kreativ1365380881 Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Jeg er en jente på 28 år som er diagnostisert med bipolar lidelse 2, og personlighetsforstyrrelse. Jeg har tilfeldig kommet over litteratur om kvinner og ADHD, og må si jeg kjenner meg veldig igjen i mye. Andre ting stemmer ikke på meg i det hele tatt. Det er jo mange her inne som har god greie på dette, og jeg tenkte jeg kunne få et lite hint fra dere før jeg evt ber om utredning. Jeg husker ikke så mye av hvordan jeg var som barn. Jeg ble født veldig prematur (23. svangerskapsuke, og lå lenge i respirator og kuvøse. Veide 700 gram ved fødsel). Jeg har så lenge jeg kan huske blitt fullstendig oppslukt når jeg holder på med noe spennende. Som barn hadde foreldrene mine problemer med og få revet meg løs fra "min verden", og det jeg holdt på med. Jeg var veldig aktiv, men ikke hyperaktiv. Veldig impulsiv og veldig intens i alt jeg har gjort. Slik har jeg vært så lenge jeg kan huske. Jeg er ikke typen som sitter og kjeder meg. Trives med og være alene, samtidig som jeg også liker og være sosial (men blir sliten etter kort tid, og må ha pauser). Jeg finner alltid på noe, og er veldig rastløs av person. Det må skje noe hele tiden, ting må skje med en gang, og helst i går. Gjør det ikke det så finner jeg på noe. Jeg tenker mye, filosoferer og grubler over det meste. Jeg blir sliten av meg selv og tankekaoset i hodet. Det føles som om jeg blir dratt i mange retninger på en gang. Interessene og ideene er enormt mange, og jeg har problemer med og feste meg ved en ting. Noen ganger kan det føles som om jeg ufrivillig har blitt satt forran en film, som durer og går i hodet hele tiden, og ikke vil gi meg fred. Jeg sliter med et innvendig jag, en uro mot noe jeg ikke aner hva er, som om jeg aldri blir fornøyd med tilværelsen. Dette jaget har ført til mye impulsive handlinger, og bruk av rusmidler. Jeg har alltid vært veldig skoleflink, den stille sjenerte jenta på bakerte benk. Livredd for fokus på egen person, og det endte med at jeg avbrøt skolen pga angst for og lese høyt i timene. Jeg sliter med dårlig selvtilitt, problemer med og si nei, og tar på meg alt for mye, som ofte ender i at jeg er utkjørt og deprimert. Jeg er perfeksjonist, og blir omtrent aldri fornøyd med noe jeg gjør. Andre sier at jeg gjør en flott jobb, men jeg føler alltid at det kunne vært bedre. Som om jeg har en stemme inni meg som sier "mer, mer, du kan bedre, du kan bedre". Jeg er veldig søkende..hopper på alt, og er lett og overtale. Noe som er utrolig slitsomt, er at jeg lar meg veldig lett distrahere. Jeg kan sikkert virke fokusert i samtaler, men sannheten er at jeg detter ut i tankeflukt mange ganger. Ofte kan jeg svare ja, uten og ha fått med meg hva som har blitt sagt. Spesielt hvis jeg sitter på kafé, eller steder med bakgrunnstøy er det som om jeg tar inn alt rundt meg (som om alle frekvenser er åpne på en gang). Da har jeg store problemer med og konsentrere meg om det som blir sagt. Eller jeg kan være omvendt. Fokusere så mye på samtalen jeg er inne i, at jeg går på ting, og ikke legger merke til at folk prøver og hilse på meg ute på gaten. Jeg er vimsete og distré. Opp igjennom oppveksten og i voksen alder har jeg slitt med store raseriutbrudd. Dette har stort sett gått utover familien, fordi jeg ikke har turt og si i fra til de det gjelder. Humørsvigninger har vært en stor del av livet mitt så lenge jeg kan huske. Jeg er alltid den blant venner som folk kommer til for og tømme seg. Jeg er flink til og lytte og gi råd, men blir litt sliten av at det aldri er omvendt. Jeg har også problemer med berøring. Liker ikke at folk skal klemme på meg, eller ta på meg. Da føler jeg meg veldig ubekvem, og dette har særlig gått utover forhold til menn. Jeg er veldig kreativ, og kan sitte i timesvis med kreative prosjekter. Ofte gir jeg meg ikke før jeg har fått ting til. Men prosjektene har en tendens til og bli for mange og spredd i forskjellige retninger, slik at mange av dem aldri blir ordentlig gjennomført. Samtidig er det endel ting jeg ikke kjenner meg igjen i mht til ADHD symptomer. Jeg er f.eks ikke vanskelig og engasjere, ikke ekstremt glemsom (selv om veldig distre generelt). Jeg må ofte skrive ned beskjeder og slikt, men det er særlig hvis jeg har holdt