Gå til innhold

Starte adopsj.prosses(kan noen hjelpe meg)

Anbefalte innlegg

Gjest kiaara

I et år nå har jeg gått og tenkt på adopsjon og

ønsker det mere enn noe annet.

Etter tre mislykkede IVF-forsøk,har drømmen om egene barn svunnet hen...

Men..en ny drøm har kommet..

jeg er bare så redd for at vi ikke vil bli godkjente..

Jeg har kun deltids jobb og ikke så høy inntekt.

Men ryddig økonomi.

Min mann har en forliksklage på seg,pga en sen regning...det er vel ikke så bra med tanke på adopsjon.

Vi har eget hus på landet,i idylliske omgivelser og er lykkelige sammen.

jeg er bare så redd at vi ikke har god nok økonomi...

ellers har vi mørkhudede barn i vår nærmeste familie.

Og kjenner flere adopterte.

tror egentlig vi har det meste på vår side for adopsjon,men er som sagt veldig usikker på økonomien.

Dere som har adoptert:Er dere rike?Eller kan vanlige "fattigfolk" også få det??

Ble litt rotete dette,men håper virkelig noen svarer meg,,,gjerne dere som fikk godkjenning selv om dere ikke har så god råd!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190642-starte-adopsjprosseskan-noen-hjelpe-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Selly

Tror vi som adopterer er som alle andre, noen har god og andre mindre god økonomi. Det viktigste er at dere har en "ordnet" økonomi. Tror ikke du skal bekymre deg for dette. Lykke til, håper dere velger adopsjon. Vi har to nydelige barn fra Colombia; kan virkelig anbefales!!

Hei kiaara!

Det er absolutt ikke nødvendig å være rik for å adoptere. Vi er i hvert fall ikke det. Trygg og stabil økonomi er vel tingen - at ikke utgiftene er høyere enn intektene osv...

Dere tar kontakt med en av adopsjonsforeningene - eller alle tre for den del - de har masse fin informasjon.

Nok en gang - det er ikke slik at vi som adopterer må ha så masse penger - vi må være normalt ressursterke, som de aller fleste er.

Lykke til videre - adopsjon er en fantastisk flott måte å få barn på - jeg har prøvd begge måtene - ulikt, men like fantastisk.

Hilsen fra meg

Jeg vet ikke hva en forliksklage er, men høres ikke ut som noe som står på "rullebladet" hos politiet?! (Hvis det er en sak som skal ordnes i forliksrådet er det vel ikke noe som blir registrert i strafferegisteret). Alle som adopterer må levere vandelsattest. Denne bør nok ikke inneholde de største fortseelsene.

Når det gjelder økonomi er det litt ulike krav fra ulike land. Det som jeg vet i fra Colombia (som vi har adoptert fra) er at mannen ikke må være arbeidsløs eller ufaglært. Tror ikke de bryr seg så mye om kvinnen arbeider eller ikke. Dere må sende med en likningsattest. Arbeidsgiver må også skrive en attest der de bekrefter at man jobber der og månedslønnen.

Litt rotete svart dette, men det høres ikke ut som at dere er diskvalifiserte som adopsjonssøkere på bakgrunn av det du skriver.

Alt du kan gjøre er å prøve. Ring Adopsjonsforeningene og snakk med de.

Lykke til!

Bare et kort svar ang. forliksklagen: Jeg tror ikke det vil komme på politiattesten for det er vel ikke en dom? Dersom det kommer på politiattesten er det allikevel noe som dere greit kan kommentere. Jeg kjenner noen som nesten ikke sov om nettene frem til saken ble behandlet fordi mannen i huset hadde en overtredelse av vegtrafikkloven (med andre ord: hadde kjørt for fort!). Men de ga en grei forklaring til barnevernet i sosialrapporten og ble godkjent uten problemer. Dersom dere ellers har god omsorgsevne vil ikke dette være tuen som velter lasset.

Lykke til!

Du trenger ikke være rik, bare ha en noen lunde ordnet økonomi.

Forliksklagen kommer vel neppe på rullebladet. Det er vel mer en økonomisk anmerkning, som kan skape trøbbel i forhold til banklån.

Vil dere være helt sikre, tar dere kontakt med politiet med en gang og ber om en uttømmende politiattest for din mann. Si at den skal brukes i adopsjonssammenheng.

Står det ingen ting om det der, er forliksklagen å anse for en privatsak. Ikke nevn det i noen sammenheng, når dere søker om adopsjon.

Adopsjonsforeldre behøver ikke være supermennesker, med plettfri fortid på alle områder. Finnes slike individer? ;-)

Man trenger bare å ha god omsorgsevne, tak over hodet, mat på bordet og et visst sosialt nettverk. Altså det som alle barn trenger, hvor de enn er født i forhold til hvor de vokser opp.

Kort sagt må adopsjonsforeldre ha en omsorgsevne og en livsførsel som gjør at det er til barnets beste og bli flyttet over halve kloden for å vokse opp hos de foreldrene.

I mange adopsjonsland er det et pluss at du ikke jobber fullt.

Ulike land ser ulikt på økonomi. Ta kontakt med alle tre adopsjonsforeningene. Forening og adopsjonsland er det første man må bestemme seg for.

Noen barnevernskontor har lang ventetid før de kan ta saken. Slik sett kan det være greit å ta kontakt der snarest mulig hvis dere er klare til å starte en prosess.

Venting blir det nok av.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...