Gå til innhold

Avslag.

Gjest snart mamma til to

Anbefalte innlegg

Gjest snart mamma til to

Vi leverte klage på vårt avslag om adopsjon onsdag 22.06.05. Fredag fikk vi et brev datert 22.06.05 om det ikke har kommet inn noen nye opplysninger i saken.Og at avslaget står ved lag. Avslagsbrev er på hele 2 linjer og på dem står det at det ikke har kommet nye opplysninger i saken . Da har vi skrevet en 10 siders klage som sier at så å si alt som står i anbefalinsdelen av raporten er feil. Er ikke det nye opplysninger så vet ikke jeg. Hvordan kan de si noe slik bare etter å ha sett på raporten i noen timer. De kan ikke ha lest hele raporten ! Vår raport og ankedel er på 26 sider.

Er det noen som har forslag til hva vi skal gjøre? Noen advokat i midt-norge som er flink i adopsjonssaker!

Vi har en raport og anbefalinsdel som ikke henger i sammen alt er bare synsing og ord tatt ut av sin sammenheng. Alle som kjenner oss skjønner ikke hvorfor vi har fått avslag (adopsjonsforeningen vår er sjokkert over hvor dårlig vår raport er)og enda er det ikke nye opplysninger til å ta den opp. Hva er galt?

Takk til alle mine DOL venner som har svart på mine spørsmål og innlegg. Og lykke til alle sammen.

Hilsen en som ikke blir mamma til to!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du bør kontakte en advokat så fort som mulig for å få hjelp til å formulere argumentene deres på en måte som kan nå frem i systemet. Jeg kjenner ikke til advokater i midt-norge, men det er viktig å finne en advokat som har erfaring med problemstillingen. Hvis du ikke kjenner noen du kan spørre, eller får svar her, så kan du søke på nettet: for eksempel www.justorget.no og søke etter advokater i ditt fylke som har barn eller familie som spesialfelt.Du kan jo også ringe rundt til advokatene og spørre om de har hatt tilsvarende saker.Hvis du har mot til det og er desperat nok,kan du fortelle om situasjonen til flest mulig. Det gjorde jeg i en lignende situasjon og fikk mange tips om gode advokater.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1303502
Del på andre sider

Skriv et brev til barnevernslederen eller sosialsjefen i kommunen din og klag på at dere opplever rapporten deres som dårlig, og be om at hun /han leser den igjennom.

Det som for noen har lønnet seg, er å starte hele prosessen på nytt. Få skrevet en helt ny sosialrapport av andre saksbehandlere enn de dere hadde.

Dere har rett til å bli vurdert på nytt, og andre kan se anderledes på saken deres enn de som har vurdert dere i denne omgang.

Dette tar kanskje lenger tid enn dere hadde ønsket, men det kan altså lønne seg.

Dessuten så kan vel en prosess med advokat og nye anker også trekke ut i tid, og det kan bli kostbart.

Ønsker dere masse lykke til videre !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1303528
Del på andre sider

hjertebarnet

I tillegg til de andre har sagt under her, vil jeg tilføye at jeg trodde man fortsatt kunne klage til departementet slik som før? Spør adopsjonsforeningen om dette. At BufDir er klageinstans for sitt "eget" disktriktskontor, vil vel neppe være helt rettferdig. Derfor mener jeg at dere bør klage til departementet. Det er svært mange som har blitt godkjent etter de klaget til departementet, men dette var før de omorganiserte det.

Men skaff først en advokat!

Jeg har fulgt med i saken din og er veldig lei meg på dine vegne - dette høres ikke riktig ut. For all del ikke gi opp, bare stå på!

Om nødvendig ville jeg flyttet til en annen kommune og startet hele saken på nytt der, hvis alt annet ikke nytter mener jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1303556
Del på andre sider

Gjest forhåpentligvis snart mamma til en :o)

Kjempeleit at dere har møtt veggen (foreløpig). Vi har også fått avslag og sender anke på mandag. Det jeg ikke forstår med beskjeden du fikk; I vårt brev står det at klagen skal stiles til BUFdir, men sendes Bufetat i regionen du tilhører. Hvordan i alle dager kan anken deres ha rukket å komme seg fra BUFetat til BUF-dir, bli lest der, vurdert og svart på, alt i løpet av en dag????

