Gå til innhold

Morsmelk mot såre brystvorter.


kie

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp sittet og skrevet et innlegg på et annet forum her. Jeg tenkte jeg skulle poste den delen av det som var relevant her og muligens også få en kommentar fra ekspertene og/eller andre om dette.

Her er det:

Etter siste fødsel oppdaget jeg forresten en ting. De nettene jeg hadde sovnet fra å ta på amme-bh med ammeinnlegg, og t-skjorta hadde sklidd ned over puppen skjedde 2 ting.

1)Det selvfølgelige at det ble veldig vått og sølete.

2)Det at jeg hadde ligget med bomullsstoff (t-skjorte eller dyne) som var gjennomvått av morsmelk rett på brystet tydeligvis gjorde underverker for såre og sprukne brystvorter.

På den andre puppen, som var inni amme-bh'n med ammeinnlegg og greier var det like ille, og ammeinnlegget hadde størknet fast. *grøss*

Etter den oppdagelsen ble det nok endel mer sengetøysvask her i huset (hadde ekstra håndklær og laken rett under "puppe-området",da). Men SÅ mye mindre sårt på brystvorta.

Jeg pleide også etterhvert å lufttørke puppene litt om morgenen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det sånn med ullinnleggene. Men brukte papir (de engangs natusangreiene) etpar ganger av nød, da ble det klamt og vondt og jeg var sikker på at jeg kom til å få sopp på brystvortene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære kie. Ved sår på brystknoppene så er erfaringene at det kan være fint å la brystknoppen være fuktig å bade i melk som feks ved å bruke albueskjell, men det er viktig at det begrenses slik at de ikke bløtes helt opp. Samtidig må årsaken til sårheten også rettes på. Ved å ligge/gå, litt uten bh kommer også brystknoppen ut. Vanligvis er den dyttet innover i brystet pga bh`en. Flott for deg at du ble bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...