Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk høre her en dag at i visse land så hadde de melkeallergi.... Kan det stemme?

Skrevet

I en del land har de ikke vokst opp med kumelk slik som oss her i Norge. De ha aldri vært disponert for det.

Det vil si at tarmen har problemer med å spalte melkesukkeret og barna blir dårlige.

Begge min er melkeintolerante, det er ikke vanlig.

Dette finner man ut av når man kommer hjem. Tegn på melkeintolerante kan være klare eller veldig vage.

Mitt ene barn får skikkelig diare umiddelbart hvis hun får for mye melkeprodukter.

Gutten min får hard mage og magesmerter.

:o)

thuva1365380402
Skrevet

Vi har en sønn fra Sør-Korea. Han drikker soyamelk da han ikke tåler veldig mye vanlig melk. Det er nå 2 år siden vi kom hjem, og nå spiser han mat som det er melk i. Men han drikker fremdeles prosobee (soyamelk).

Det er en del barn fra Asia som har melkeintoleranse/allergi, men ikke alle. Kjenner noen som har barn som ikke er allergiske, og andre som har barn med allergi. Så dette vet man ikke før man har kommet hjem med barnet. Men det er jo greit å være klar over at dette er ganske vanlig.

Gjest chinamom
Skrevet

Det er ikke uvanlig med laktoseintoleranse blant barn født i endel Asiatiske og Afrikanske land.

Denne intoleransen kan opptre allerede kort tid etter fødsel, men mest vanlig kommer det mellom den såkalte "ammeperioden" - 2-5 års alder.

Minstemann her fikk det allerede ved 9 mnd, eldstemann ved 5 år. Det betyr at man i varierende grad har problemer med spalting av melkesukker. De som er uten laktaseenzym spalter ingen ting, med resulterende rennende, fettaktig, illeluktende, grønnaktig avføring. De som har litt enzym, spalter noe og kan tåle litt melk, f.eks. melk i pølser, joghurt, osv.

Skrevet

Jeg må si det samme som chinamom, dette er ikke en allergi, men en intoleranse. Det er noe helt annen som skjer i kroppen ved en intoleranse enn ved en allergi.

Dette er ikke en sykdom, det er ikke farlig, det er bare å la være å drikke/spise melkeprodukter.

Faktisk så er det de fleste mennesker på kloden som har laktoseintoleranse, det er vi her oppe i nord som skiller oss ut-sånn sett!

Skrevet

Jeg har to jenter fra Kina på 5 og 8 år. Åtteåringen spiser melkeprodukter så det gyver etter helt uten problemer. Hun elsker melk, yoghurt, cultura, biola, ost osv. Femåringen må være forsiktig, ellers får hun løs og illeluktende avføring og kløende røde knupper på overkroppen.

På vår siste hentereise i Kina hadde vi en meget erfaren guide. Hun fortalte at de mange steder i Kina har kuer og drikker melk, og at det er en myte at kinesere ikke tåler melk. Mange gjør det. Og mange gjør det ikke.

Skrevet

Jeg har to jenter fra Kina på 5 og 8 år. Åtteåringen spiser melkeprodukter så det gyver etter helt uten problemer. Hun elsker melk, yoghurt, cultura, biola, ost osv. Femåringen må være forsiktig, ellers får hun løs og illeluktende avføring og kløende røde knupper på overkroppen.

På vår siste hentereise i Kina hadde vi en meget erfaren guide. Hun fortalte at de mange steder i Kina har kuer og drikker melk, og at det er en myte at kinesere ikke tåler melk. Mange gjør det. Og mange gjør det ikke.

Melk er jo så mye det da.

Og ved melkeintoleranse er det melkesukkeret man ikke skal ha i seg. Og det finnes det lite av i syrnede produkter ( yoghurt, kulturmelk...) og gjærede produkter( de fleste oster)

Det vi har i Norge med mest melkesukker i er Prim og Brunost.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...