Gå til innhold

Anbefalte innlegg

De nye reglene om kontantstøtte for adoptivbarn ble vedtatt med virkning fra 1.7.05. Kontantstøtten utbetales i inntil 2 år etter at perioden for fulle adopsjonspenger er utløpt, selv om barnet er over 3 år, dog ikke lenger enn til skolestart. Gjelder i tilfeller der hvor det er gått mindre enn 2 år siden stønadsperioden for fulle adopsjonspenger ble avsluttet/ville blitt avsluttet hvis man hadde hatt krav på slik stønad (vært i arbeid på forhånd). Dette må vel tolkes slik at de som har avsluttet stønadperioden etter 1.7.03 omfattes av de nye reglene. De nye reglene om to ukers permisjon i forbindelse med hentereise er ukjent for meg. Tilsvarer kanskje den ulønnede permisjonen pappa kan få 2 uker etter fødsel?

Fortsetter under...

Ser av Arbeidsmiljøloven 12-3 at to ukers permisjon ved omsorgsovertagelse ved adopsjon er vedtatt. Går ikke klart frem om det er en eller begge foreldre (ser nesten ut som det er begge). Dette gjelder kun retten til permisjon, ikke den økonomiske siden.

Hei!

Jeg vet ikke om jeg følger deg her... Sier du at man kan få kontantstøtte med tilbakevirkende kraft hvis man har et barn som ellers ville ha vært kvalifisert etter nye regler? Det høres jo helt utrolig ut.

Altså: Datteren vår ble 3 i januar, og begynner ikke i barnehage med statsstøtte/kommunal støtte før nå i august. Hun fikk kontantsstøtte til og med januar. Sier du at det nå går an å få tilbakebetalt kontantstøtten fra hun fyllte 3 år fram til august? (hun fikk altså kontantstøtte fra desember 2003 til januar 2005, 14 måneder).

MVH

Ser av Arbeidsmiljøloven 12-3 at to ukers permisjon ved omsorgsovertagelse ved adopsjon er vedtatt. Går ikke klart frem om det er en eller begge foreldre (ser nesten ut som det er begge). Dette gjelder kun retten til permisjon, ikke den økonomiske siden.

Mener du at forslaget til arbeidsmiljølov er vedtatt? Jeg vet at 2 ukers velferdsperm var med i forslaget, men jeg har ikke klart å finne noe på nettet om når loven skulle vedtas...

Hilsen

Mener du at forslaget til arbeidsmiljølov er vedtatt? Jeg vet at 2 ukers velferdsperm var med i forslaget, men jeg har ikke klart å finne noe på nettet om når loven skulle vedtas...

Hilsen

Jeg kommer ikke inn på lovdata.no nå. Prøv selv og søk etter Arbeidsmiljøloven 12-3. Jeg har ikke sjekket dette veldig grundig (er ikke i "målgruppen" lenger).

Hei!

Jeg vet ikke om jeg følger deg her... Sier du at man kan få kontantstøtte med tilbakevirkende kraft hvis man har et barn som ellers ville ha vært kvalifisert etter nye regler? Det høres jo helt utrolig ut.

Altså: Datteren vår ble 3 i januar, og begynner ikke i barnehage med statsstøtte/kommunal støtte før nå i august. Hun fikk kontantsstøtte til og med januar. Sier du at det nå går an å få tilbakebetalt kontantstøtten fra hun fyllte 3 år fram til august? (hun fikk altså kontantstøtte fra desember 2003 til januar 2005, 14 måneder).

MVH

Ordlyden i nyhetsbrevet som jeg fikk på mail er:

Gjeldende fra 1.7.05 (vedtatt): "Det innføres kontantstøtte for adoptivforeldre i inntil to år etter at perioden for fulle adopsjonspenger er utløpt, selv om barnet er over 3 år, dog ikke lenger enn til barnets skolestart. Endringen i loven gjelder for tilfeller der det på ikrafttredelsestidspunktet er gått mindre enn 2 år siden stønadsperioden for fulle adopsjonspenger ble avsluttet, eller tidspunktet stønadsperioden ville blitt avsluttet dersom det var opptjent rett til adopsjonspenger".

