Gå til innhold

Når bør de være nattetørr


Gjest nelly2

Anbefalte innlegg

jeg har ei jente på tre år og fire mnd som sluttet med bleie på dagtid da hun var to og et halvt.

Hun har hele tiden vært veldig flink og omtrent ikke hatt et enste uhell.

Hun var også uten bleie om natten de to første ukene etter at hun sluttet på dagtid og det gikk kjempefint (dette er altså et år siden). Så ville hun selv ha bleie på om natta, og kanskje var jeg dum? - men siden har hun brukt bleie om natta, har prøvd noen ganger uten, men nå tisser hun uansett.

Selv føler jeg ikke noe hast med at hun må bli tørr om natta. men er det noen som har noen tips om når jeg bør begynne og hvordan jeg skal gå frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først vil jeg si at det er fint at du ikke har noe hast med at dattern din skal bli tørr på natta, for hun er pålangt nær veldig sen på dette omtådet. Om det var feil å sette på henne bleie igjen etter at hun hadde vært tørr? Tja, kanskje, men hun ville det jo selv og kanskje hun følte seg usikker og ville ta bort litt av presset hun følte ved å sove uten. Siden du har prøvd noen ganger uten bleie og hun da har tisset på seg så syntes jeg dere skal la henne ha nattbleie en stund til. Du kan faktisk undersøke litt selv om tisse mønsteret hennes. Sjekk om hun har tisset før du legger deg, og sjekk igjen før du vekker henne om morgenen. Er bleia våt før du vekker henne vet du at hun har tisset i løpet av natta. Hvis ikke kan det hende hun tisser på seg med engang hun våkner. Vi fant ut at sønnen vår gjorde dette, bleien var varm når vi tok den av like etter at han hadde våknet. Det var latskap med andre ord. Er dette tilfellet kan du ta av henne bleien før du vekker henne, da må hun gå på do istedenfor å ta den letteste måten, nemlig å tisse i bleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at det er fint at du ikke har noe hast med at dattern din skal bli tørr på natta, for hun er pålangt nær veldig sen på dette omtådet. Om det var feil å sette på henne bleie igjen etter at hun hadde vært tørr? Tja, kanskje, men hun ville det jo selv og kanskje hun følte seg usikker og ville ta bort litt av presset hun følte ved å sove uten. Siden du har prøvd noen ganger uten bleie og hun da har tisset på seg så syntes jeg dere skal la henne ha nattbleie en stund til. Du kan faktisk undersøke litt selv om tisse mønsteret hennes. Sjekk om hun har tisset før du legger deg, og sjekk igjen før du vekker henne om morgenen. Er bleia våt før du vekker henne vet du at hun har tisset i løpet av natta. Hvis ikke kan det hende hun tisser på seg med engang hun våkner. Vi fant ut at sønnen vår gjorde dette, bleien var varm når vi tok den av like etter at han hadde våknet. Det var latskap med andre ord. Er dette tilfellet kan du ta av henne bleien før du vekker henne, da må hun gå på do istedenfor å ta den letteste måten, nemlig å tisse i bleien.

Takk for svar. Godt å høre at det er flere med samme oppfatning som meg - det er ingenting å stresse med enda:)

Hun tisser både før jeg har lagt meg og avogtil om morran også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Godt å høre at det er flere med samme oppfatning som meg - det er ingenting å stresse med enda:)

Hun tisser både før jeg har lagt meg og avogtil om morran også:)

Høres ut på meg som om hun fortsatt trenger nattbleie, om hun tisser før du selv legger deg. Det er ikke alltid så dumt å leke litt "bleiepoliti" og foreta noen inspeksjoner innimellom. Bleien kan faktisk gi oss mødre litt infomasjon om våre små håpefulle. *ler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til nelly2 Jeg ser du har fått gode råd fra en annen mamma. Jeg er enig i at det ikke er noen grunn til å mase om dette.Dere bør ha fast rutine på at barnet sitter på toalettet før leggetid, og også at dagen starter med et toalettbesøk. Ellers så er dette helt sikker noe som går seg til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...