Det kan da umulig være bufetat som skal avgjøre (eller vurdere nye momenter)anken på vegne av BUFdir.

Hvis dette er tilfellet er det skremmende. En saksbehandler som får klage på sin avgjørelse (indirektekritikk av hans hennes vurderinger/ måten å gjøre jobben sin på) er ikke objektiv og burde ikke ha NOE med den videre anken å gjøre.

Mitt råd: IKKE GI DERE!!!

Hvis dere orker hadde jeg latt en advokat se på alle papirer og evt vurdere saken deres og uttale hvor dere står. Han/hun kan også se om det er gjort formelle saksbehandlingsfeil. Hvis der er tilfelle, kan det styrke saken deres videre.

Vi kommer til å ta saken vår til kongen om nødvendig ;o))

En stor sympatiklem til Snart mamma til to (basta!), fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1303563
Del på andre sider

Gjest Krysser fingre og håper for dere

Jeg synes du bør kontakte en advokat så fort som mulig for å få hjelp til å formulere argumentene deres på en måte som kan nå frem i systemet. Jeg kjenner ikke til advokater i midt-norge, men det er viktig å finne en advokat som har erfaring med problemstillingen. Hvis du ikke kjenner noen du kan spørre, eller får svar her, så kan du søke på nettet: for eksempel www.justorget.no og søke etter advokater i ditt fylke som har barn eller familie som spesialfelt.Du kan jo også ringe rundt til advokatene og spørre om de har hatt tilsvarende saker.Hvis du har mot til det og er desperat nok,kan du fortelle om situasjonen til flest mulig. Det gjorde jeg i en lignende situasjon og fikk mange tips om gode advokater.

Hiort i Oslo har advokat spesialisert på adopsjon. Hva var grunnen til avslaget? Det kan lønne seg å skaffe nye legeerkæringer, en uavhengig vurdering fra en privat innleid sosialarbeider eller psykologerklæringer. All offentlig dokumentasjon teller mye mer enn det dere selv sier. Da får en en formelt kvalifisert og upartisk uttalelse over temaet for avslaget.

Føler med dere jeg og.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1303978
Del på andre sider

Annonse

Gjest lipolopp

Hiort i Oslo har advokat spesialisert på adopsjon. Hva var grunnen til avslaget? Det kan lønne seg å skaffe nye legeerkæringer, en uavhengig vurdering fra en privat innleid sosialarbeider eller psykologerklæringer. All offentlig dokumentasjon teller mye mer enn det dere selv sier. Da får en en formelt kvalifisert og upartisk uttalelse over temaet for avslaget.

Føler med dere jeg og.

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir provosert når jeg leser noen av trådene her inne. Denne er en av dem!

Folk her inne har vel ikke peiling på hvorfor denne familien har fått avslag. Gir dere støtte bare for å gi det, eller hva er grunnen? Hvordan vet _dere_ der ute at det er feil og gi dem avslag...? Er det slik at _alle_ som ønsker å adoptere skal bli godkjente...... Jeg bare lurer....

Det virker nemlig slik når jeg leser her...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304080
Del på andre sider

Gjest Aage XP

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir provosert når jeg leser noen av trådene her inne. Denne er en av dem!

Folk her inne har vel ikke peiling på hvorfor denne familien har fått avslag. Gir dere støtte bare for å gi det, eller hva er grunnen? Hvordan vet _dere_ der ute at det er feil og gi dem avslag...? Er det slik at _alle_ som ønsker å adoptere skal bli godkjente...... Jeg bare lurer....

Neida, slett ikke. Men vi håper at alle skal få en god, rettferdig behandling hvor vurderingene baseres på fakta.

De menneskene som står på og klager her inne, har masse pågangsmot. Bare det sier noe om dem som kommende foreldre. De står på fordi de virkelig øsker seg barn, og de vil ikke la noen muligheter stå uprøvd når de blir foreldre og barnet trenger hjelp.

