Gå til innhold

Høydeproblemer i Addis Abbeba?

Anbefalte innlegg

Gjest litt flau etiopiaventer

Jeg har en venninne med veldig negativ innstilling som elsker å se for seg det verste og særlig i forhold til sykdom.

Nå har hun snakket masse om høydesyke og problemer i Addis Abbeba. Det er jo en av de høyest liggende hovedstadene i verden, men det er vel ikke noe problem for vanlige friske folk å dra dit?

Jeg har egentlig bare ledd av henne, men hun kommer med ville skrekkhisotrier og jeg skulle gjerne hatt noen fakta å slå i bordet med i tillegg til å be henne om å holde opp.

Dere som har vært der, opplevde dere noen problemer eller ubehageligheter med høyden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189027-h%C3%B8ydeproblemer-i-addis-abbeba/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kor høgt ligg AA då? Då me var på hentereise til Cusco, Peru (3400 moh) vart eg litt dårleg av høgda, medan mannen min merka mindre til det.

Eg trengde eit halvt døgn på å akklimatisera meg (låg til sengs den fyrste ettermiddagen), men var slapp, trøytt og hadde dårleg matlyst heile dei to vekene me var der. Med det same me fauk ned att til havnivå vart eg frisk.

Det er veldig individuelt korleis ein reagerer på høgda, nokre blir kjempedårlege, andre merkar det knapt. Det finst nokre tablettar ein kan ta for å minska plagene, me tok dei, så eg veit jo ikkje korleis det ville vore utan.

Neste gong skal me til Bolivia, og La Paz ligg på over 4000 moh, så eg førebur meg på litt tilvenningstid der òg. Som oftast går det over etter ei stund, men du kan merka at du blir andpusten og litt slapp.

Lukke til!

trk1365380645

Hei!

Vi var i Addis i desember. Vi bodde på gjestehuset i tredje etasje og jeg må innrømme at jeg ble litt sliten av å gå opp trappene, og jeg var ikke den eneste. Men det var det eneste vi merket.

Gled deg du, dere får nok en fin tur:o)

mvh

Kan bare underskrive på det tilla skriver: Kondisen føltes enda dårligere enn hjemme (men mye bedre etterpå pga høydetreningen...), utenom det merket vi ikke høyden. Vi gleder oss til vi skal få komme ned igjen!

Gjest etiopiaventer

Kor høgt ligg AA då? Då me var på hentereise til Cusco, Peru (3400 moh) vart eg litt dårleg av høgda, medan mannen min merka mindre til det.

Eg trengde eit halvt døgn på å akklimatisera meg (låg til sengs den fyrste ettermiddagen), men var slapp, trøytt og hadde dårleg matlyst heile dei to vekene me var der. Med det same me fauk ned att til havnivå vart eg frisk.

Det er veldig individuelt korleis ein reagerer på høgda, nokre blir kjempedårlege, andre merkar det knapt. Det finst nokre tablettar ein kan ta for å minska plagene, me tok dei, så eg veit jo ikkje korleis det ville vore utan.

Neste gong skal me til Bolivia, og La Paz ligg på over 4000 moh, så eg førebur meg på litt tilvenningstid der òg. Som oftast går det over etter ei stund, men du kan merka at du blir andpusten og litt slapp.

Lukke til!

AA ligger ikke så høyt, det er vel cirka 2600 moh.

Godt å høre at dere klarte dere så bra i den høyden dere var i. Og vi er jo friske så da er det nok greit.

Annonse

Gjest MrPimmel

4200 meter var et problem. Jeg kunne bare trekke pusten halvveis inn, føltes det som, og hjertet slo i 150 av nesten ingen anstrenglse. Men det gikk bra for alle, selv om vi ikke hadde vært så høyt noen av oss. Etter noen dager gikk det bedre.

2200 meter i fire uker gikk greit, men ble fort sliten de første dagene.