på med noe annet samtidig som en beskjed er gitt, at jeg ikke får med meg hva som er sagt. Det er mer sjelden at jeg glemmer ting jeg skal ha med meg og, for det har jeg stort sett fått litt tid på meg til og organisere. Jeg er et veldig ordensmenneske, og organiserer ting i permer. Hadde veldig orden i skolebøker o.l. og fikk alltid bra ordenskarakter. Jeg har lett for og reagere med og bli litt hyperaktiv/hypoman av medikamenter. Dette gjelder stort sett antidepressiva, innsovningsmedisiner, og benzodiasepiner. Alt jeg har nevnt her, er ting som så og si konstant tilstede. Jeg merker forskjell på dette kontra den hypomane biten av den bipolare lidelsen. Da får jeg i tillegg en intens kribling i hele kroppen, og blir mye mer verbalt aktiv og impulsiv på den biten også. Og tankene dreier seg ikke bare om ”normale” hverdagsting, men store prosjekter og fremtidsplaner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190327-voksen-jente-kan-det-v%C3%A6re-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kreativ1365380881 Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 Er det ganske dødt på forumet her for tiden? Har vel med sommeren og gjøre.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190327-voksen-jente-kan-det-v%C3%A6re-adhd/#findComment-1315224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Det er fullt mulig å få gal diagnose - eller å ha flere diagnoser. Mitt barn hadde en barnepsykiatrisk diagnose til vi fikk ham testet for adhd - og det viste seg at det var adhd som var hans egentlige problem. Så jeg synes du skal spørre den du fikk diagnosen av om å bli vurdert for adhd også - og da må du si tydelig fra at du er kvinne - og at de vanlige testene stort sett "avslører" mannlige symptomer på adhd. Derfor bør de kontakte spesialister på kvinner og adhd når de utreder deg. Og om din lege ikke vil - så får du kontakte f.eks. adhd-foreningen eller dette forumet og se om vi ikke kan få tak i en adresse el.lign. som kan utrede deg i stedet. Men bipolar lidelse er en av de diagnosene som nevnes som differensialdiagnose til adhd - dvs. at man må utelukke den ene når man stiller den andre. Så man kan jo også si, da - at adhd er differensialdiagnose til bipolarlidelse. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190327-voksen-jente-kan-det-v%C3%A6re-adhd/#findComment-1315625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i pose og sekk Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Det er fullt mulig å få gal diagnose - eller å ha flere diagnoser. Mitt barn hadde en barnepsykiatrisk diagnose til vi fikk ham testet for adhd - og det viste seg at det var adhd som var hans egentlige problem. Så jeg synes du skal spørre den du fikk diagnosen av om å bli vurdert for adhd også - og da må du si tydelig fra at du er kvinne - og at de vanlige testene stort sett "avslører" mannlige symptomer på adhd. Derfor bør de kontakte spesialister på kvinner og adhd når de utreder deg. Og om din lege ikke vil - så får du kontakte f.eks. adhd-foreningen eller dette forumet og se om vi ikke kan få tak i en adresse el.lign. som kan utrede deg i stedet. Men bipolar lidelse er en av de diagnosene som nevnes som differensialdiagnose til adhd - dvs. at man må utelukke den ene når man stiller den andre. Så man kan jo også si, da - at adhd er differensialdiagnose til bipolarlidelse. Lykke til! Det ene utelukker ikke det andre. Man kan ha begge lidelser samtidig. Men de kan være vanskelige å skille. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190327-voksen-jente-kan-det-v%C3%A6re-adhd/#findComment-1315693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kreativ1365380881 Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 Det er fullt mulig å få gal diagnose - eller å ha flere diagnoser. Mitt barn hadde en barnepsykiatrisk diagnose til vi fikk ham testet for adhd - og det viste seg at det var adhd som var hans egentlige problem. Så jeg synes du skal spørre den du fikk diagnosen av om å bli vurdert for adhd også - og da må du si tydelig fra at du er kvinne - og at de vanlige testene stort sett "avslører" mannlige symptomer på adhd. Derfor bør de kontakte spesialister på kvinner og adhd når de utreder deg. Og om din lege ikke vil - så får du kontakte f.eks. adhd-foreningen eller dette