med veldig mange raser og versjoner av alt fra helt lyst til helt mørk er kanskje i deres tilfelle ikke Columbia det rette landet, for da kan du får alt. Selvfølgelig kan du si nei til et barn, men å begrynne det med hudfargen ville vel kanskje ikke se så veldig bra ut? Hva med et europæisk eller asiatisk land for dere? 0 Siter
Wibecke Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Hei, I Colombia finnes det barn i alle farger, fra "blond og blåøyd" til kullsorte. Det er min oppriktige mening at om man velger å adoptere fra Colombia, ja da må man være åpen for alle hudfarger. Hvis ikke bør dere velge et annet land. Selv om man uansett ikke har noen garantier, det finnes brune barn i feks Russland også... Jeg kan IKKE anbefale Colombia til noen som frykter å få et mørkt barn, for mange av de barna som trenger i Colombia er mørkere enn en gjennomsnittsnordmann. Og hvordan ville du forresten formulert et slikt ønske overfor Colombianske myndigheter?? Du bør kanskje gå et par runder med deg selv mht din skrekk for å skille deg ut. For de fleste adopterte barn, enten de kommer herfra eller derfra, vil sannsynlgvis skille seg fra dere på et vis. Så den oppmerksomheten må du nok lære deg å takle om dere skal adoptere. Men som sagt, hvis du ikke ønsker et mørkt barn, så velg et annet land enn Colombia, hvor du med å si det du sier, vil velge bort mesteparten av de barna som adopteres bort i Colombia... Beste hilsen fra Perfekt formulert snø :-) Som jeg ville sagt det selv om jeg ikke sa alt dette andre. Velg et annet land om du ikke ønsker et mørkt barn. Alle barn en trenger mamma, pappa enten alene eller sammen! Hilsen 0 Siter
veps1365380824 Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Perfekt formulert snø :-) Som jeg ville sagt det selv om jeg ikke sa alt dette andre. Velg et annet land om du ikke ønsker et mørkt barn. Alle barn en trenger mamma, pappa enten alene eller sammen! Hilsen Jeg synes dette er nok veldig individuelt. Noen er kanskje mer redd for konsekvensene hudfargen evt måtte ha senere i livet for barna også. For selv om vi ønsker det anderledes, så er nok samfunnet ikke helt fordomsfri, dessverre. Men når det er sagt så er det jo helt klart at alle barn har kan bli mobbet av en eller annen grunn, være det et adoptert eller egenfødt, indvandret eller lyst norsk barn. Det er noen som ikke kan forestille seg å ha et helt mørkt barn, mens andre liker disse barna veldig. Wibecke har sagt alle barn trenger foreldre, og det er jo helt riktig. Så da kan dere jo bli foreldre til et barn fra et land der de vanligvis er lysere eller ligner mer på oss (de trenger jo foreldre, de og). Og dersom noen synes at adopsjon fra et europæisk land er for langvarig, så er mange veldig fornøyde med asiatiske barn. Det finnes jo heldigvis så mange land å velge i mellom. Og er det et land som dere ikke oppfyller kravene til (det er jo noen ganger heller ikke bare bare), så finnes det sikkert et annet som passer fint. Jeg ville anbefalt å kontakte adopsjonsforeningens anbefalingsteam. De har som regel veldig god peiling hva som passer til de enkelte forutsetninger og ønsker! 0 Siter
snø Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Jeg synes dette er nok veldig individuelt. Noen er kanskje mer redd for konsekvensene hudfargen evt måtte ha senere i livet for barna også. For selv om vi ønsker det anderledes, så er nok samfunnet ikke helt fordomsfri, dessverre. Men når det er sagt så er det jo helt klart at alle barn har kan bli mobbet av en eller annen grunn, være det et adoptert eller egenfødt, indvandret eller lyst norsk barn. Det er noen som ikke kan forestille seg å ha et helt mørkt barn, mens andre liker disse barna veldig. Wibecke har sagt alle barn trenger foreldre, og det er jo helt riktig. Så da kan dere jo bli foreldre til et barn fra et land der de vanligvis er lysere eller ligner mer på oss (de trenger jo foreldre, de og). Og dersom noen synes at adopsjon fra et europæisk land er for langvarig, så er mange veldig fornøyde med asiatiske barn. Det finnes jo heldigvis så mange land å velge i mellom. Og er det et land som dere ikke oppfyller kravene til (det er jo noen ganger heller ikke bare bare), så finnes det sikkert et annet som passer fint. Jeg ville anbefalt å kontakte adopsjonsforeningens