Hva får du ut av dette? Fulle adopsjonspenger var vel 39 uker? Jeg synes det virker som om vedtaket har tilbakevirkende kraft.

Annonse

Gjeldende fra 1.7.05 (vedtatt): "Det innføres kontantstøtte for adoptivforeldre i inntil to år etter at perioden for fulle adopsjonspenger er utløpt, selv om barnet er over 3 år, dog ikke lenger enn til barnets skolestart. Endringen i loven gjelder for tilfeller der det på ikrafttredelsestidspunktet er gått mindre enn 2 år siden stønadsperioden for fulle adopsjonspenger ble avsluttet, eller tidspunktet stønadsperioden ville blitt avsluttet dersom det var opptjent rett til adopsjonspenger".

Hva får du ut av dette? Fulle adopsjonspenger var vel 39 uker? Jeg synes det virker som om vedtaket har tilbakevirkende kraft.

Heia!

Jeg har ringt til vårt lokale trygdekontor og spurt, men de hadde ikke engang hørt at det var kommet noe endringer i loven, og kunne ikke svare meg på denne siden av sommeren, for det var så vanskelig atte...

Men jeg fant altså den nye loven i lovdata.no, men der står ikke det du skrev vedr tilbakevirkende kraft, det du hadde fått mail om. Hvor står det da, er det i noen retningslinjer eller noe sånt?

MVH

Det som står i den nye loven er:

Endringen i kontantstøtteloven gjelder for tilfeller der det på ikrafttredelsestidspunktet er gått mindre enn to år siden stønadsperioden for fulle adopsjonspenger ble avsluttet, eller tidspunktet stønadsperioden ville blitt avsluttet dersom det var opptjent rett til adopsjonspenger.

Dette betyr at hvis det er mindre enn to år siden perioden da du mottok adopsjonspenger sluttet, kan du få kontantstøtte i den resterende delen. Du kommer ikke til å få etterbetalt for de to årene. Dvs. hvis det er 1.5 år siden permisjonstiden utløp 1.juli, kan du få kontantstøtte for et halvt år.

Det som står i den nye loven er:

Endringen i kontantstøtteloven gjelder for tilfeller der det på ikrafttredelsestidspunktet er gått mindre enn to år siden stønadsperioden for fulle adopsjonspenger ble avsluttet, eller tidspunktet stønadsperioden ville blitt avsluttet dersom det var opptjent rett til adopsjonspenger.

Dette betyr at hvis det er mindre enn to år siden perioden da du mottok adopsjonspenger sluttet, kan du få kontantstøtte i den resterende delen. Du kommer ikke til å få etterbetalt for de to årene. Dvs. hvis det er 1.5 år siden permisjonstiden utløp 1.juli, kan du få kontantstøtte for et halvt år.

Hei!

Nå har jeg sjekket med Fylkstrygdekontoret her i Rogaland og fått svar på dette.

Svaret var som følger:

Ja, vi er berettiget til etterbetaling, men kun fra det tidspunkt den nye loven gjelder. For oss innebærer dette at vi ikke får etterbetalt kontantstøtte fra februar, som er måneden etter at jenta vår fyllte 3 år, men fra det tidspunkt loven gjelder fra, altså 1.juli, og fram til kontantstøtten slutter enten fordi barnet begynner i barnehage, blir for gammelt eller har mottatt støtte i totalt 2 år.

Forutsatt altså at det var mindre enn to år fra man fikk fulle adopsjonspenger den 1.juli 2005. (uææææ... Jeg er ikke vant med sånn trygdespråk jeg, håper det er forståelig dette) I vårt tilfelle betyr det at vi får kontantstøtte for 2 måneder, siden snuppa vår skal begynne i barnehage i august, og det bare er et og et halvt år siden jeg fikk fulle adopsjonspenger. Damen kunne også fortelle at dette er veldig nytt og at de ikke helt vet hvordan det skal administreres, og at jeg ikke kunne regne med at pengene ble utbetalt før nærmere jul. Og så må jeg søke, det kommer ikke automatisk.

Uansett, det er nesten 8000 kr vi ikke hadde regnet med å få. Kan ikke klage på det! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...