forumet og se om vi ikke kan få tak i en adresse el.lign. som kan utrede deg i stedet. Men bipolar lidelse er en av de diagnosene som nevnes som differensialdiagnose til adhd - dvs. at man må utelukke den ene når man stiller den andre. Så man kan jo også si, da - at adhd er differensialdiagnose til bipolarlidelse. Lykke til! Tusen takk for svar! Jeg har blitt henvist av fastlegen til Nevropsykologisk Senter i Oslo. I tillegg går jeg til psykolog, men jeg føler at denne ikke har tatt dette helt på alvor. Jeg har nevt det noen ganger, men har fått til svar at siden jeg ikke hadde symptomer (ihvertfall ikke på hyperaktivitet) før 7 års alder, så er ikke dette aktuelt. Vet du/dere om dette stedet jeg har blitt henvist til er de som skal foreta hele utredningen, og evt også om de har ekspertise på kvinner også? Kanskje noen kan anbefale noen som gjør utredning som har satt seg ordentlig inn i dette med at symptomene arter seg mye forskjellig fra kvinner og menn? Igjen, jeg satte veldig pris på svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190327-voksen-jente-kan-det-v%C3%A6re-adhd/#findComment-1316444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Tusen takk for svar! Jeg har blitt henvist av fastlegen til Nevropsykologisk Senter i Oslo. I tillegg går jeg til psykolog, men jeg føler at denne ikke har tatt dette helt på alvor. Jeg har nevt det noen ganger, men har fått til svar at siden jeg ikke hadde symptomer (ihvertfall ikke på hyperaktivitet) før 7 års alder, så er ikke dette aktuelt. Vet du/dere om dette stedet jeg har blitt henvist til er de som skal foreta hele utredningen, og evt også om de har ekspertise på kvinner også? Kanskje noen kan anbefale noen som gjør utredning som har satt seg ordentlig inn i dette med at symptomene arter seg mye forskjellig fra kvinner og menn? Igjen, jeg satte veldig pris på svar! Hei! Jeg vet ikke noe om Nevropsykologisk Senter i Oslo, der du er blitt henvist. Men - jeg vet at mange psykologer _ikke_ verken forstår eller vet nok om adhd til å kunne gjenkjenne det. De kommer med slike argumenter som du nevner om hyperaktivitet - mens mange jenter _ikke_ viser det symptomet på samme måte som guttene gjør det. Men _det_ har disse psykologene ikke fått med seg! Så fortsett frimodig, så ser vi hvordan dette går. Hold i hvert fall mulighetene åpne inntil det motsatte er bevist! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190327-voksen-jente-kan-det-v%C3%A6re-adhd/#findComment-1316463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caines Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Beskrivelsene dine ser ut til å indikere en viss form for autistiske trekk. Mennesker er veldig forskjellige. Ofte vil man ha problemer med å diagnosere et menneske da man kanskje kan ha symptoner fra forskjellige sykdommer. Du virker ellers som et oppegående og fornuftig menneske. Jeg vil råde deg til å oppsøke spesialist i psykiatri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190327-voksen-jente-kan-det-v%C3%A6re-adhd/#findComment-1341975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Datamamma Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Det er vanskeleg å seie om du kan ha ADHD. Ser at dei avviser denne diagnosen fordi du ikkje var hyperaktiv før 7 år. Det er ikkje god nok grunn. Så berre stå på! Forresten så har www.bokstavbarna.no kanskje ein del tips og erfaringar å gje deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190327-voksen-jente-kan-det-v%C3%A6re-adhd/#findComment-1344720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ainak Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Er det ganske dødt på forumet her for tiden? Har vel med sommeren og gjøre.. Hei. Jeg har foreløpig ikke så mye peiling på AD/HD men har en jente på 7 som har fått diagnosen nylig. Hun har en utrolig hukommelse og er veldig organisert. Alle hennes hyller er f. eks merket med lapper som sier hva som er hvor.Og hun er veldig hyperaktiv i tanken, tenker mye og tenker på rare ting. Selv sier hun at hun er inne i en labyrint og leter etter veien ut. Så forskjellene er vel store tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190327-voksen-jente-kan-det-v%C3%A6re-adhd/#findComment-1348850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.