Gå til innhold

Min sønn husker ikke ord - noen som kjenner seg igjen?


Anbefalte innlegg

Hei! jeg har ikke lest artikkelen som blir anbefalt nedenfor så kanskje du får ikke høre noe nytt her. Den ene sønnen min hadde opprinnelig en diagnose som het "impressiv språkforstyrrelse". Dette er en sentral språkvanske som gir akkurat slike symptomer som du beskriver. Vi fikk senere en annen diagnose. Dette fordi de først bare hadde utredet språkbiten. Først et år senere, etter at jeg hadde banket på bordet, ble også de andre symptomene tatt på alvor. Du behøver ikke å tenke på autisme med en gang. Det finnes en rekke språkdiagnoser.

Det med autisme tok jeg ikke med for å skremme, snarere tvert imot. Isbe har selv spurt om det tidligere, og det er lett å mistolke vansker på så små barn, både den ene og den andre veien.

Fortsetter under...

De som var fagfolk på det stedet der jeg jobbet forklarte det med at tegn (og bilder) var mye mer konkret enn tale. At tale rett og slett er mer abstrakt, og vanskeligere å bruke riktig, når man har slike språkvansker.

En av de andre autistene i boligen brukte en kombinasjon av tegn og bilder. Rutiner var veldig viktige for denne brukeren (som for mange autister), så vi måtte følge samme rytme/rutine på hver dagvakt eller kveldsvakt, uansett hvem av oss som var på jobb. En enkel tavle (list) med knagger hang på veggen. Når vi kom på jobb hang vi opp bilder iflg. rutinen, helt på detaljnivå (NN spiser - NN går tur - NN gjør-ditt-og-datt). Tavlen ble brukt slik at vi så på den sammen med bruker, pekte på bildet og den ansatte snakket litt om hva som skulle skje. Når vi var ferdige med aktiviteten og skulle gjøre noe annet, gikk vi tilbake, pekte på det vi hadde gjort, og viste ferdig-tegn og snudde bildet, for virkelig å visualisere at nå var vi ferdig med dette. Og pekte på neste bildet og den ansatte snakket om dette, for å forberede og konkretisere hva som nå skulle foregå. Dette var til stor hjelp og skapte mye større forutsigbarhet og oversikt for brukeren, som ble mer harmonisk og glad, fordi h*n slapp å bare bli slept rundt på ting, men hele tiden visste hva som skulle foregå, formidlet på en måte som vedkommende hadde forutsetning for å forstå (i motsetning til ren tale).

Vet ikke helt hvor jeg vil med en så lang og detaljert forklaring, men det ble vel en avsporing fra det med at bilder og tegnspråk er mer konkret og grunnleggende enn talespråk.

En slik tavle kaller de her for TEACCH metodikk og er under utprøving for sønnen vår. Han har det mye bedre med en slik tavle, men det har vært vanskelig å sette i system i barnehagen- er spennt på om de får det til på den nye avdelingen som han skal starte på til høsten. Der kan de mer tegn og det er derfor han flyttes over, men om de klarer å sette det ut i praksis er en helt annen sak!

En slik tavle kaller de her for TEACCH metodikk og er under utprøving for sønnen vår. Han har det mye bedre med en slik tavle, men det har vært vanskelig å sette i system i barnehagen- er spennt på om de får det til på den nye avdelingen som han skal starte på til høsten. Der kan de mer tegn og det er derfor han flyttes over, men om de klarer å sette det ut i praksis er en helt annen sak!

Jeg håper virkelig at den nye avdelingen tar dette på alvor!

Bra du kan mye om dette selv, og står på for ham!

  • 1 måned senere...
Gjest spespedstudenten

jeg tenker her som spesialpedagogstudent at sønnen din kanskje har dysleksi. De har en tendens til å blande ord. Det kan også dreie seg om spesifikke språkvansker men ut fra beskrivelsen din så tror jeg vel heller at det er dysleksi

jeg tenker her som spesialpedagogstudent at sønnen din kanskje har dysleksi. De har en tendens til å blande ord. Det kan også dreie seg om spesifikke språkvansker men ut fra beskrivelsen din så tror jeg vel heller at det er dysleksi

Han er 3,5 år - kan dysleksi oppdages så tidlig?

Gjest spespedstudenten

Han er 3,5 år - kan dysleksi oppdages så tidlig?

dysleksi oppdages som regel når barnet begynner på skolen. Men de har ofte noen kjennetegn som kan merkes helt fra er små, at de ofte har vansker med å huske ord, bytter om ord osv. Denne vansken kan ofte være mest fremtredende når de skal lære å lese og skrive. Andre strever også med muntlig språk. Om barnet er på høyde intellektuelt så kaller man det ofte for spesifikke språkvansker som et overordnet begrep (skjønner hvis du blir litt forvirret nå)

Det anbefales ofte å lese mye rim og regler for barnet fra de er små for å øve opp språkevnen. feks å trene på høre lyder som er like feks at katt høres ut som hatt men er helt forskjellige, ord som betyr motsatt osv

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...