Gjest Svenn Owe Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Jeg har inntrykk av at det som er enklest å endre av avslagsgrunner er når den ene av foreldrene er over retningsgivende alder på 45 år. Tror det skyldes at de fleste ansatte i Bufdir er "godt opp i årene". Derfor tror jeg de identifiserer seg med disse litt voksne foreldrene. Jeg synes også mange av argumentene som brukes i adopsjonssammenheng er klisjeer som er totalt innholdsløse. Som "det er til barnets beste å ha to foreldre". Kunne de ikke heller skrive hvorfor? Og hvorfor klarer barn av aleneforsørgere seg så bra i Norge i dag da? Dessuten; alle hjem med to foreldre er sannelig ikke bedre enn alle hjem med en. Det er enorme ulikheter, og de bør gå etter omsorgsevne, pågangsmot og kvalitet på hjemmet mer enn etter slike generelle sannheter. Sosialarbeiderne som godjenner adoptanter, og retningslinjene, fokuserer alt for lite på holdninger til barneoppdragelse og på foreldrenes personlige psykologiske styrke og refleksjonsevne. Mange saksbehandlere gjentar også at det er uheldig å være det eneste adopterte barnet i en familie med egenfødte barn. Men er det egentlig det? Tenk om barnet får identitetsproblemer i voksen alder. Må det ikke da være godt å ha søsken som ikke sliter med akkurat det samme og kan støtte opp? Og vil ikke gode foreldre heller overkompensere for at barnet er det eneste adotperte, slik at ulikhet viskes ut? Synes det bør et generasjonsskifte til i Bufdir. Foreldreskap i dag er noe helt annet enn på 60-80-tallet! Det har skjedd en enorm utvikling de siste 10 årene. Samfunnet er mer inkluderende, og vi har større valgfrihet. Føler ikke Bufdir følger med, men kommer med gammeldagse moralistiske klisjeer som om verden sto stille. Er leder i lokalavdeling, og ergrer meg ofte over slike ting. Synes debatten om barns beste ofte er en skinndebatt uten innhold i argumentene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189245-gamle-mennesker-i-bufdir/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
korea06 Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Har ikke tenkt på det med egnefødte å adopterte.... Greit å tenke på det meste, men det blir vel litt for mye vel..(selv for de fra sos.etaten!!) Man vet ikke hva som skjer om'en får en egenfødt til heller, å så godt å kunne ha søsken da!!! Det finnes mange rare folk å meninger i dette land, men klarer noen å gi et barn en god og trygg oppvekst, så ser jeg det som positivt!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189245-gamle-mennesker-i-bufdir/#findComment-1304449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.