Gå til innhold

Løping på asfalt - vond hæl


hefei

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å jogge, og har da løpt på asfalt. Etter kort tid har jeg fått en vond hæl. Den er øm å ta på, og det gjør skikkelig vondt når jeg tråkker rett ned. Den verker når jeg sitter stille og når jeg legger meg for kvelden.

Jeg ikke har løpt siden torsdag og fikk først vondt søndag kveld. Ikke har jeg løpt mange gangene heller. Pleier forøvrig ikke å løpe, men liker best å gå tur raskt.

Kan jeg ha fått en betennelse av så liten (men uvant) anstrengelse?? Er det noe jeg kan gjøre bortsett fra å holde foten i ro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest John Gunnar Oppheim

Hei,

hvile er nok det som skal til. Det er sannsynligvis er smerte relatert til løpingen. Regn med at det går noen dager. Du kan ta en titt på hjemmesiden min i arkivet. Der finner du en artikkel om belastningsskader; kanskje kjenner du deg igjen, slik at du med sikkerhet kan fastslå om det er en slik skade/smerte.

http://home.enitel.no/trening/

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Mæhlum, Lege

Hei

Du har nok en belastningsskade. Det kan enten være en skade av fettputen i hælen eller en skade av det bakre festet av seneplaten (fascia plantaris) under foten. En lege vil kunne fortelle deg dette ved å kjenne etter hvor det er mest vondt. Sjekk at du har sko med god støtdempning. Dersom du har gode sko, vil ro være det beste i første omgang. Om det kommer igjen, bør du oppsøke en idrettslege.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Mæhlum, Lege

Hei

Du har nok en belastningsskade. Det kan enten være en skade av fettputen i hælen eller en skade av det bakre festet av seneplaten (fascia plantaris) under foten. En lege vil kunne fortelle deg dette ved å kjenne etter hvor det er mest vondt. Sjekk at du har sko med god støtdempning. Dersom du har gode sko, vil ro være det beste i første omgang. Om det kommer igjen, bør du oppsøke en idrettslege.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hefei!

Rett opp løpetknikken! Hvis du setter foten først på hælen under løping, så vil du alltid belaste et eller annent. For at du skal unngå belastningsskader, så må du først bruke riktig løpeteknikk, i tillegg til riktige joggesko. Denne gangen har du fått belastning i hælen, men neste gang, hvis du gjør nok lenge, så kan du få f.ex. beinhinnebetenelse.

Ved siden av fotteknikk, så må du kontrollere overkroppen, dvs. hvordan du holder overkroppen i forhold til din "løpemønster".

Og når du har lært løpetknikken godt, så må du lære deg pusteteknikken under jogging, fordi igjen er dette spesielt viktig. Prøv å puste jevn hele turen.

Selv den minste feil i løpeteknikken vil alltid medføre til unødvendige skader på lang sikt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...