Gå til innhold

Avslag på søknad.

Anbefalte innlegg

Gjest anonym igjen.

Her sitter vi med brevet i handen som sier at vi har fått avslag på vår søknad om adopsjon. Den raporten som vi skrev under på , var vi den rene drømmefamilien etter sosialkuratorens mening. Men vi viste ikke at det var en del bak sosialraporten som vi ikke fikk sett som stemplet oss som utilstrekelige foreldre. Hvordan kan det ha seg at den raporten vi får se er helt ok, men at de holder en tilleggsdel hemelig for oss (fikk ikke se eller om høre den) som er det totale motsatte av den delen vi skrev under på. Dette er vel uproff saksbehandling? hva driver sosialkurator med?

hun har jo løyet til oss da vi skrev under denne sosialraporten for begge deler kan ikke stemme. Hva skal vi gjøre?

Tar gledelig i mot råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188835-avslag-p%C3%A5-s%C3%B8knad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når sosialrapporten skrives er det både en faktadel og en vurderingsdel. Vi fikk lese igjennom faktadelen og komme med innspill dersom det var noe som vi oppfattet som feilaktig. Vi ble ved begge tilfeller gitt beskjed fra representanten som gjennomførte hjemmebesøket om at de ville anbefale oss som adoptivforeldre. Før søknaden i sin helhet skulle skrives under og sendes til BUFA fikk vi lese vurderingsdelen. Dette er noe som dere har krav på, iflg en eller annen paragraf i forvaltningsloven (tror det er denne loven). Uansett om barnevernet tilråder adopsjon eller ei kan dere be om at søknaden sendes vidre til regionkontoret. Synes at det var leit å høre at dere fikk en negativ vurdering når signalene var helt annerledes. Mitt råd er: ikke gi opp, men stå på!!!!

Gjest Aage XP

Stakkars dere. Er det tilrådningen som er negativ eller svaret fra regionen? Vi opplevde å få stemplet kranglevoren og oppfarende i vurderingen, men det tok slett ikke SUAK noe som helst hensyn til. De forholdt seg til rapporten, og til en telefonsamtale hvor vi forklarte hvorfor det ble skrevet.

Gjest Aage XP

Forresten så må vurderingen bygge på sosialrapporten, og alle fakta sosialarbeider utøver skjønn på grunnlag av og vurderer skal stå eksplisitt og konkret i rapporten eller i vurderingen. I tillegg har dere rett til å se vurderingen før den sendes regionen, står i rundskriv fra dep.

Gjest anonym igjen

Stakkars dere. Er det tilrådningen som er negativ eller svaret fra regionen? Vi opplevde å få stemplet kranglevoren og oppfarende i vurderingen, men det tok slett ikke SUAK noe som helst hensyn til. De forholdt seg til rapporten, og til en telefonsamtale hvor vi forklarte hvorfor det ble skrevet.

Tilrådningen er negativ og det samme er svaret fra bufetat. Men sosialraporten som vi skrev under på var den rene drømmeraporten. Men tilrådninsraporten var det mest negative og synsene dokument jeg har sett i hele mitt liv, det er totalt forskjelig fra sosialraporten vi skrev under på. ( de kan ikke ha skrevet om samme personer )For det skal vel være samsvar mellom raporten og tilrådningen?

Gjest Aage XP

Tilrådningen er negativ og det samme er svaret fra bufetat. Men sosialraporten som vi skrev under på var den rene drømmeraporten. Men tilrådninsraporten var det mest negative og synsene dokument jeg har sett i hele mitt liv, det er totalt forskjelig fra sosialraporten vi skrev under på. ( de kan ikke ha skrevet om samme personer )For det skal vel være samsvar mellom raporten og tilrådningen?