Det må være lov å kreve avslag basert på argumenter som er holdbare, og å prøve disse argumentenes holdbarhet i ankeinstansen! Ellers har ikke adoptivforeldre det rettsvern vi alle har krav på.

Og jeg tror virkelig det er på tide med en modernisering av adopsjonsregelverket og vurderingen av adopsjonssøkere, fordi begrepet familie har endret seg, normalitetsbegrepet er videre, det finnes mer hjelp for foreldre som har barn med problemer, utdanningsnivået i befolkningen er høyere, den medisinske behandlingen for sykdom er bedre, aleneforeldreskap står sterkere, folk er mer tolerante, forskning viser at adoptivbarn har færre problemer enn vi har trodd (og at mange av dem er samfunnskapte ikke medfødte), at barn fra homofile forhold vokser opp og blir sunne individer osv. osv.

Slike nettforum er en del av den nye offentligheten, som krever å bli hørt. De er ofte forut for utviklingen i byråkratiet, og dermed en nyttig korreksjon.

Det er ikke nødvendigvis individuelle forhold som gjør at disse søkerne får avslag, det kan like gjerne være kulturelle holdninger om barnets beste og om foreldreskap. Og slike holdninger kan, skal og bør moderniseres og utvikles.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304102
Del på andre sider

Ikke alle som søker om å få adoptere barn får godkjenning. Og for en del av disse er nok avgjørelsen korrekt- mht retningslinjer og lover. MEN det er også mange avslag som blir omgjort og ender med godkjenning.

Jeg vil tro at par som velger å søke om å få adoptere anser seg selv som skikket til å være adoptivforeldre og mottar et avslag med stor skuffelse og frustrasjon. De fleste har også før avslaget vært gjennom en lang prosess med "lage-barn-prøving", kanskje ivf og aborter, papirmølle og følelsesmessig venting på både barnevern og avgjørelse fra bufetat. Når det da kommer et avslag trenger man støtte for å finne pågangsmot til å ta jobben som en slik anke er. Og hvor ellers er det naturlig å støtte hverandre enn nettopp her??!? Helt riktig: Jeg VET ikke om dette paret er egnet som foreldre, men jeg vet heller ikke om de som har fått godkjenning vil bli bedre foreldre enn disse. Hvordan vet vi at de som har blitt godkjent ikke bare har vært litt heldigere med saksbehandlerne som skrev sosialrapporten, har formulert seg bedre, hatt tydligere dokumentasjon, eller "snillere" saksbehandler hos Bufetat. For uansett hvordan man snur og vender på det- denne prosessen er styrt av mennesker og en avgjørelse vil være subjektiv, selv om den har utgangspunkt i de samme retningslinjene.

Mener nå jeg -

og ønsker oss ankere lykke til :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304255
Del på andre sider

Ikke alle som søker om å få adoptere barn får godkjenning. Og for en del av disse er nok avgjørelsen korrekt- mht retningslinjer og lover. MEN det er også mange avslag som blir omgjort og ender med godkjenning.

Jeg vil tro at par som velger å søke om å få adoptere anser seg selv som skikket til å være adoptivforeldre og mottar et avslag med stor skuffelse og frustrasjon. De fleste har også før avslaget vært gjennom en lang prosess med "lage-barn-prøving", kanskje ivf og aborter, papirmølle og følelsesmessig venting på både barnevern og avgjørelse fra bufetat. Når det da kommer et avslag trenger man støtte for å finne pågangsmot til å ta jobben som en slik anke er. Og hvor ellers er det naturlig å støtte hverandre enn nettopp her??!? Helt riktig: Jeg VET ikke om dette paret er egnet som foreldre, men jeg vet heller ikke om de som har fått godkjenning vil bli bedre foreldre enn disse. Hvordan vet vi at de som har blitt godkjent ikke bare har vært litt heldigere med saksbehandlerne som skrev sosialrapporten, har formulert seg bedre, hatt tydligere dokumentasjon, eller "snillere" saksbehandler hos Bufetat. For uansett hvordan man snur og vender på det- denne prosessen er styrt av mennesker og en avgjørelse vil være subjektiv, selv om den har utgangspunkt i de samme retningslinjene.