anbefalingsteam. De har som regel veldig god peiling hva som passer til de enkelte forutsetninger og ønsker! Hei, jeg er enig i rådet om å ta kontakt med adopsjonsforeningenes anbefalingsteam. Imidlertid tror jeg ikke at barn fra Asia er løsningen om det er _oppmerksomheten_ et barn som skiller seg ut vekker man frykter, og ikke hudfargen. I alle fall forteller alle de jeg kjenner, som har adoptert fra Kina og Korea om _massiv_ oppmerksomhet fra omgivelsene - positiv oppmerksomhet, altså :-)) Og jeg forstod det på "adopterefracolombia" at det var oppmerksomheten i seg selv som var problemet, ikke utseendet på barnet? Og jeg står med det jeg sier at om man skal adoptere, så må man først akseptere det faktum at det er en stor sannsynlighet for at familien vil skille seg ut på et eller annet vis, så sant man selv ser nordisk ut. Man har _ingen_ garanti for å få et lyst og nordisk barn, selv ikke om man velger Polen eller Russland. Muligheten er selvfølgelig vesentlig større enn fra noe annet land, men noen garanti for dette kan ikke adopsjonsforeningene gi. Det adopteres bort mørke barn fra disse landene også. Og for meg blir det helt feil når noen reserverer seg mot disse barna. Og jeg tviler på at man vil få formidlet et nytt barn, om man takker nei til et mørkt barn. Faktisk har jeg hørt om en familie i Danmark som fikk trukket tilbake godkjenningen etter at de takket nei til et barn bare på grunn av hudfargen... Så h*n som stilte spørsmålet bør derfor gå noen runder med seg selv i forhold til det å skille seg ut. Og huske på at den ekstra oppmerksomheten vi adoptivforeldre får i 99,9% av tilfellene er positiv oppmerksomhet, som er mer til glede enn til bekymring :-) Og jeg ønsker også lykke til med valg av land! Beste hilsen fra 0 Siter
Colombiamamma Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Adoptivbarn trenger foreldre som stiller opp for de 100%. Om dere er så usikkre på det å få et barn som skiller seg ut fra dere, så bør dere revurdere valg av land. Snakk med adoptivforeningen deres. De har helt sikkert landet som passer perfekt for dere. Det var spesielt to ting som ble fokusert på når vi ønskte Colombia som land. Det at vi kunne få et barn mellom 2-3 år og det at vi måtte være åpen for alle hudfarger og etnisk bakgrunn. Har nå en nyyydelig datter med mørk hud og afrokrøller. Hun skiller seg ut samme hvor vi kommer. Det var litt rart i starten å få så mye oppmerksomhet (positiv som sådan), men nå følest det som den naturligste ting i verden at hun er vår datter. Selvfølgelig er jeg redd for at hun skal bli mobbet når hun vokser opp.... men hvem er ikke det når man er foreldre?? Vi vil jo alle våres barn det aller beste. Ville ikke byttet henne bort for alt i verden. 0 Siter
Mamta Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Stiller meg helhjertet bak det 'snø' skriver i sine to innlegg under her. Oppmerksomheten adoptivbarna og -familien får på bakgrunn av barnas utseende eller adopsjonens faktum, er som oftest positiv. I de tilfellene oppmerksomheten antar negative tendenser, er det vår oppgave som foreldre å forebygge og å hjelpe barna (og evt. involvere skole og bhg.) til å takle også det. Selv er jeg en ganske reservert person, men den ekstra oppmerksomheten familien får med våre tre vakre gudegaver fra India har sjelden vært vanskelig å takle. Ønsker dere lykke til med valg av land! 0 Siter
Colombiamamma Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Adoptivbarn trenger foreldre som stiller opp for de 100%. Om dere er så usikkre på det å få et barn som skiller seg ut fra dere, så bør dere revurdere valg av land. Snakk med adoptivforeningen deres. De har helt sikkert landet som passer perfekt for dere. Det var spesielt to ting som ble fokusert på når vi ønskte Colombia som land. Det at vi kunne få et barn mellom 2-3 år og det at vi måtte være åpen for alle hudfarger og etnisk bakgrunn. Har nå en nyyydelig datter med mørk hud og afrokrøller. Hun skiller seg ut samme hvor vi kommer. Det var litt rart i starten å få så mye oppmerksomhet (positiv som sådan), men nå følest det som den naturligste ting i verden at hun er vår datter. Selvfølgelig er jeg redd for at hun skal bli mobbet når hun vokser opp.... men hvem er ikke det når man er foreldre?? Vi vil jo alle våres barn det aller beste. Ville ikke byttet henne bort for alt i verden. Adopsjonsforeningene mente jeg selvfølgelig :-)) Lykke til med valg av land. 0 Siter
