Gå til innhold

Deltager eller deltaker??


Sofline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest MrPimmel

Analyse:

Ta del

Jeg tar del i en aktivitet.

Jeg tar en høne.

Jeg tager ikke en høne.

Jeg tar tak i noe.

Jeg er deltaker.

Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På søk i norsk ordbok får jeg opp begge som riktig!?

Irriterende norsk skriftspråk... hvorfor kan man ikke bare bestemme seg for èn stavemåte...? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende norsk skriftspråk... hvorfor kan man ikke bare bestemme seg for èn stavemåte...? :-)

hehe, sant det.. man kan bli litt forvirra til tider:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror begge deler er riktig, men førstnevnte ligger tettest opp til dansk.

Nettopp derfor jeg lurer... Jeg bor i Danmark og skriver mye dansk, og er litt redd for at norsken min kommer til å "fordanske" seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ordet deltaker/deltager ca 100 ganger om dagen, og begge deler er korrekt.

Så i mine rapporter bruker jeg begge deler om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ordet deltaker/deltager ca 100 ganger om dagen, og begge deler er korrekt.

Så i mine rapporter bruker jeg begge deler om hverandre.

Personlig synes jeg det er en fordel om man prøver å holde seg til en og samme variant av slike ord gjennom fx. en rapport.

Jobber mye med rapporter selv også, som har input fra flere forfattere, og bruker litt tid på å få en viss konsekvens i stavemåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Jeg tror begge deler er riktig, men førstnevnte ligger tettest opp til dansk.

ja, akkurat som "lige måde" like måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Jeg føler instinktivt at det må være deltager.

Deltaker blir sånn fornorska og logisk liksom, men feil fordet i mine ører.

Men har ikke off. peil.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er en fordel om man prøver å holde seg til en og samme variant av slike ord gjennom fx. en rapport.

Jobber mye med rapporter selv også, som har input fra flere forfattere, og bruker litt tid på å få en viss konsekvens i stavemåter.

Det er jeg i og for seg enig i. I begynnelsen skrev jeg konsekvent deltager - min måte å skrive på. Så ble jeg korrigert av en kollega.."det skrives" ikke slik, det skrives deltaker". Ok, så begynte jeg å skrive deltaker, og måtte konsentrere veldig på akkurat det ordet. Så fant jeg ut at begge deler var lov, og da bare lot jeg det flyte.

Og sett i lys av rettskrivingskunnskapene til de som leser rapportene mine, så tror jeg ikke det gjør noe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er tillatt. For meg høres deltager ut som en meget gammeldags og konservativ skrivemåte, sånn som Kåre Willoch snakker for eksempel. Men den skriveformen er helt sikkert den som er naturlig for folk fra sør- og vestlandet. For meg fra Trøndelag er deltaker det helt naturlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg i og for seg enig i. I begynnelsen skrev jeg konsekvent deltager - min måte å skrive på. Så ble jeg korrigert av en kollega.."det skrives" ikke slik, det skrives deltaker". Ok, så begynte jeg å skrive deltaker, og måtte konsentrere veldig på akkurat det ordet. Så fant jeg ut at begge deler var lov, og da bare lot jeg det flyte.

Og sett i lys av rettskrivingskunnskapene til de som leser rapportene mine, så tror jeg ikke det gjør noe:-)

Skjønner! :-)

Men om du tar en søk og erstatt (replace) i Word, så er det utrolig enkelt å søke etter deltager og rette til deltaker (replace all) hvis du vil.

Men altså, det er bare ment som et hyggelig råd, ikke streng skolefrøken med rødpenn... hehe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! :-)

Men om du tar en søk og erstatt (replace) i Word, så er det utrolig enkelt å søke etter deltager og rette til deltaker (replace all) hvis du vil.

Men altså, det er bare ment som et hyggelig råd, ikke streng skolefrøken med rødpenn... hehe ;-)

Ok...frøken, jeg skal huske det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...