Mener nå jeg -

og ønsker oss ankere lykke til :o)

Jeg kan skrive under på at måten bv ordlegger seg får STOR betydning. Og en dårlig skrevet rapport betyr i det minste at man kanskje må gjennom store deler av "mølla" en gang til.. Tilleggsrapport eller, som i vårt tilfelle, en helt ny sosialrapport. Tar utrolig lang tid! Sånn det er, men man trenger ikke LIKE at det er sånn! Ikke noe morsomt, dette. Men, man lærer seg å vente. ;-) Aldri så galt..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304321
Del på andre sider

dylan1365380879

Neida, slett ikke. Men vi håper at alle skal få en god, rettferdig behandling hvor vurderingene baseres på fakta.

De menneskene som står på og klager her inne, har masse pågangsmot. Bare det sier noe om dem som kommende foreldre. De står på fordi de virkelig øsker seg barn, og de vil ikke la noen muligheter stå uprøvd når de blir foreldre og barnet trenger hjelp.

Det må være lov å kreve avslag basert på argumenter som er holdbare, og å prøve disse argumentenes holdbarhet i ankeinstansen! Ellers har ikke adoptivforeldre det rettsvern vi alle har krav på.

Og jeg tror virkelig det er på tide med en modernisering av adopsjonsregelverket og vurderingen av adopsjonssøkere, fordi begrepet familie har endret seg, normalitetsbegrepet er videre, det finnes mer hjelp for foreldre som har barn med problemer, utdanningsnivået i befolkningen er høyere, den medisinske behandlingen for sykdom er bedre, aleneforeldreskap står sterkere, folk er mer tolerante, forskning viser at adoptivbarn har færre problemer enn vi har trodd (og at mange av dem er samfunnskapte ikke medfødte), at barn fra homofile forhold vokser opp og blir sunne individer osv. osv.

Slike nettforum er en del av den nye offentligheten, som krever å bli hørt. De er ofte forut for utviklingen i byråkratiet, og dermed en nyttig korreksjon.

Det er ikke nødvendigvis individuelle forhold som gjør at disse søkerne får avslag, det kan like gjerne være kulturelle holdninger om barnets beste og om foreldreskap. Og slike holdninger kan, skal og bør moderniseres og utvikles.

Hvordan vet vi at det er barnevernet som har gjort en dårig jobb her? Det er en tendens til at dette forumet tar søkernes "parti". I utgangspunktet er ikke barnevernet på søkernes side, de er og skal være på det ukjente barnets parti. Det skal finne en egnet familie til et barn som ofte har særskilte behov. Vi bør også tenkte på barnets beste, ikke søkernes beste...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304403
Del på andre sider

Gjest det formelle skal være i orden

Jeg forstår det slik at dere har fått avslag fra Bufetat, og at det siste brevet også er kommet fra Bufetat i regionen deres.

Anken skal stiles til Bufdir (Barne-ungdoms og familie direktoratet), men sendes til Bufetat.

Dette skulle dere ha fått beskjed om i avslaget som dere fikk først.

Grunnen til at anken skal innom Bufetat før den går videre, tror jeg har noe med forvaltningsloven å gjøre: Dersom nye momenter kommer frem i anken, kan Bufetat omgjøre vedtaket sitt og derved gi dere godkjenning, og det er da ikke nødvendig at saken går videre til Bufdir.

Dere må sjekke om saken er videresendt til Bufdir. Enten ved å kontakte Bufetat og få en bekreftelse på at de har videresendt saken til Bufdir.

Eller dere kan kontakte Bufdir, og spørre om de har mottatt anken.

Etter mine begreper kan ikke Bufetat la være å videresende anken til det som skal være behandlende instans for anken.

Så vidt jeg vet, er også Bufdir klageinstans, dersom man mener det er skjedd feil i saksbehandlingen eller utredningen, både på kommunalt og regionalt nivå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304453
Del på andre sider

Hvordan vet vi at det er barnevernet som har gjort en dårig jobb her? Det er en tendens til at dette forumet tar søkernes "parti". I utgangspunktet er ikke barnevernet på søkernes side, de er og skal være på det ukjente barnets parti. Det skal finne en egnet familie til et barn som ofte har særskilte behov. Vi bør også tenkte på barnets beste, ikke søkernes beste...