Det verste var at det ble overtrykk i flasker som var bragt med fra lavlandet, så sjampoen og solkremen spruta ut, og myggmiddel ødela et kamera :-( Kula i roll-on'en poppa også ut som en sjampanjekork, med et solid griseri som følge og trilla ut døra og tre etasjer ned til en veldig fornøyd katt som jaget den nedover gata. Katten satt og passet på den da jeg kom.

Gjest Signe Tur

4200 meter var et problem. Jeg kunne bare trekke pusten halvveis inn, føltes det som, og hjertet slo i 150 av nesten ingen anstrenglse. Men det gikk bra for alle, selv om vi ikke hadde vært så høyt noen av oss. Etter noen dager gikk det bedre.

Det verste var at det ble overtrykk i flasker som var bragt med fra lavlandet, så sjampoen og solkremen spruta ut, og myggmiddel ødela et kamera :-( Kula i roll-on'en poppa også ut som en sjampanjekork, med et solid griseri som følge og trilla ut døra og tre etasjer ned til en veldig fornøyd katt som jaget den nedover gata. Katten satt og passet på den da jeg kom.

Hehe.... Reiser du mye du?

Morsom detalj det med overtrykk - spesielt katta og kula i roll-on'en :-)

Som andre nevner er det helt individuelt hvordan man reagerer på høyden.

På en ferietur bodde jeg noen dager i en by på over 4000 m.o.h., samt var på en fjelltopp 4800 m.o.h.

Jeg merket svært lite til høyden, men hadde rett nok tilbrakt noen dager før på 2700 m.o.h. slik at det ble en gradvis tilpasning.

Hilsen

Gjest MrPimmel

Morsom detalj det med overtrykk - spesielt katta og kula i roll-on'en :-)

Jeg måtte finne igjen kula. Det var noen hakk i den, men det gikk. Noen dager senere poppa den ut igjen og jeg redda den med noen keepertriks. Tror ikke rollon er tingen hvor lufttrykket varierer.

Synd med en medreisende med en diger flaske som var nesten tom, med solkrem, den ga fra seg en skikkelig meterlang stråle tvers over den fine kjolen, ansiktet og håret. Jeg hadde advart, men hun glemte det. Kjente at flaska var spent, men tenkte ikke fort nok.

Gjest MrPimmel

Som andre nevner er det helt individuelt hvordan man reagerer på høyden.

På en ferietur bodde jeg noen dager i en by på over 4000 m.o.h., samt var på en fjelltopp 4800 m.o.h.

Jeg merket svært lite til høyden, men hadde rett nok tilbrakt noen dager før på 2700 m.o.h. slik at det ble en gradvis tilpasning.

Hilsen

Det kommer visst an på fysisk form og evne til oksygenopptak eller noe sånt. Ei med astma ble frarådet.

Annonse

Gjest Gitte fra FUB

Det kommer visst an på fysisk form og evne til oksygenopptak eller noe sånt. Ei med astma ble frarådet.

Jeg tror ikke fysisk form har så mye å si for hvordan man takler høyden.Jeg har vært på tur både på 4600 og 6000 moh og det som teller er å ta det med ro og ta hensyn til kroppen og hvile når man merker at man blir andpusten. Typisk er at en sprek 25 åring klarer seg dårligere enn en 50 år gammel røyker som er vant til ta det med ro.

Gjest MrPimmel

Jeg tror ikke fysisk form har så mye å si for hvordan man takler høyden.Jeg har vært på tur både på 4600 og 6000 moh og det som teller er å ta det med ro og ta hensyn til kroppen og hvile når man merker at man blir andpusten. Typisk er at en sprek 25 åring klarer seg dårligere enn en 50 år gammel røyker som er vant til ta det med ro.

Tror nok det er å ta for lett på det. 5000 meter er farlig for mange, og alle som skal over 3-4000 m bør ta en nøye prat med kyndig lege eller overvåkes og rådes av fagfolk så høyt oppe. Mange har dødd på høyder over 6000 m.

Vi er ikke skapt for slik høyde og har ikke noe der å gjøre.

http://www.reiseklinikken.no/AMS.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...