Ja det skal være sammenheng. Det er ikke lovfestet men har med rettssikkerhet og fvl. § 17 å gjøre. Det skal være mulig for leseren å vite hvilke faktaer som henger sammen med hvilke vurderinger rett og slett. F.eks. dersom jeg sier at forholdet deres virker lite stabilt. Da måtte jeg vist til konkrete episoder, som at dere i sosialrapporten hadde fortalt at dere kranglet ukentlig, og at dere en gang hadde en pause på noen måneder. Slik kan leseren (regionen) selv vurdere om han vurderer faktaene som tegn på det samme som sosialarbeideren. Det skal være mulig å etterprøve andres tolkninger ved å vite hvilke fakta de bygger på rett og slett.

Hva var grunnen til avslaget? Oppfyller dere kravene om helse, alder, økonomi, vandel osv?

Jeg begynner å bli temmelig tvilende til behandlingen av adopsjonssøknader i kommunene.

Annonse

Gjest Litt for privat

Skjønner hvordan du har det. Vi har også fått avslag, til tross for en kjempebra sosialrapport (og vi fikk lese alt).

Det eneste å gjøre er; Brette opp ermene, bite sammen tennene og ANKE!

Ønsker dere lykke til! En grusom beskjed å få og en tøff kamp, men den som ler sist ler best :o)

Stå på!

Gjest anonym igjen.

Hei jeg kan si at jeg ikke er deres/ vår felles venn MJ jeg er en reel adoptiv som har kommet i det uføre at vi har fått avslag. Så for dere som har mistanke om at det er vår MJ kan jeg si at mitt nik er : Snart mamma til to.

Jeg skriver nikket selv om noen kan kjenne igjen meg men jeg vil ikke ha det på meg at jeg er kun ute for å provosere. Jeg er ute etter råd og hint hvordan jeg videre skal takle avslaget.

Gjest anonym igjen.

Hei jeg kan si at jeg ikke er deres/ vår felles venn MJ jeg er en reel adoptiv som har kommet i det uføre at vi har fått avslag. Så for dere som har mistanke om at det er vår MJ kan jeg si at mitt nik er : Snart mamma til to.

Jeg skriver nikket selv om noen kan kjenne igjen meg men jeg vil ikke ha det på meg at jeg er kun ute for å provosere. Jeg er ute etter råd og hint hvordan jeg videre skal takle avslaget.

Hei,

jeg tror ikke at det er noen her inne som har trodd at du er MJ, det er "voksen adoptert" man sikter til. Dumt at du føler at du må stå fram med nick når du ønsker å være anonym :-(

Lykke til, det høres helt snodig ut at soialkontoret kan skrive en positiv sosialrapport og så en negativ anbefaling. Som andre har sagt - en skulle tro at de to tingene må henge sammen, og at vurderingen skal være en konklusjon av rapporten. Og at de ikke sa i fra til dere at de skrev negativ anbefaling må jo i beste fall være tjenesteforsømmelse??

Beste hilsen fra

hjertebarnet

Det dere har skrevet under på, er rapporten, den andre delen heter vurderingsdelen. Endel sosialkontor lar ikke søkerne lese vurderingsdelen, men ifølge innsynsloven har dere faktisk krav på å få kopi av begge deler. Kontakt en advokat og få ham/henne til å få kopi av HELE rapporten med vurderingsdel fra barnevernet.

Deretter skriver dere et saklig og rolig brev til BUFDir sentralt (som er klageinstansen), der dere imøtegår alle punktene. Det er altså fullt mulig å klage på vedtaket. Ofte har saksbehandlerne trukket vuderinger på usaklig grunnlag og ren "synsing".

Såvidt jeg vet kan man enda klage neste avgjørelse også, til Departementet. Jeg vet om flere saker der klaging har ført fram, så ikke gi opp!!!

Spør adopsjonsforeningen deres om de vet om noen advokat som har greie på adopsjonssaker.

Ønsker dere lykke til!

Gjest synd det går ut over deg

Det er ingen som tror at du er MJ - det er derimot nicket "voksen adoptert" vi VET er MJ.

Han har åpenbart bestemt seg for å skape ufred her inne igjen, og dessverre går det ut over bl.a din tråd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...