Jeg er så glad for at det er flere som tenker som meg!! Jeg har nesten mistet troen på dette forumet når alle bare støtter alles kamp for å få adoptere fra utlandet. Det høres ut som om alle vil bli glimrende adoptivforeldre, og det at de er villige til å kjempe skal liksom være et bevis på at de er gode omsorgspersoner!! Barnets beste har en tendens til å forsvinne her. Folk ønsker seg friske barn, barn som ikke er for mørke, barna må være så små som mulig, osv. Så "krav" til barna er det lov å ha, men krav til foreldre????? Da er det Bufetat som er for gamle, eller saksbehandler som er kverulerende osv.

Nei, takk til dere som tør å mene annerledes. Det gjør at det kan være interessant å delta her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304524
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingen som har kommentert om det er gjort dårlig arbeide fra bv side, eller ikke. Det som ER sagt, er hvordan ankeveien SKAL være, og hvor man ellers kan hente hjelp. Som alle andre her i landet, så har også adoptivforeldre KRAV på at saksbehandlingen skal være korrekt, og vi kan også anke avgjørelser. Hele systemet er basert på enkeltpersoners synsing og tanker, og da er det innen rimelighetens grenser å få disse avgjørelsene vurdert, og kanskje tilogmed omgjort, av en annen instans. Og at bv gjorde en dårlig jobb i forhold til akkurat min sak; det er bufetats ord, faktisk. De krever at bv skriver god norsk, og har en viss flyt i det de skriver. Så derfor måtte bv hos oss skrive en ny rapport! Det har, så langt, ikke vært noe som tilsier at det vil komme et avslag, men det kunne ikke tas en avgjørelse med bakgrunn i vår sosialrapport. Så jo; det ER faktisk sånn at dårlig saksbehandling "stjeler tid og ressurser", både fra bv, bufetat og oss adoptivforeldre "in spe", UTEN at det dermed er sagt at vi som skal veies har blitt funnet for lette!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304643
Del på andre sider

Jeg er så glad for at det er flere som tenker som meg!! Jeg har nesten mistet troen på dette forumet når alle bare støtter alles kamp for å få adoptere fra utlandet. Det høres ut som om alle vil bli glimrende adoptivforeldre, og det at de er villige til å kjempe skal liksom være et bevis på at de er gode omsorgspersoner!! Barnets beste har en tendens til å forsvinne her. Folk ønsker seg friske barn, barn som ikke er for mørke, barna må være så små som mulig, osv. Så "krav" til barna er det lov å ha, men krav til foreldre????? Da er det Bufetat som er for gamle, eller saksbehandler som er kverulerende osv.

Nei, takk til dere som tør å mene annerledes. Det gjør at det kan være interessant å delta her.

Barnets beste har en tendens til å forsvinne her. Folk ønsker seg friske barn, barn som ikke er for mørke, barna må være så små som mulig, osv. Så "krav" til barna er det lov å ha, men krav til foreldre????? Da er det Bufetat som er for gamle, eller saksbehandler som er kverulerende osv.

Først; Har ALDRI sett at noen har satt slike "krav" til de barna de venter på! Akkurat det med helsen på barna, jo det vet jeg om; At de skal være friske er det faktisk Staten som har krevd..

Og om du ikke vet at ALLE systemer har en og annen kverulant, om du spør noen som mottar sosial ytelser, så vet de om flere, har du noen som er avhengig av hjelp fra trygdeverket, så finner du de der også.. Det er "bare mennesker" som jobber der og! Og kverulaner finner vi overalt, også i bv. Eller tror du at alle jobber der fordi de har et kall!?!?! Ikke alle som tåler den lille smule makt disse menneskene har.. Har en nær slektning som er bv-pedagog, og hun var rystet over den endringen hun fant i hvordan hun ble møtt, fra da hun jobbet der selv, til hun begynte i en annen jobb. Så joda, MENNESKER finner vi overalt, og som oss andre, så er de forskjellige, de også..