gøy Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Hei! Gå litt i tenkeboksen i forhold til land - ja..... Colombia er jo en smeltedigel hvor man kan få alt fra lys og blåøyd til helt mørk.... Da vi var å hentet vår lille prinsesse som er midt i mellom lys og mørk altså gyllenbrum, med flotte sorte krøller/korketrekkere, var det faktisk alle varianter. Utrolig flott faktisk. Tenk at det er mulig å komme fra samme land, men være så forskjellig..... Uansett flott land og flotte mennesker. Når det gjelder oppmerksomhet, så har den bare vært positiv for oss, og føler vel egentlig at oppmerksomheten var størst i fasen før vi hentet snuppa og rett etter vi kom hjem. HUn er jo en av oss nå.... Det å adoptere et barn gir vel masse oppmerksomhet i de fleste tilfeller, og da mest positivt vil jeg tro. Lykke til med valg av land, men det er nok ikke enkelt. MEN det er en flott opplevelse JEG aldri ville vært foruten, og føler meg så takknemlig for det jeg har fått oppleve:-) 0 Siter
Gjest mamma til en kinaprinsesse Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Hei, jeg er enig i rådet om å ta kontakt med adopsjonsforeningenes anbefalingsteam. Imidlertid tror jeg ikke at barn fra Asia er løsningen om det er _oppmerksomheten_ et barn som skiller seg ut vekker man frykter, og ikke hudfargen. I alle fall forteller alle de jeg kjenner, som har adoptert fra Kina og Korea om _massiv_ oppmerksomhet fra omgivelsene - positiv oppmerksomhet, altså :-)) Og jeg forstod det på "adopterefracolombia" at det var oppmerksomheten i seg selv som var problemet, ikke utseendet på barnet? Og jeg står med det jeg sier at om man skal adoptere, så må man først akseptere det faktum at det er en stor sannsynlighet for at familien vil skille seg ut på et eller annet vis, så sant man selv ser nordisk ut. Man har _ingen_ garanti for å få et lyst og nordisk barn, selv ikke om man velger Polen eller Russland. Muligheten er selvfølgelig vesentlig større enn fra noe annet land, men noen garanti for dette kan ikke adopsjonsforeningene gi. Det adopteres bort mørke barn fra disse landene også. Og for meg blir det helt feil når noen reserverer seg mot disse barna. Og jeg tviler på at man vil få formidlet et nytt barn, om man takker nei til et mørkt barn. Faktisk har jeg hørt om en familie i Danmark som fikk trukket tilbake godkjenningen etter at de takket nei til et barn bare på grunn av hudfargen... Så h*n som stilte spørsmålet bør derfor gå noen runder med seg selv i forhold til det å skille seg ut. Og huske på at den ekstra oppmerksomheten vi adoptivforeldre får i 99,9% av tilfellene er positiv oppmerksomhet, som er mer til glede enn til bekymring :-) Og jeg ønsker også lykke til med valg av land! Beste hilsen fra Vil bare si meg helt enig med Snø. Jeg har ei lita jente fra Kina, og vi får masse oppmerksomhet! Stort sett er det positive kommentarer ("For et nydelig barn!"). Men jeg må fortsatt venne meg til at det aller første vilt fremmede mennesker sier til oss er: "Er hun adoptert?" eller "Hvilket land kommer hun fra?" Jeg tror det er en av de tingene vi som adopterer må lære å takle, og det samme vil vi nok møte enten barna våre er lyse eller mørke. 0 Siter
Gjest lyshud Skrevet 27. juni 2005 Skrevet 27. juni 2005 Vi har et forholdsvis lyst barn fra Colombia. Vi får også kommentarer om at man ikke kan se at det er adoptert, er jo så lys osv. Dette er kommentarer som også går på hudfarge, og jeg kan av og til som mamma bli såret. Hvorfor kan det ikke være nok at vi er utrolig glade i hverandre? Hva så om barnet hadde vært mørkhudet, det ville vært like mye elsket fordi! Jeg tror de fleste av de kommentarene vi adoptivforeldre får om barna våre ikke er vondt ment. Når man skal adoptere tror jeg det er viktig at man tenker igjennom at man vil bli en litt anderledes familie uansett om barnet er lyst eller mørkt. Adopsjonen er jo ikke noe man skal eller vil skjule. Man må bare gå grundig inn i sine egne holdninger til hudfarge, og så får man velge land etter det. Riktig som flere sier her; ta kontakt med anbefalingsteamet! Lykke til i valg av land! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.