Om bufetat "er for gamle", vet jeg lite om, aner ikke hvem som jobber der. Men, at regelverket er overmodent for en gjennomgang, DEN er jeg med på. Samfunnet HAR forandret seg mye, og det burde regler og lover gjenspeile. Og ikke bare "for oss foreldre"! Det er bare å lese om hva den enslige mannen måtte vente ekstra, "bare" fordi reglene brukte ord som "mor", når alt han ønsket var å bli FAR. Sånne ting er gammeldagse og unødvendige..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304658
Del på andre sider

dylan1365380879

Det er vel ingen som har kommentert om det er gjort dårlig arbeide fra bv side, eller ikke. Det som ER sagt, er hvordan ankeveien SKAL være, og hvor man ellers kan hente hjelp. Som alle andre her i landet, så har også adoptivforeldre KRAV på at saksbehandlingen skal være korrekt, og vi kan også anke avgjørelser. Hele systemet er basert på enkeltpersoners synsing og tanker, og da er det innen rimelighetens grenser å få disse avgjørelsene vurdert, og kanskje tilogmed omgjort, av en annen instans. Og at bv gjorde en dårlig jobb i forhold til akkurat min sak; det er bufetats ord, faktisk. De krever at bv skriver god norsk, og har en viss flyt i det de skriver. Så derfor måtte bv hos oss skrive en ny rapport! Det har, så langt, ikke vært noe som tilsier at det vil komme et avslag, men det kunne ikke tas en avgjørelse med bakgrunn i vår sosialrapport. Så jo; det ER faktisk sånn at dårlig saksbehandling "stjeler tid og ressurser", både fra bv, bufetat og oss adoptivforeldre "in spe", UTEN at det dermed er sagt at vi som skal veies har blitt funnet for lette!

Jeg kjenner ikke deres sak, og dersom barnevernet har gjort en slett jobb der, har dere selvfølgelig all mulig grunn til ta til motmæle mot det. Det som er mitt poeng, er at det her på forumet lett blir til at vi identifiserer oss med søkerne, og ukritisk støtter deres kamp for å få omgjort et avslag.(Jeg er barnevernpedagog som jobber i barnevernet, og adoptivpappa, så jeg føler meg litt splittet her..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304712
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke deres sak, og dersom barnevernet har gjort en slett jobb der, har dere selvfølgelig all mulig grunn til ta til motmæle mot det. Det som er mitt poeng, er at det her på forumet lett blir til at vi identifiserer oss med søkerne, og ukritisk støtter deres kamp for å få omgjort et avslag.(Jeg er barnevernpedagog som jobber i barnevernet, og adoptivpappa, så jeg føler meg litt splittet her..

Er vel ikke så vanskelig og skjønne, siden vi alle er, eller håper å bli, adoptivforeldre.. Poenget mitt er at ingen her "avgjør" hvem som er egnet, men at de som strever i prosessen har krav på hjelp, slik at det ikke blir tilfeldigheter (f.eks hvilken saksbehandler de har) som avgjør om de blir godkjente, men at reglene følges. Og det er da til barnas beste, også! Om de, til slutt, ikke BLIR godkjente, så er vel den avgjørelsen mer riktig.. Kanskje tilogmed DEN riktige avgjørelsen! sikkert en tung beskjed å få, men enkelte ganger er det nok bedre at noen "utenfra" vurderer oss.. Men da bør det gjøres skikkelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304718
Del på andre sider

dylan1365380879

Er vel ikke så vanskelig og skjønne, siden vi alle er, eller håper å bli, adoptivforeldre.. Poenget mitt er at ingen her "avgjør" hvem som er egnet, men at de som strever i prosessen har krav på hjelp, slik at det ikke blir tilfeldigheter (f.eks hvilken saksbehandler de har) som avgjør om de blir godkjente, men at reglene følges. Og det er da til barnas beste, også! Om de, til slutt, ikke BLIR godkjente, så er vel den avgjørelsen mer riktig.. Kanskje tilogmed DEN riktige avgjørelsen! sikkert en tung beskjed å få, men enkelte ganger er det nok bedre at noen "utenfra" vurderer oss.. Men da bør det gjøres skikkelig.

Dårlig arbeid av en saksbehandler skal ikke avgjøre dette. På mitt barnevernskontor er vi alltid to saksbehandlere, og rapporten skrives under av barnevernleder. Når jeg skriver sosialrapporter, tenker jeg alltid på at den skal oversettes og leses i giverlandet. Da jeg selv var på rettsmøte i Bangkok da vi skulle adoptere, satt de å bladde i den oversatte sosialrapporten og siterte fra den. Det gir meg et perspektiv på at det jeg skriver må være reflektert, presist og konsist.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304756
Del på andre sider

Gjest Charita

Barnets beste har en tendens til å forsvinne her. Folk ønsker seg friske barn, barn som ikke er for mørke, barna må være så små som mulig, osv. Så "krav" til barna er det lov å ha, men krav til foreldre????? Da er det Bufetat som er for gamle, eller saksbehandler som er kverulerende osv.

Først; Har ALDRI sett at noen har satt slike "krav" til de barna de venter på! Akkurat det med helsen på barna, jo det vet jeg om; At de skal være friske er det faktisk Staten som har krevd..

Og om du ikke vet at ALLE systemer har en og annen kverulant, om du spør noen som mottar sosial ytelser, så vet de om flere, har du noen som er avhengig av hjelp fra trygdeverket, så finner du de der også.. Det er "bare mennesker" som jobber der og! Og kverulaner finner vi overalt, også i bv. Eller tror du at alle jobber der fordi de har et kall!?!?! Ikke alle som tåler den lille smule makt disse menneskene har.. Har en nær slektning som er bv-pedagog, og hun var rystet over den endringen hun fant i hvordan hun ble møtt, fra da hun jobbet der selv, til hun begynte i en annen jobb. Så joda, MENNESKER finner vi overalt, og som oss andre, så er de forskjellige, de også..

Om bufetat "er for gamle", vet jeg lite om, aner ikke hvem som jobber der. Men, at regelverket er overmodent for en gjennomgang, DEN er jeg med på. Samfunnet HAR forandret seg mye, og det burde regler og lover gjenspeile. Og ikke bare "for oss foreldre"! Det er bare å lese om hva den enslige mannen måtte vente ekstra, "bare" fordi reglene brukte ord som "mor", når alt han ønsket var å bli FAR. Sånne ting er gammeldagse og unødvendige..

Du har min fulle støtte Ahava! Vi i dette forumet er en motmakt til myndighetene og kommunen. Derfor må det være lov å gi gode råd uten å bli beskyldt for å være ukritisk. Jeg tror også mye MORALISME er skjult bak vurderinger som kalles "barnets beste vurderinger".

Vi lever ulike liv. Jeg leser nyere sosialfaglig litteratur, og der står det at den største utfordringen for dagens barnevernkuratorer er å forholde seg til et pluralistisk samfunn i stadig endring. Normene er i endring, men saksbehandlerne i barnevernet henger ikke nødvendigvis med. Samtidig forlanger vi søkere en helt annen saklighet i behandling nå enn før. Så enkelt er det.

Barnevernkuratorene må lære seg å argumentere og begrunne sine avgjørelser bedre, og det vil slett ikke være til skade for de barna vi blir foreldre til, tvert imot. Da tvinges de til å gjøre bedre vurderingsarbeid, slik at barna virkelig sikres gode foreldre. Dessuten viser forskning at pågangsmot, tolkninger og optimisme er vell så viktige egenskaper for foreldre som får problembarn som andre egenskaper. Det er noe sannhet i uttrykket om at det er hvordan du tar det, ikke hvordan du har det, som teller. Slik sett viser adoptivsøkere som klager at de vil gå noen ekstra mil når de møter motgang, og det er positivt!

En hovedoppgave jeg nylig leste konkluderte med at sosialarbeidere ofte er ute av stand til å forklare og begrunne det de gjør. DETTE ER FOR DÅRLIG, og heldigvis går vi mot nye tider hvor dette ikke godtas.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189169-avslag/#findComment-1304803
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...